۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۸
کد خبر: 82954208
T T
۰ نفر
سالانه 3.5 درصد راندمان آبیاری خراسان شمالی افزایش می یابد

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی با بیان اینكه در برنامه پنجم توسعه راندمان بهره وری آبیاری در این استان از 37 درصد به 42 درصد ارتقا یافته است گفت: سالانه 3.5 درصد به راندمان آبیاری نوین افزایش می یابد.

محمد جواد تشكری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: راندمان آبیاری این استان در برنامه ششم توسعه از 42 درصد به 60 درصد افزایش خواهد یافت.
وی افزود: هم اكنون با توجه به حساسیت موضوع منابع آبی، كاهش بارش باران و خشكسالی بیشترین اعتبارات جهاد كشاورزی در حوزه سامانه های آبیاری نوین هزینه می شود، تا پایان برنامه ششم توسعه راندمان آبیاری در خراسان شمالی 18 درصد افزایش خواهد داشت.
تشكری با بیان اینكه تا پایان سال 95، 30 هزار هكتار از اراضی كشاورزی خراسان شمالی به سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز شده است افزود: در سال های اخیر در بحث زراعی و امور زیربنایی، تغییر سامانه آبیاری نوین و استفاده از روش های آبیاری قطره ای اقدامات خوبی در این استان صورت گرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینكه در برنامه ششم توسعه سطح آبیاری تحت فشار در این استان به 50 هزار هكتار خواهد رسید گفت: همچنین برنامه افزایش تولید، ساخت كانال های پوششی آبیاری، قنوات، احیا و مرمت، استخر ذخیره آب و تجهیز و نوسازی اراضی انجام خواهد شد.
تشكری افزود: با توجه به كاهش بارندگی و خشكسالی های چند ساله اخیر تنها راه حل برون رفت از چالش كم آبی، افزایش بهره وری از منابع آب و خاك است و باید رفتار كشاورزی سنتی ما به روش نوین تغییر كند.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/3007/ 6042