۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 82958480
T T
۰ نفر
سالانه 73 ميليون متر مكعب آب در جنوب شرق تهران توزيع مي شود

تهران – ايرنا – مديرعامل شركت آب و فاضلاب جنوب شرقي استان تهران از توزيع سالانه 73 ميليون متر مكعب آب در حوزه شهرستان هاي جنوب شرق تهران خبر داد.

به گزارش ايرنا ، عليرضا كارگري روز يكشنبه در جمع خبرنگاران گفت: فصل تابستان ، مهمترين زمان براي مديريت مصرف آب است تا بتوان از ايامي كه بيشترين ميزان مصرف آب در مناطق مختلف شهري و روستايي است را بدون تنش آبي گذر كرد.
وي اظهار كرد: اقدامات اطلاع رساني و آموزشي شركت آب و فاضلاب جنوب شرقي در طي سال هاي اخير باعث تثبيت مصرف آب طي سال هاي 95 و 96 شده است.
وي ميزان توزيع سالانه آب در شهرستان هاي جنوب شرق تهران شامل ورامين ، قرچك ، پيشوا و پاكدشت را 73 ميليون متر مكعب اعلام كرد.
كارگري گفت : سالانه 16.5 ميليون متر مكعب آب در شبكه توزيع تلف مي شود كه اين ميزان شامل تلفات ظاهري مربوط به مشتركيني كه آب را مصرف كرده ولي در حساب آن ها ثبت نمي شود ، انشعابات غير مجاز ، خرابي سيستم و با نبود كنتور و بخش ديگر مربوط به شكستگي سيستم انتقال آب و آب مصرف شده در شستشوي مخازن است.
وي بيان كرد: ايران در اقليم خشك جهان قرار دارد و در مقايسه با ميانگين جهاني بارش 860 ميلي متر در سال ، ايران در بازه بلند مدت تنها 250 ميلي متر در سال بارش دارد.
وي تصريح كرد: ايران 17 سال خشكسالي را تجربه كرده و ميانگين بارش طي اين سال ها تنها 241 ميلي متر است كه اين كمبود بارش با تغيير زمان بارش نزولات جوي و كمبود بارش برف تشديد شده است.
مديرعامل شركت آبفاي جنوب شرقي گفت: كمبود نزولات جوي سطح آب هاي زيرزميني را به شدت كاهش داده به طوري كه در مناطق شمالي جنوب شرق استان تهران سطح آب چاه ها به عمق 250 متر و در جنوب به 110 متر كاهش يافته است.
وي از بروز پديده فرو نشست به عنوان بخشي از مشكل كمبود آب در سفره هاي زيرزميني ياد كرد و افزود: با كاهش سطح آب هاي زيرزميني و برداشت بي رويه آب از اين مخازن ، شاهد بروز پديده فرونشست در دشت ورامين هستيم ، پديده اي كه آبخوان ها را نابوده كرده و باعث ايجاد شكاف هاي عميق در اراضي كشاورزي شده است.
كارگري با اشاره به استاندارد مصرف آب در كشور گفت: در بخش خانگي ، سرانه مصرف آب در ايران 190 ليتر به ازاء هر نفر در طول شبانه روز است در صورتي كه اين ميزان در شهر تهران 276 ليتر و در جنوب شرق تهران 201 ليتر است و اين در حالي است كه بر اساس مصوبه هيأت وزيران ، سرانه مصرف آب در ايام خشكسالي بايد به 105 ليتر در شبانه روز كاهش يابد.
وي گفت : وقتي در اين ايام ما به ازاء هر نفر 201 ليتر آب در شبانه روز مصرف مي كنيم ، يعني عملا ميزان مصرف دو برابر شده است .
وي 30 درصد مصارف خانگي را مربوط به استحمام ، 28 درصد را مربوط به شستشوي ظروف و 42 درصد را ديگر بخش ها اعلام كرد.
مديرعامل شركت اب و فاضلاب جنوب شرقي تهران افزود : شير معمولي در هر دقيقه 12 ليتر آب را هدر مي دهد و اگر اين شيرهاي آب با ادوات كاهنده تجهيز كنيم ، ميزان مصرف به نصف كاهش مي يابد.
وي تصريح كرد: دوش حمام نيز در هر دقيقه 18 ليتر آب هدر مي دهد كه با استفاده از ادوات كاهنده ، ميزان مصرف به 8 ليتر در دقيقه كاهش مي يابد بنابراين با هزينه اي اندك مي توان فقط از محل مصرف بهينه آب در دوش حمام و شير آب ، ميزان مصرف آب را به نصف كاهش داد.
وي با بيان اين كه بيشترين ميزان مصرف آب در بخش كشاورزي است اظهار داشت : هر چند كه با اعمال شيوه هاي نوين آبياري ، در مصرف آب صرفه جويي شده است ولي اين صرفه جويي با افزايش سطح زير كشت محصولات زراعي ، نمود چنداني نداشته است.
تهرام/7254//1348