محمد هادي ضيايي مهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در سه ماهه نخست امسال 14 هزار تن كالاي ترانزيتي شامل بيشتر كود شيميايي از طريق كريدور ترانزيت ريلي سرخس - رازي از تركمنستان به تركيه حمل شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 11 درصدي دارد.
وي ادامه داد: در حمل ريلي اين بار بيش از يك ميليون ليتر سوخت كمتر از ناوگان جاده اي مصرف شد. براي جا به جايي اين ميزان بار بطور متوسط به 700 دستگاه كاميون نياز است كه با جا به جايي ريلي آن حجم قابل توجهي از ترافيك و سوانح جاده اي در اين مسير كاهش يافته است.
مديركل راه آهن خراسان گفت: همچنين در فصل بهار امسال هزار و 194 تن كالاي ترانزيتي توسط 98 واگن از تركيه به مقصد كشورهاي آسياي ميانه به ويژه تركمنستان حمل شده است.
وي همچنين به درآمد چهار برابري ترانزيت ريلي نسبت به ترانزيت جاده اي اشاره و بيان كرد: سه عامل سرعت انتقال بار، تعرفه و امنيت مسير موجب روي آوردن صاحبان كالا و تجار به حمل و نقل ريلي شده است.
از مجموع 12هزار و 500 كيلومتر خطوط شبكه ريلي ايران هزار و 500 كيلومتر معادل 12 درصد در خراسان رضوي قرار دارد.
حدود 85 درصد ترانزيت ريلي كشور از ايستگاه بين المللي سرخس انجام مي شود. سرخس در 180 كيلومتري شمال شرقي مشهد در كنار مرز ايران و جمهوري تركمنستان واقع است.
پايانه ريلي رازي نيز در شهرستان خوي و مرز ايران و تركيه قرار دارد. طول كريدور ريلي سرخس - رازي حدود هزار و 800 كيلومتر است.
3221/1858
مشهد- ايرنا- مديركل راه آهن خراسان گفت: ترانزيت ريلي كشور تركمنستان از مرز ريلي سرخس واقع در خراسان رضوي به مقصد تركيه و از طريق مرز ريلي رازي در استان آذربايجان غربي 11 درصد افزايش يافت.