۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 82957266
T T
۰ نفر

تنها استاد قالیباف تربت حیدریه را دریابید

۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 82957266
تنها استاد قالیباف تربت حیدریه را دریابید

تربت حیدریه - ایرنا - تمام سرمایه زندگی استاد 'محمد نعمتی' این تنها بازمانده نسل استادان قالی بافی در تربت حیدریه یك دار قالی، شانه(دفه)، قیچی قالی بافی، كمی نخ با رنگ طبیعی و كوله باری از دانش و تجربه است و البته با تمركز بر قالی تزیینی یا تابلو فرش.

1- پیش درآمد:
'ت‍‍اری‍خ‌ ش‍ف‍‍ا‌ه‍‍ی' روش‍‍ی‌ ن‍وی‍ن‌ ب‍ر‌ا‌ی‌ ج‍م‍‍ع‌ ‌آور‌ی‌، ح‍ف‍ظ و ن‍گ‍‍ه‍د‌ار‌ی‌ ‌اطلا‌ع‍‍ات‌ م‍ت‍ن‍و‌ع‌ ‌از خ‍‍اطر‌ات‌ گ‍ف‍ت‍ه‌ ‌ام‍‍ا ث‍ب‍ت‌ ن‍ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌ ك‍ه‌ ‌از طری‍ق‌ م‍ص‍‍اح‍ب‍ه‌ ب‍‍ا ‌اف‍ر‌اد ص‍‍اح‍ب‍ن‍ظر در زم‍ی‍ن‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ س‍ی‍‍اس‍‍ی، ‌اج‍ت‍م‍‍ا‌ع‍‍ی‌، ‌اق‍ت‍ص‍‍اد‌ی‌ و ف‍ر‌ه‍ن‍گ‍‍ی‌ ت‍‍ه‍ی‍ه‌ م‍‍ی‌ ش‍ود.
ت‍‍اری‍خ‌ ش‍ف‍‍ا‌ه‍‍ی‌ ن‍وی‍ن‌ ب‍ر‌ا‌ی‌ ن‍خ‍س‍ت‍ی‍ن‌ ب‍‍ار، در س‍‍ال‌ 1948 در د‌ان‍ش‍گ‍‍اه‌ ك‍ل‍م‍ب‍ی‍‍ا ت‍وس‍ط ‌آل‍ن‌ ن‍وی‍ن‍ز در ق‍‍ال‍ب‌ م‍ص‍‍اح‍ب‍ه‌ ‌ه‍‍ای‍‍ی‌ در ب‍‍اره زن‍دگ‍‍ی‌ م‍ردم‌ ‌آم‍ری‍ك‍‍ا، ش‍ك‍ل‌ گ‍رف‍ت، به عنوان یك خبرنگار غیربومی ساكن در تربت حیدریه وظیفه خود می دانم در تكمیل و غنی سازی تاریخ شفاهی این خطه از كشور، قدمی هر چند كوچك بردارم.

2- هر كه را طاووس باید جور هندوستان كشد:
اگر قصد دست بوسی استاد محمد نعمتی را داری، باید رنج سفر به یكی از محله های پایین شهر (ربات بالا) تربت حیدریه را به خود بدهی كه اكنون به این محله شهید چمران می گویند و زمانی كه وارد این منطقه شدی، باید به خیابان چمران 20 رفته و زنگ درب خانه پلاك 8 را بزنی كه البته خانه اش زنگ ندارد.
زمانی كه وارد خانه اش شدم، نخستین چیزی كه توجه من را به خود جلب كرد، 10 انگشت دستانش بود كه به رنگ بنفش روشن آمیخته و خودنمایی می كردند.
همسرش تازه از بازار بازگشته و برایم میوه فصل خریده بود و من در آن لحظه تازه یادم آمد عجب گافی دادم كه دست خالی به خانه اش رفته ام و در مدتی هم كه پای صحبت استاد نشسته بودم، با خودم راجع به همین موضوع كلانجار داشتم.

3- 61 سال تجربه بیشتر می ارزد یا ژن برتر:
تمام سرمایه زندگی محمد نعمتی 69 ساله، یك دار قالی، شانه (دفه)، قیچی قالی بافی، كمی نخ با رنگ طبیعی و از همه این ها مهم تر 61 سال دانش و تجربه است.
و امروز كه به خانه رنگ و رو رفته استیجاریش رفته و پای درد دل هایش نشستم، برایم این سووال پیش آمد زمانی كه در پایتخت این بلاد داشتند ژن برتر را تقسیم می كردند، این انسان هنرمند كجا بود و البته پاسخش را هم خودم می دهم در یكی از محله های تربت حیدریه نشسته و نان خشكش را به خون دل خیس می كرد و با عرق جبین و كد یمین اموراتش را می گذرانید.

