۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۵
کد خبر: 82953917
T T
۰ نفر

فضای آموزشی 11استان كمتر از سرانه كشوری است

۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۵
کد خبر: 82953917
فضای آموزشی 11استان كمتر از سرانه  كشوری است

گرگان - ایرنا - رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور؛ 11 استان را زیر خط سرانه میزان فضاهای آموزشی بیان كرد و گفت: گلستان، سیستان و بلوچستان، گیلان و البرز از آن جمله هستند.

مهرالله رخشانی مهر روز سه شنبه در حاشیه بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به میزان متوسط سرانه فضاهای آموزشی دراین استان ها ،اظهار كرد: متوسط سرانه فضای آموزشی در كشور 5.18 مترمربع بوده در حالی كه استاندارد آن 8.39 متر مربع است.
وی اضافه كرد: خراسان شمالی، تهران، قم، آذربایجان غربی، كرمان، خوزستان و خراسان رضوی نیز استان هایی بوده كه فضای آموزشی آنها كمتر از متوسط سرانه است.
به گفته وی؛ سرانه فضاهای آموزشی شهری 4.96 مترمربع بوده و 15 استان زیر خط این سرانه هستند.
رخشانی مهر گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی در حوزه روستایی 5.81 مترمربع است كه در این حوزه 10 استان زیر خط میانگین قرار دارند.
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور افزود: 30 درصد مدارس كشور نیازمند بهسازی بوده كه از این تعداد 12 درصد مدارس تخریبی و 18 درصد نیازمند مقاوم سازی است.
وی تصریح كرد: بیشترین آمار نیاز به تخریب و بازسازی و مقاوم سازی مدارس مربوط به استان تهران و كمترین آن به استان های ایلام و چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد.
او؛ همچنین بیشترین مدارس ساخته شده با خشت و گل را مربوط به استان سیستان و بلوچستان بیان كرد و افزود: بیشترین كلاس های كانكسی در خوزستان قرار دارد.
رخشانی مهر بیان داشت: همچنین بیشترین مدارس خیری ساز در خراسان رضوی و كمترین آن در خراسان شمالی واقع است.
وی تصریح كرد: مكان یابی مدارس و توجه به مسائل زیست محیطی و احداث مدرسه سبز از برنامه های مد نظر است.
از ابتدای فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز در كشورتاكنون 107 هزار كلاس درس احداث شده است.
به گزارش ایرنا استاندار گلستان در این جشنواره با قدر دانی از كمك سه هزار و 600 میلیارد ریالی خیرین مدرسه ساز استان در 20 سال گذشته، گفت: ایجاد فضاهای آموزش برای كودكان این استان نیازمند تلاش و كمك های بیشتری است.
سیدمناف هاشمی بر برنامه ریزی در راستای افزایش كمك خیرین به مدرسه سازی تا سالی حدود 600میلیارد ریال تاكید كرد و افزود: آموزش و پرورش اصلی ترین گروه در زمینه توسعه و آینده كشور است و باید به این حوزه و بحث مجامع خیرین مدرسه ساز توجه بیشتری شود.
وی همچنین اظهار كرد: هر میزان مجمع خیرین استان و نوسازی مدارس بتوانند اعتبار از محل كمك های خیرین استانی و كشور تامین كنند، استاندار نیز معادل آن را از محل اعتبارات استانی فراهم خواهد كرد.
3014/1648