۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 82964423
T T
۰ نفر
940 طرح اشتغالزا در كمیته فنی چهارمحال و بختیاری بررسی شد

شهركرد- ایرنا-– مدیركل كار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: وضعیت 940 طرح اشتغالزا طی سال جاری در كمیته فنی این استان بررسی شده است.

به گزارش ایرنا، حفیظ الله فاضلی روز شنبه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری تاكید كرد: از این تعداد تاكنون 863 طرح با 2 هزار و 664 میلیارد و 140 میلیون ریال اعتبار مصوب و به بانك های عامل استان ارسال شده است.
وی افزود: از این مبلغ تاكنون 210 میلیارد ریال پرداخت و در سامانه كارا ثبت و از طریق بانك های كشاورزی، توسعه تعاون، پست بانك و صندوق كارآفرینی امید پرداخت شده است.
مدیركل دفتر امور روستایی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بانك سینا باید مشكل وثیقه های پرداخت تسهیلات به متقاضیان را هر چه سریعتر رفع كند.
ملك محمد محمودیان تصریح كرد: سهم چهارمحال و بختیاری از تسهیلات در اختیار بانك پارسیان 100 میلیارد ریال مشخص شده كه تاكنون برابر 310 میلیارد ریال به آن ها معرفی شده است.
وی یادآور شد: این در حالی است كه از این مبلغ تاكنون ریالی پرداخت و یا جذب نشده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: با وجود محدودیت ها در بسته های تسهیلات اشتغال روستایی اما تاكنون 365 فقره پرونده بررسی شده است.
سید نعیم امامی اظهار كرد: از این تعداد 288 فقره پرونده با 700 میلیارد ریال اعتبار مصوب شد.
وی افزود: از مجموع طرح های مصوب 40 پرونده بازگشت شد و 248 پرونده دیگر با 573 میلیارد ریال نیاز اعتباری آماده پرداخت تسهیلات است.
امامی تاكید كرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی روستایی با كارمزد 6 درصد باعث ایجاد تعادل و توازن در صنایع چهارمحال و بختیاری می شود.
وی یادآور شد: بانك های عامل برای رفع مشكل سرمایه گذاری به ویزه در حوزه روستایی باید وثیقه های روستایی را به رسمیت بشناسند.
مدیركل جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از 2 هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی معرفی شده به بانك های عامل استان یكهزار و 660 میلیارد ریال از بخش كشاورزی است.
ذبیح الله غریب تصریح كرد: همچنین از 210 میلیارد ریال تسهیلات 180 میلیارد ریال برابر 895 درصد را بانك كشاورزی پرداخت كرده است.
وی افزود: تسهیلات جهاد كشاورزی در حوزه بانك سینا 71 طرح با 100 میلیارد ریال بوده است.
غریب اظهار كرد: جهاد كشاورزی به بانك پارسیان 62 طرح با 96 میلیارد ریال ارسال كرده كه پرداختی این بانك تاكنون صفر بوده است.
وی گفت: برخی بانك های عامل سهم آورده متقاضیان را 10 درصد می پذیرند و این در حالی است كه بسیاری بانك های دیگر این مهم را قبول ندارند.
مدیركل جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری تاكید كرد: هیچ كدام از فعالیت های بخش كشاورزی كمتر از پنج سال به سوددهی و بازدهی نمی رسدبه همین منظور استفاده از تسهیلات با سود 18 درصد مقرون به صرفه نیست و باید بهره گیری از تسهیلات ارزان قیمت در دستور كار قرار گیرد.
غریب تصریح كرد: برای طرح های جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته یكهزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات جذب شد.
وی یادآور شد: جهاد كشاورزی چهارمحال و بختیاری یكهزار و 500 فقره پرونده را بررسی و 278 طرح آن را به بانك های عامل استان معرفی كرده است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این اداره كل 241 طرح با 320 میلیارد ریال اعتبار را بررسی و به بانك های عامل استان معرفی كرد.
بهمن عسگری سوادجانی اظهار كرد: از این تعداد 24 طرح برگشت خورده و قرارداد 217 طرح با 298 میلیارد ریال بسته شده است.
وی افزود: در حوزه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری هم اینك به 52 رشته آموزش رایگان ارائه و تولیدات هنرمندان این بخش به ویژه در روستاها به صورت تضمینی خریداری می شود.
عسگری سوادجانی تاكید كرد: در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی نیز به راه اندازی كمپ ها، اقامتگاه های بوم گردی، خانه های مسافر، مرمت بناهای تاریخی و غیره توجه ویژه ای شده است.
مدیران عامل بانك های عامل چهارمحال و بختیاری نیز مراجعه نكردن متقاضیان تسهیلات به شعب، نداشتن تضمین كافی، نبود توجیه فنی و اقتصادی برخی طرح ها، ناآگاهی متقاضیان از شرایط یكسان بانك ها، پائین بودن سقف اختیار مدیران بانك ها را از مهمترین مشكلات در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی اعلام كردند.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در شورای اداری این روز از 11 مدیركل استان شامل مدیران كل جهاد كشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، كار تعاون و رفاه اجتماعی، دفتر امور روستایی استانداری، مدیریت و برنامه ریزی، بخش حمل و نقل راه و شهرسازی و مدیران عامل چهار بانك استان و جذب ناچیز تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی روستایی با كارمزد 6 درصد انتقاد كرد.
اقبال عباسی به مدیران كل 2 ماه فرصت داد تا نسبت به جذب این تسهیلات اقدام كنند، در غیر این صورت تكلیف 11 مدیركل یاد شده به طور شفاف مشخص می شود.
استان چهارمحال و بختیاری رتبه نخست بیكاری كشور را دارد.
7362/2097