تاكيد بر تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي براي نسل جوان

قم - ايرنا - يكصد و شصت و هشتمين جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان قم در حالي عصر چهارشنبه در سالن جلسات مركز پژوهش هاي آستان مقدس كريمه اهل بيت(س) برگزار شد كه در آن بر تبيين دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي براي نسل جوان تاكيد شد.

به گزارش ايرنا، مديركل تبليغات اسلامي استان قم در اين جلسه گفت: بايد پيام دهه فجر و دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي را براي جواناني كه ذهن آنها مملو از پرسش ها و شبهات است بيان كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين عباس اسكندري افزود: ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامي بايد برنامه ويژه اي براي تبيين ارزش ها و دستاوردهاي انقلاب براي نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه ها داشته باشد.
وي بر ضرورت حضور و مشاركت حداكثري مردم در برنامه هاي بزرگداشت دهه فجر انقلاب تاكيد كرد و گفت: بايد با استفاده از ابزار هنر، پيام ها و محتواهاي ارزشمندي را براي جامعه توليد كرده و به ويژه در فضاي مجازي گسترش دهيم.
مديركل تبليغات اسلامي استان قم گفت: در تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي بايد آن بخشي را براي نسل جوان ارائه دهيم كه همچون استقلال و آزادي و جايگاه علمي و سياسي امروز كشورمان مختص انقلاب اسلامي بوده و بدون انقلاب آنها را به دست نمي آورديم.

**رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان قم نيز گفت: بيش از 80 درصد از جامعه امروز ما دوران خفت بار ستمشاهي را مشاهده نكرده اند و به طور حتم تحت تاثير فضاهاي مجازي قرار مي گيرند.
نصرت الله لطفي ادامه داد: با توجه به اين كه كشورمان داراي جمعيت جواني است، بايد در اطلاع رساني و آگاهي بخشي نسبت به دستاوردهاي عظيم و ارزشمند انقلاب اسلامي اهتمام ويژه اي داشته باشيم.
وي با بيان اين كه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با توجه به توطئه ها و تهديدهاي دشمنان بايد بسيار باشكوهتر از هميشه برگزار شود، خاطرنشان كرد: بيان دستاوردهاي عظيم انقلاب براي مردم به ويژه جوانان با استفاده از ابزار هنر و مستدل، منطقي و باورپذير باشد.
لطفي با بيان اين كه براي تبيين دستاوردها و ارزش هاي انقلاب اسلامي نبايد به دهه فجر اكتفا كنيم، از آغاز برنامه هاي سالگرد پيروزي انقلاب از ابتداي مهرماه خبر داد و گفت: شوراي سياست گذاري و ستاد اجرايي در استان بايد هرچه سريعتر تشكيل شده و اقدام ها را آغاز كنند.
وي با اشاره به تشكيل 12 كارگروه ذيل ستاد اجرايي دهه فجر انقلاب با حضور همه دستگاه هاي اجرايي ذيربط، اظهار داشت: اين كارگروه ها به دنبال تبيين اهداف و كارنامه انقلاب خواهند بود و محتواي رسانه اي، هنري و فرهنگي را براي برنامه ها توليد مي كنند و به بررسي تطبيقي دستاوردهاي انقلاب با پيش از آن و با ديگر انقلاب هاي جهان خواهند پرداخت.
لطفي در پايان شعار دهه فجر 97 را «افتخار به گذشته و اميد به آينده» عنوان كرد و افزود: امروز وظيفه ملي و انقلابي همه مردم و مسئولان است كه براي بزرگداشت هرچه بهتر و باشكوه تر دهه فجر امسال تلاش جدي داشته باشند.

** رئيس دانشگاه قم نيز در اين جلسه با بيان اين كه بايد پاسخ هاي مستدل و منطقي براي پرسش هاي جوانان در رابطه با انقلاب اسلامي ارائه دهيم، اظهار داشت: عده اي فقط به دنبال بزرگ نمايي برخي مشكلات و انحرافات هستند تا آن را به اسلام و انقلاب ربط داده و آموزه هاي ديني و انقلابي را تخريب كنند.
حجت الاسلام والمسلمين عسگر ديرباز تصريح كرد: امروز بايد براي جوانان توضيح دهيم كه وجود برخي مشكلات در كشورمان به دليل برخي كاستي ها در عملكرد برخي مسئولان است و آرمان ها و ارزش هاي اسلام و انقلاب بسيار فراتر از اين مسائل است.

