۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82954984
T T
۰ نفر
4 هزار جوجه در تالاب 'كاني برازان' سر از تخم درآوردند

مهاباد- ايرنا- رييس اداره محيط زيست مهاباد با اشاره به اينكه تالاب بين المللي كاني برازان اين شهرستان زيستگاه 75 گونه از پرندگان است، گفت: امسال حدود چهار هزار جوجه از اين پرندگان سر از تخم بيرون آوردند.

'فاروق سخنور' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر اينكه تالاب 'كاني برازان' نخستين سايت پرنده نگري ايران است، افزود: در زمان حاضر بيش از پنج هزار بال انواع پرنده در اين تلاب زيست مي كنند.
وي بيان كرد: اردك سرسفيد، اردك مرمري، اردك سرحنايي و قو مهمترين گونه هايي هستند كه در اين تالاب جوجه آوري كردند.
وي به مطلوب بودن وضعيت آبي تالاب كاني برازان و محيط زيست آن اشاره كرد و گفت: آب كافي در اين تالاب وجود دارد و پرندگان هم با وجود اين محيط امن به تخم گذاري و جوجه آوري اقدام كردند.
رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد همچنين با بيان اينكه حق آبه تالاب هاي مهاباد سالانه 2 ميليون مترمكعب است، افزود: در مرداد سال جاري حق آبه تالاب كاني برازان توسط اداره امور آب رها مي شود اما وضعيت تالاب 'قوپي بابا علي' اين شهرستان نامناسب است و پرنده اي در آن زيست نمي كند.
به گزارش ايرنا تالاب بين‌المللي كاني برازان با وسعت بيش از 907 هكتار در 30 كيلومتري شمال مهاباد واقع شده و از سوي كميته ملي طبيعت گردي كشور به عنوان نخستين 'سايت پرنده نگري ايران' معرفي شده ‌است.
آب اين تالاب از رودخانه مهاباد تامين مي شود و آب اين رودخانه پس از سيراب كردن تالاب كاني برازان راه خود را به درياچه اروميه ادامه مي‌دهد.
بخش جنوبي تالاب در دامنه كوه قره داغ (سياه كوه) واقع شده و اين كوه و تپه باباحيدر بر آن مشرف است.
اين منطقه به دليل موقعيت توپوگرافي و وجود توده ‌هاي نيزار، پذيراي بيشترين جمعيت پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي از جمله گونه در خطر انقراض اردك سرسفيد و گونه‌ هاي حمايت ‌شده اردك مرمري، پليكان، قو، فلامينگو، حواصيل عقاب تالابي و همچنين ساير پرندگان همچون انواع غاز، انواع مرغابي، آنقوت است.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
3093/3072