در گذشته انسانها خود را جزئی از طبیعت میدانستند، اما توسعه شهرنشینی و فاصله گرفتن از محیط زیست باعث شد تابرخی هر طور كه دوست دارند با طبیعت رفتار كنند و خسارت های زیاد و غیر قابل جبرانی به طبیعت زیبای ایران بزنند.
چند سالی است كه چالشهای زیستمحیطی به یكی از دغدغههای اصلی مردم و مسئولان تبدیل شده است.
این بیتوجهیها به اندازه ای زیاد شده كه به باور كارشناسان برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست و حتی حفظ وضعیت موجود باید دغدغه حفظ طبیعت از كودكی در ذهن كودكان كاشته شود تا ثمره آن در سالهای آینده به بار بنشیند وبه بستری برای دوستی دوباره انسان با طبیعت تبدیل شود.
به همین دلیل راهاندازی مدارس سبز با رویكرد آشنایی كودكان و نوجوانان با مباحث زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در میان دانشآموزان در سرلوحه برنامههای وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست كشور قرار گرفته است.
درمدارس سبز از انرژیهای پاك و نو چون انرژی خورشیدی و بادی به جای سوختهای فسیلی استفاده و پسماندها به نحوی صحیح جمعآوری و دفن میشود.
استفاده از رایانه به جای دفترهای كاغذی، تفكیك زبالهها، ایجاد كارگروههای زیست محیطی از سوی دانشآموزان، تغییر در محتوای كتابهای درسی، توجه به نوع سازههای مدارس و برگزاری آموزشهای میدانی در محیط و فضاهای طبیعی از دیگر برنامههای مدارس سبز است.
**مدارس سبز و نقش فرهنگ سازی آن
رییس سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس كشور هدف از ساخت مدارس سبزرا ایجاد فضای سبز، اصول ساخت و ساز، استفاده از انرژی خورشیدی و تغییر رنگ و نور و معماری با رویكرد فرهنگسازی برای نسل جدید ذكر كرد.
مهرالله رخشانی مهر افزود: تمام شاخصهای این مدارس بر اساس مطالعات دقیق علمی و نظرات كارشناسان تدوین میشود.
وی با اشاره به اینكه با وجود نوپا بودن این طرح بسیاری از استانها در این زمینه موفق عمل كردهاند، خاطرنشان شد: تا كنون استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان و تهران در اجرای این طرح پیشرو بوده و از محل منابع خود ساخت مدارس سبز را انجام دادهاند.
وی اظهار داشت : برای مطالعه و طراحی این مدارس در استانها 140 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
وی از مصرف انرژی بهعنوان یك عامل مهم در ساخت مدارس سبز در كشور یاد كرد و افزود: مكانیابی ساخت این مدارس از موضوعات مورد توجه بوده و كارهای مطالعات آن با همكاری بدنه دانشگاهی كشور در حال انجام و تكمیل شدن بر اساس شاخص ها و اهداف تعریف شده در این برنامه مهم است.
رخشایی مهر تصریح كرد: به منظور صرفهجویی و كاهش معضلات زیستی ساخت این مدارس در مكانهای نورگیر انجام میشود تا بتوانیم براحتی از این انرژی طبیعی استفاده كنیم.
وی اضافه كرد: در راستای اصلاح الگوی مصرف نیز این سازمان ساخت و توسعه مدارس سبز و مكانیابی مدارس مبتنی بر طرح آمایش سرزمین، توجه به اقلیم و شرایط محلی و نیازسنجیهای دقیق را پیگیری و در دستور كاری قرار داده است.
وی تاكید كرد: معماران باید با استفاده از روشهای مدرن و اسلامی و با استفاده از مصالح و نیروی كار بومی، مدارسی زیبا و متناسب با اقلیم آن منطقه بسازند.
**مدیریت سبز و اهمیت آن
مدیركل حفاظت محیط زیست البرز نیز دراین زمینه بیان داشت: به منظور آشنایی دانشآموزان استان با موضوعات زیستمحیطی، نشست های توجیهی و آموزشی با محوریت مدیریت سبز برای دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
حكیمی هدف از برگزاری این دورهها را آشنایی با نحوه ایجاد دفتر كار سبز، اهمیت حفظ محیط زیست و نحوه اجرای مدیریت سبز در محل كار عنوان كرد.
