اتحادیه اروپا كمك سه میلیارد یورویی به تركیه را تصویب كرد

آنكارا- ایرنا- شبكه تلویزیونی ان.تی.وی تركیه اعلام كرد كه سران اتحادیه اروپا پیشنهاد پرداخت بسته سه میلیارد یورویی به تركیه را برای جلوگیری از ورود پناهجویان سوری به اروپا تصویب كردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، ان.تی.وی همچنین اعلام كرد كه پرداخت این بسته حمایتی كمك مالی در جلسه دیشب سران اتحادیه اروپا كه در بروكسل بلژیك برگزار شد، مصوب شده و قرار است در مدت یك سال در اختیار تركیه قرار گیرد.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان نیز دیروز طی سخنرانی در مجلس فدرال آلمان و پیش از سفر به بروكسل برای شركت در نشست سران اتحادیه اروپا وعده داد كه اتحادیه اروپا در قالب بسته حمایتی با هدف مدیریت مهاجران و جلوگیری از مهاجرت پناهجویان سوری به اروپا، سه میلیارد یورو به تركیه پرداخت می كند.
مركل، توافقنامه اتحادیه اروپا با تركیه درباره مساله پناهجویان و مهاجران را یك تفاهم موفق دانسته و خطاب به اعضای مجلس فدرال آلمان بیان كرده بود: 'شما می توانید از تركیه انتقاد كنید، اما این كشور اقدامات فوق‌العاده‌ای در رابطه با مهاجران انجام داده است.'
به گزارش ایرنا، كمیسیون اتحادیه اروپا اواخر اسفندماه سال گذشته پیشنهاد بسته جدیدی برای حمایت از پناهجویان سوری به مبلغ سه میلیارد یورو را به تركیه ارائه كرد ولی در خصوص اجرای آن تصمیمی اتخاذ نشد.
اتحادیه اروپا پیش از این و در سال 2016 ارائه بسته حمایتی سه میلیارد یورویی به تركیه را تصویب كرده بود كه بنا به اعلام مقامات تركیه، تاكنون تنها 850 میلیون یورو از این مبلغ پرداخت شده است.
اتحادیه اروپا كه تلاش گسترده ای را برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا شروع كرده، بعد از مذاكرات طولانی با تركیه، سال 2016 آنكارا را به انعقاد قرارداد پذیرش مهاجران غیرقانونی كه با استفاده از خاك این كشور به كشورهای اروپایی مهاجرت می كنند، متقاعد كرد.
اتحادیه اروپا در قبال ارائه برخی امتیازات به تركیه از قبیل فعال كردن فرایند پذیرش تركیه در اتحادیه اروپا، لغو مقررات روادید برای شهروندان تركیه در سفر به اتحادیه اروپا و كمك سه میلیارد یورویی به آنكارا برای هزینه كردن جهت اسكان پناهجویان، از دولت آنكارا خواست تا به طور جدی از عبور پناهجویان از طریق این كشور به اروپا جلوگیری كند.
بر اساس قرارداد بین تركیه و اتحادیه اروپا كه در سال 2016 میلادی به امضا رسید، مقرر شد كه تركیه جلوی مهاجرت پناهجویان به سمت اروپا را بگیرد و از آن تاریخ تركیه اقدامات وسیعی را برای جلوگیری از مهاجرت پناهجویان به اروپا انجام داد.
در سال 2015 و پیش از امضای این قرارداد، بیش از یك میلیون پناهجو از مسیرهای دریایی و زمینی عازم كشورهای اروپایی شده و صدها نفر از آنها در مسیر مهاجرت در دریا و رودخانه ها غرق شده و جان خود را از دست داده بودند.
مقامات تركیه اعلام كرده است كه هم اكنون بیش از 3.6 میلیون پناهجوی سوری در این كشور ساكن هستند و دولت آنكارا برای ساماندهی، مدیریت و ارائه خدمات به این پناهجویان بیش از 32 میلیارد دلار هزینه كرده است.
بنا به اعلام دولت تركیه، این كشور در حال حاضر به تنهایی میزبان بیش از نیمی از پناهجویان سوری است.
تركیه از سوی كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز 'كشور میزبان بیشترین تعداد پناهجو در جهان' و از سوی صندوق كودكان ملل متحد نیز 'كشور میزبان بیشترین تعداد كودكان پناهجو در جهان' معرفی شده است.
خاورم/1905