۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
کد خبر: 82961871
T T
۰ نفر
حمل و نقل ریلی در سنگان خواف توسعه می یابد

مشهد – ایرنا – معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش می شود كه حمل و نقل ریلی در منطقه معدنی سنگان شهرستان خواف توسعه یابد كه این اقدام برای تقویت حمل و نقل ریلی بین ایران و افغانستان مطلوب است.

مهرداد تقی زاده، چهارشنبه در جریان بازدید مسئولان وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت های حمل و نقلی و ایستگاه راه آهن سنگان افزود: سنگان خواف از ظرفیت زیادی برای توسعه حمل و نقل ایران و افغانستان برخوردار است و باید با برنامه ریزی منسجم از آن بهره گرفت.
وی بیان كرد: با توجه به مشكلات ترانزیتی در مرزهای ریلی باید از ظرفیتهای حمل و نقلی در منطقه خواف و سنگان بیشتر استفاده شود.
وی اظهار كرد: با توجه به ظرفیتهای ریلی مجتمع معادن سنگان خواف و 2 خطه شدن بخش ریلی این منطقه، امكان انتقال 10 میلیون تن سنگدانه‌ از سنگان به سایر نقاط فراهم می شود و باید زیرساخت آن توسعه یابد.
تقی زاده، ظرفیت تولید سالانه 27 میلیون تن كنسانتره آهن در مجتمع معادن سنگان خواف را تا سال 1404 یادآور شد و اظهار امیدواری كرد كه با هم افزایی و توسعه زیرساختها بستر این مهم فراهم شود.
معاون حمل ‌و نقل وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی متشكل از مدیران‌ كل آن معاونت و شركت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه راه‌ آهن و طرح توسعه‌ سنگان و محل بارگیری مكانیزه شركت اپال كانی این مجتمع دیدن كرد.
به گزارش ایرنا، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه سفر خود از موزه راه آهن وسایل قدیمی حوزه حمل و نقل ریلی، واگن مسقف حمل بار، مركز كنترل ترافیك و مدیریت بحران راه آهن، راه آهن و پل سرخس، منطقه ویژه اقتصادی سرخس و ایستگاه راه آهن مشهد بازدید كرد.
مدیركل راه آهن خراسان در این بازدید گفت: تردد قطارها در خراسان در گذشته به صورت دستی ثبت می شد اما اكنون با استفاده از سامانه آ.تی.سی به صورت لحظه ای و خودكار بر روی نمایشگر قابل مشاهده است.
ضیایی مهر افزود: ایستگاه قطار مشهد نیز هم اینك 14 خط قبول و اعزام قطار دارد و ارتباطات تصویری و برخط با دیگر ایستگاه‌ های استان برقرار می شود.
وی اظهار كرد: در شبانه روز رفت و برگشت 2 قطار از ایستگاه سرخس به مشهد انجام می شود و در 2 سایت ریلی مرزی سرخس 400 واگن در شبانه روز تردد می كنند ولی اكنون به دلیل كمبود بار تنها از 40 درصد ظرفیت سایت استفاده می شود.
وی با بیان اینكه تعویض بوژی بین خط نرمال ایران و خط عریض تركمنستان در خاك ایران انجام می گیرد، افزود: 50 واگن به صورت همزمان در 2 سایت ریلی سرخس تعویض بوژی می شود كه در مجموع روزانه به 300 واگن تعویض بوژی می رسد.
ضیایی مهر گفت: میزان انتظار واگن ها در سایت تعویض بوژی از 23 روز به 17 روز كاهش یافته و بابت هر واگن باری وارداتی مبلغ 180 فرانك سوییس دریافت می شود.
مدیركل راه آهن خراسان گفت: هم اینك واردات و صادرات از مرز ریلی سرخس بین كشورهای ایران، قزاقستان، افغانستان، تركمنستان و تاجیكستان انجام می گیرد.
7489/2095/5132