وی مدیریت سبز را شامل مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه و تجهیزات، كاهش مواد زاید جامد و بازیافت آنها می شود كه در دولت تدبیر و امید مطابق تفاهمنامهها و توافقهایی كه سازمان محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش انجام داده، بیشتر مورد توجه قرارگرفته است.
وی در ادامه به برگزاری دوره های آموزشی زیست محیطی برای دانش آموزان و فرهنگیان البرز در طول سال تحصیلی و حتی اوقات غنی سازی فراغت در تابستان پرداخت و ادامه داد: هدف ما نهادینه كردن فرهنگ محیط زیست و افزایش مشاركت مردم در حفظ و مراقبت از محیط زیست است.
**توسعه مدیریت سبز در فضاهای آموزشی
مدیر كل نوسازی و تجهیز مدارس البرز نیز اجرای طرح مدارس سبز را مهم دانست و افزود: احداث مدارس سبز در استان های كشور از جمله البرز توسعه مدیریت سبز در فضاهای آموزشی را رقم می زند.
محمد دلاوران با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی درحوزه مسائل زیست محیطی ، تصریح كرد : قطعاً فرآیند احداث و توسعه مدارس سبز باید در میان مدت و بلند مدت نهادینه شود.
وی خاطرنشان شد: شاخص های مدرسه سبز باید بر اساس مطالعات دقیق علمی و با بهره مندی از نظرات تخصصی اساتید دانشگاه تدوین شود.
وی تصریح كرد: از آن جا كه سرمایه های هر شهری شهروندان آن هستند ، زمانی می توانیم این سرمایه را افزایش دهیم كه شهروندانی با كیفیت داشته باشیم.
وی اضافه كرد: این طرح با رویكرد آموزش های زیست محیطی به دانش آموزان و خانواده ها تدوین شده است.
**جایگاه مدارس سبزدر انتقال فرهنگ محیط زیست
مدیر كل آموزش و پرورش البرز هم از توسعه مدارس سبز در كشور از جمله در البرز به عنوان یك نیاز ضروری یاد كرد و گفت: با توجه به تجربه كشور های توسعه یافته در امر ورود دانش آموزان به مقوله اجرایی در زمینه آموزش و به ویژه مسائل زیست محیطی لازم است دانش آموزان با شاخص های زیست محیطی آشنایی بیشتری پیدا كنند.
خسرو ساكی بیان داشت : از آن جا كه سرمایه های هر شهری شهروندان آن هستند ، زمانی می توانیم این سرمایه را افزایش دهیم كه شهروندانی با كیفیت داشته باشیم، لذا آموزش های زیست محیطی به كودكان و نوجوانان بهترین گزینه برای انتقال فرهنگ محافظت از محیط زیست به خانواده هاست .
وی یادآور شد: در طرح مدارس سبز در هفت محور كه شامل آب، برق، گاز، پسماند و بازیافت، فضای سبز، هوای پاك و خوراك سالم به فرهنگسازی می پردازد.
وی تصریح كرد: یكی از مهمترین اقدام های طرح مدارس سبز، ' مدارس بدون زباله' است كه در این زمینه در طول سال با مشاركت كارشناسان محیط زیست و آموزش و پرورش آموزش های لازم به دانش آموزان داده می شود.
وی اضافه كرد: برای معلمان استان نیز دوره های آموزشی با محوریت محیط زیست و نقش آموزش و مشاركت در پاسداشت طبیعت برگزار می شود.
وی تاكید كرد: دانش آموزان نقش یك سفیر در انتقال آموزه ها به كانون مهم خانواده را برعهده دارند لذا ایجاد زیر ساخت های آموزشی از جمله مدارس سبز می تواند در افزایش مشاركت آحاد جامعه در مراقبت از محیط زیست نقش سازنده ای داشته باشد.
استان البرز 460 هزار دانش آموز و حدود 25 هزار معلم شاغل دارد.
2819/1535
كرج - ایرنا- ساخت مدارس سبز در كشور تنها با هدف ایجاد فضای سبز و استفاده از انرژیهای نو نیست، بلكه موضوع اصلی آن فرهنگسازی برای نسل جدید و آینده ایران اسلامی برای پاسداشت محیط زیست كشور است.