۸ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 82956247
T T
۰ نفر
طرح پزشك خانواده با خدمات الكترونیك بهبود می یابد

شیراز- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طرح پزشك خانواده با اجرای خدمات الكترونیكی بهبود می یابد و مشكلات آن كاهش خواهد یافت.

دكتر حسن قاضی زاده هاشمی جمعه در جریان سفر به استان فارس در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح پزشك خانواده در دولت دوازدهم متفاوت است از آنچه كه در دولت های قبل در حال اجرا بود.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از تعرفه پایین تر در پرداخت خدمات استفاده كنیم لازم است از سیستم ارجاع استفاده كنیم كه در حال حاضر 95درصد هزینه در روستاها و 90 درصد هزینه درمان در شهرها را دولت پرداخت می كند كه این مهم می بایستی از مسیر ارجاع باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود:در طرح پزشك خانواده، ابتدا بیمار باید به پزشك خانواده خود مراجعه كند كه در صورت نیاز بیشتر به معاینات تخصصی یا آزمایشات لازم با صدور فرم ارجاع به متخصص یا آزمایشگاه مراجعه می كند و از خدمات پرداخت هزینه بهره می برد.
وی افزود: البته بیمار می تواند مستقیم و بدون ارجاع به پزشك متخصص مراجعه كند كه در این صورت فرد از حمایت دولت در پرداخت هزینه مبرا می شود.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: طرح فعلی پزشك خانواده، برای صرفه جویی در هزینه ها و در دسترس بودن خدمات است، در غیر این صورت نیازی نیست كه پزشك در روستاها داشته باشیم و استفاده مستقیم و بدون توصیه پزشك خانواده سبب هدر رفت منابع می شود.
وی در پاسخ به این سوال كه هر فرم ارجاع مختص یك پزشك است و اگر بیمار نیاز به بررسی بیشتر توسط متخصصان دیگری داشته باشد مستلزم صدور چند معرفی نامه از سمت پزشك خانواده می شود كه این سبب اتلاف وقت بیمار و افزایش رفت و آمد وی به پزشك خانواده است، افزود: این اشكال در اجرا وجود داشته است و شرایط در حال تغییر است و دیگر بیمار نیازی به گرفتن فرم ارجاع كاغذی نخواهد داشت و راه حل آن ایجاد خدمات بصورت الكترونیكی است .
قاضی زاده هاشمی ادامه داد :در این روش بیمار می‌تواند با معرفی نامه الكترونیكی از سمت پزشك خانواده خود به هر تعداد متخصصی كه نیاز داشته باشد نوبت دهی الكترونیكی شود و به پزشك متخصص دسترسی پیدا كند.
وزیر بهداشت افزود: تصور بنده این است كه طرح جدید خدمات الكترونیك پزشك خانواده كه هم اكنون در استان گلستان ایجاد شده است تا پایان سال 97 در 5 استان دیگر ادامه پیدا كند كه یكی از این استان ها به علت دارا بودن زیرساخت های لازم استان فارس است.
قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: ضعف‌ها و نواقصی در اجرای طرح پزشك خانواده وجود دارد كه امیدوارم همكارانمان در دانشگاه های علوم پزشكی، این نواقص را برطرف كنند و در آینده نزدیك شاهد خدمات رسانی بهتر به مردم شویم .
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی پنجشنبه برای سفری 2 روزه به استان فارس، وارد شیراز شد. در نخستین روز از سفر وی به این استان و با حضور او، بیمارستان 10 تختخوابی كامفیروز مرودشت به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی احداث بیمارستان 300 تختخوابی سید الشهداء (ع) شهرستان اقلید نیز آغاز شد.
مركز قلب، طرح توسعه خدمات اورژانس هوایی و باند فرود بالگرد اورژانس نیز از طرح هایی بود كه با حضور دكتر قاضی زاده هاشمی در شهرستان آباده در شمال فارس به بهره برداری رسید.
وزیر بهداشت همچنین عصر پنجشنبه از بیمارستان ولی عصر (عج) و كلینیك سرطان شناسی این شهر بازدید و نحوه خدمات رسانی این مراكز را بررسی كرد.
قاضی زاده هاشمی همچنین بیمارستان محلی ۱۰ تخت‌خوابی شهدای سرچهان از توابع شهرستان بوانات را افتتاح كرد.
نخستین خانه بهداشت سیار عشایر كشور نیز با حضور وزیر بهداشت در سرچهان به بهره برداری رسید.
در این اتاق پیش ساخته سیار، پزشك، ماما و بهورز حضور می یابند و ارائه خدمات یك خانه بهداشت، پیش بینی شده است. این ظرفیت جدید حوزه سلامت برای نخستین بار در كشور، برای خدمت رسانی به مردم مناطق روستایی بخش سرچهان مورد استفاده قرار می گیرد.
وزیر بهداشت در ادامه سفر به استان فارس، راهی سعادت شهر مركز شهرستان پاسارگاد شد و به صورت سرزده، از خدمات بیمارستان امام جعفر صادق(ع) این شهر بازدید كرد.
بهره برداری از بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) كوار و مركز جامع سرطان در استان فارس از دیگر برنامه هایی است كه برای دومین روز سفر وزیر بهداشت به این استان پیش بینی شده است.
9772/ 6113/ 2027