4- خلق بیش از یكصد تابلوفرش:
استاد نعمتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تاكنون نزدیك به 120 تابلوفرش خلق كرده ام، گفت: اسامی تابلوفرش های معروف عبارت از خاندان پهلوی، شام آخر حضرت عیسی(ع)، پرتره شاه اسبق عربستان، تمثال مبارك حضرت علی(ع) و آخرین تابلوفرش نیز گرفتن حضرت موسی(ع) از آب نام دارد.
وی همچنین گفت: آنچه باعث شهرت من در خارج كشور شده، وضوح و شفافیت تصویر قالیچه از عكس اولیه سفارش دهند پرتره است و این بدان معنا است كه به گواه خودشان، تابلوفرش افراد از عكس اولیه نیز شفاف تر بوده است.

5- پای مسوولان هنوز به خانه اش باز نشده:
نعمتی در عین حال اظهارداشت: هر چند تاكنون دانشجویان زیادی برای تكمیل پایان نامه های دانشجویی خود به خانه ام آمده و اطلاعات مورد نیازشان را از من می گرفتند، اما متاسفانه تاكنون حتی یك مسوول محلی به خانه من نیامده تا جویای حالم باشد و این در حالی است كه بارها از كشورهای مختلف به سراغم آمده اند تا من را به كشور خودشان ببرند، اما چون تمایل داشتم برای كشورم خدمت كنم، در ایران ماندم.

6- سرمایه ایجاد آموزشگاه را ندارم:
وی در ادامه افزود: با وجودی كه دوست دارم تجربه خود را در اختیار جوانان قرار بدهم، اما چون سرمایه ایجاد آموزشگاه را ندارم، لذا تنها هنر و تجربه خود را در اختیار فرزندانم گذاشته ام.
نعمتی همچنین گفت: ارزش كار من در كنار قالی بافی، انتخاب نخ ابریشم و تركیب رنگ بكار رفته در خامه (نخ) است زیرا در گوشه حیاط خانه كارگاه رنگرزی نیز بنا كرده ام و ابتدا نخ مورد نیاز را با رنگ های طبیعی و شیمیایی آمیخته می سازم.

25 درصد تولید فرش دستباف كشور متعلق به خراسان رضوی است
25 درصد تولید فرش دستباف كشور متعلق به خراسان رضوی است و 20 درصد از صادرات فرش دستباف نیز با درآمد ارزی 70 میلیون دلار متعلق به خراسان رضوی است.
از محل تولید فرش، 200 هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در خراسان رضوی ایجاد شده است.
به طور متوسط سالانه 750 هزار متر مربع قالی ، قالیچه و فرش های تزیینی در استان تولید و به بازار عرضه می شود كه برای این میزان تولید، 15 هزار تن پشم محلوج، 100 هزار تن وش پنبه و 240 هزار تن پیله ابریشم استفاده می شود.
جمعیت بافندگان فرش دستباف استان را 90 هزار نفر و 300 مجتمع قالیبافی متمركز و نیمه متمركز فعال در استان وجود دارد كه 85 كارگاه جانبی نیز زیر نظر آنها فعالیت می كنند.
تاكنون 12 هزار نفر از قالیبافان استان بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان تامین اجتماعی و مركز ملی فرش ایران از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شده اند و بقیه بتدریج از این امكان برخوردار می شوند.

صادرات فرش دستباف ایران به 72 كشور جهان در سال 96
صادرات فرش دستباف ایران در سال 96 به میزان 424 میلیون و 451 هزار دلار بوده است كه به 72 كشور جهان صادر شده است.
صادرات فرش ایران از نظر كشورهای خریدار این محصول بسیار شناخته شده می باشد و كمتر كشوری را می توان یافت كه فرش ایرانی به آن كشور نفوذ نكرده باشد.

مشتریان اصلی فرش ایران
كشورهای اروپایی بیشترین مشتریان فرش دستباف ایران هستند.
آمارها نشان می دهد كه كشور ایالات متحده آمریكا با خرید 126 میلیون دلار فرش دستباف ایران با اختلافی قابل توجه اصلی ترین مشتری فرش ایران می باشد و البته ناگفته نماند این امر بعد از توافق برجام رشد خوبی داشته است.
بعد از آمریكا، كشورهای آلمان و لبنان با خرید 57.6 میلیون دلار و 30 میلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم این رده بندی قرار گرفته اند.

7- كلام آخر:
مثلا امسال سال حمایت از كالای ایرانی است.
گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله ماست، آنچه البته بجایی نرسد فریاد است.
مركز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /1744