۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۹
کد خبر: 82952797
T T
۰ نفر
رقيب اردوغان در زادگاه خود اكثريت راي را كسب نكرد

آنكاراـ ايرناـ نتايج شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري در شهر يالووا نشان مي دهد كه محرم اينجه نامزد حزب جمهوري خواه خلق نتوانست اكثريت آراء را در زادگاه خود به دست آورد و اردوغان در اين شهر نيز بيش از پنجاه درصد راي شركت كنندگان را به دست آورد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، بر اساس نتايج اوليه غير رسمي و شمارش 99.91 درصد آرا، رجب طيب اردوغان با 52.54 ردصد آرا، اكثريت مطلق آراي انتخابات رياست جمهوري را به دست آورده و پيروز انتخابات است.
نتايج تفكيك شده حاكي از آن است كه رجب طيب اردوغان در شهر يالوا 50.37 درصد آراء و محرم اينجه 38.86 درصد آراي شركت كنندگان در اين شهر را كسب كرده اند.
محرم اينجه نامزد حزب جمهوري خواه خلق و نزديك ترين رقيب اردوغان نيز در مجموع 30.67 درصد مجموع آراي انتخاباتي رياست جمهوري تركيه را به خود اختصاص داده است.
اينجه در مصاحبه با خبرنگاران در محل دفتر مركزي حزب جمهوري خواه تركيه اعلام كرد كه نتيجه انتخابات روز گذشته را كه به پيروزي رجب طيب اردوغان رقيب وي و رييس جمهوري كنوني تركيه منتج شد، مي پذيرد.
وي بيان كرد: هيچ مغايرتي بين نتايجي كه از طريق نمايندگان انتخاباتي خود در شعب و صندوق هاي اخذ راي دريافت كرديم، با نتايج اعلام شده توسط شوراي عالي انتخابات مشاهده نمي شود.
وي با اين حال مدعي تقلب در انتخابات روز گذشته تركيه شد و افزود: اين ادعا به معناي تقلب و جا به جايي 10 ميليون راي نيست.
اينجه كه نزديك ترين رقيب اردوغان رييس جمهوري منتخب تركيه محسوب مي شد، اظهار كرد: كسي مرا تهديد نكرد و 15 ميليون شهروند تركيه به من راي داد، ولي هدف ما كسب 30 ميليون راي بود و اين راي را در نزديك ترين زمان مي توانيم كسب كنيم و براي تحقق اين هدف تلاش خواهيم كرد.
وي خطاب به اردوغان رييس جمهوري منتخب و رهبر حزب حاكم عدالت و توسعه گفت: آقاي اردوغان از امروز ديگر مثل رهبر حزب عدالت و توسعه رفتار نكنيد و همه را به آغوش بگيريد و به تنش ها در كشور پايان دهيد.
وي تاكيد كرد: اين انتخابات از زمان اعلام تاريخ برگزاري تا زمان اعلام نتايج، انتخاباتي ناعادلانه بود و به خون آلوده شد.
اين نامزد شكست خورده انتخابات رياست جمهوري تركيه اضافه كرد: امروز تركيه ارتباط خود را با ارزش هاي دموكراتيك قطع كرده و پيوند خود را با سيستم پارلماني بريده است.
نامزد حزب جمهوري خواه خلق تركيه بيان كرد: امروز افرادي كه مصلحت اجتماعي را تهديد مي كنند، همچنان در سر كار هستند و رژيم تركيه به معناي واقعي كلمه به رژيمي تك نفره تبديل شده است و ما به همين علت در خصوص آينده خود نگراني هاي زيادي خواهيم داشت.
به گزارش ايرنا، سعدي گوون رئيس شوراي عالي انتخابات تركيه امروز دوشنبه اعلام كرد كه نتايج قطعي و نهايي انتخابات همزمان رياست جمهوري و مجلس تركيه 10 روز بعد و پس از بررسي شكايات و اعتراضات اعلام مي شود.
وي انتخابات روز گذشته تركيه را انتخاباتي سالم و با مشاركت گسترده مردم ارزيابي كرد و گفت: ما سعي كرديم كه نتايج انتخابات را به سرعت اعلام كنيم.
وي تاكيد كرد: به شكايت انتخاباتي در چارچوب قانون و طي زمان تعيين شده رسيدگي كرده و نتايج انتخابات را به صورت حضوري به احزاب نيز اعلام خواهيم كرد.
همچنين بنا به اعلام خبرگزاري آناتولي به عنوان تنها مرجع رسمي اعلام نتايج انتخابات تركيه، نتايج اوليه شمارش آرا حاكي است كه احزاب عدالت و توسعه٬ جمهوري خلق٬ دموكراتيك خلق ها٬ حركت ملي گرا٬ سعادت و نيك حد نصاب 10 درصدي لازم را براي حضور در مجلس تركيه كسب كرده اند و هيچ كدام از احزاب اكثريت كرسي هاي مجلس تركيه را كسب نكرده است.
بر اساس گزارش اين رسانه، ائتلاف جمهور متشكل از حزب حاكم عدالت و توسعه به رهبري اردوغان و حزب حركت ملي به رهبري دولت باغچه لي در قالب ائتلافي 53.65 درصد آراي انتخابات را كسب كرده و اين ائتلاف 343 كرسي مجلس 600 نفره تركيه را در اختيار خواهد داشت.
به گزارش اين رسانه، ائتلاف ملت متشكل از حزب جمهوري خواه خلق به رهبري كمال قليچدار اوغلو، حزب نيك به رهبري مرال آكشنر و حزب سعادت به رهبري تمل كاراملا اوغلو در قالب ائتلافي 33.96 درصد آراي انتخابات را كسب كرده و اين ائتلاف 190 كرسي مجلس 600 نفره تركيه را در اختيار خواهد داشت.
آناتولي همچنين اعلام كرد كه در اين انتخابات حزب دموكراتيك خلق ها كه به صورت غيرائتلافي در انتخابات شركت كرده بود، با كسب 11.69 درصد مجموع آرا، 67 نماينده در مجلس ملي تركيه خواهد داشت.
انتخابات همزمان رياست جمهوري با حضور 6 نامزد و مجلس تركيه با حضور هشت حزب در روز سوم تيرماه 1397(ديروز) و با مشاركت گسترده نزديك 87 درصدي مردم تركيه برگزار شد.
خاورم/1905