** در اين جلسه همچنين قائم مقام شهردار قم بر ضرورت استفاده از فضاي مجازي و ابزارهاي نوين براي ارائه دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي تاكيد كرد و گفت: امروز در حالي كه دشمنان اسلام و انقلاب در فضاي مجازي عليه كشورمان بسيار حرفه اي و خطرناك عمل مي كنند، ما نمي توانيم با تكيه بر برنامه ها و اقدام هاي معمول هر سال در برابر آنها موفق شويم.
ابراهيم معتمدي با بيان اين كه امروز اينترنت در سراسر كشورمان حتي مناطق محروم گسترش يافته است، خاطرنشان كرد: بايد با توليد پيام ها و محتواهاي مناسب در فضاي مجازي، بتوانيم از اين طريق دستاوردهاي انقلاب اسلامي را براي مردم تبيين كنيم.

** همچنين معاون فرهنگي آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: پويش «لبخند كرامت» با هدف آزادي زندانيان زن جرائم غيرعمد همزمان با آغاز برنامه هاي دهه كرامت اجرا مي شود.
حجت الاسلام صفر فلاحي ادامه داد: شعار محوري دهه كرامت امسال «خدمت كريمانه به رسم اهل بيت(ع)» خواهد بود.
وي با اشاره به استقبال از كاروان «زير سايه خورشيد» خادمان حرم رضوي در نخستين روز از دهه كرامت، خاطرنشان كرد: بخش عظيمي از جمعيت كشورمان نسل جوان و نوجوان بوده و شناساندن هرچه بيشتر حضرت امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان الگوهايي بي بديل در جامعه در دهه كرامت بسيار اهميت دارد.
معاون فرهنگي آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به لزوم برگزاري برنامه ها و جشن هاي دهه كرامت با حضور و مشاركت گسترده مردم، تصريح كرد: در همين راستا در عصر روز ميلاد كريمه اهل بيت(س) هيات هاي مذهبي در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر تجمع مي كنند.
وي از برگزاري اجتماع عظيم بانوان و همچنين نوجوانان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه كرامت خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه دستگاه هاي اجرايي استان قم نيز در فضاسازي شهري در دهه كرامت برنامه ها و اقدام هاي موثري را در دستور كار قرار دهند.
فلاحي؛ تجليل از حافظان قرآن كريم، برگزاري نمايشگاه بهشت بانو، رونمايي از چند نرم افزار، برگزاري جشن دختران آفتاب و راه اندازي ايستگاه هاي پذيرايي را از ديگر برنامه هاي دهه كرامت در قم عنوان كرد و گفت: در دهه كرامت نيز مي توانيم همچون دهه فجر انقلاب اسلامي، خدمات ويژه اي را به شهروندان ارائه دهيم.
دهه كرامت از 24 تيرماه همزمان با سالروز ميلاد حضرت معصومه(س) آغاز مي شود و تا سوم مردادماه همزمان با ميلاد امام رضا(ع) ادامه مي يابد.

**دبير اتاق فكر شوراي فرهنگ عمومي استان قم نيز گفت: متاسفانه در فضاي رسانه اي امروز جهان، نمره سواد رسانه اي مردم كشورمان 12 از 100 است.
سيد مرتضي اسماعيلي طبا افزود: نقش سواد رسانه اي در كاهش آسيب هاي اجتماعي ناشي از رسانه هاي جديد بسيار مهم و موثر است.
وي با بيان اين كه رسانه هاي سنتي كتاب، مطبوعات، راديو و تلويزيون با پيدايش رسانه هاي مدرن تقريبا كنار رفته اند، اظهار داشت: رسانه هاي مدرن به دليل فراگيري سريع، سرعت انتشار بالا، دسترسي آسان و ارزان، احساس امنيت كاذب، امكان استفاده از مشخصات غيرواقعي و امكان توليد محتوا توسط خود افراد، با زندگي مردم عجين شده اند.
رئيس مركز آموزش علمي كاربردي فرهنگ و هنر قم با بيان اين كه راهكارهاي سلبي و ايجابي براي مديريت رسانه هاي مدرن وجود دارد، خاطرنشان كرد: آموزش سواد رسانه اي به مخاطبان مهمترين راهكار ايجابي براي مديريت رسانه ها و فضاي مجازي است.
وي بر ضرورت كسب مهارت و سواد رسانه اي همه مردم و مسئولان براي ارتباط صحيح با رسانه ها و كاهش آسيب هاي آن تاكيد كرد و گفت: در فضاي مجازي فقط هشت درصد اطلاعات توليد مي شود و 92 درصد باز ارسال مطالب است.
8146 / 1175