۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۳
کد خبر: 82965555
T T
۰ نفر

سنگ های قیمتی از مزیت های خراسان جنوبی است

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۳
کد خبر: 82965555
سنگ های قیمتی از مزیت های خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی بر این باورند كه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از مزیت های مهم این استان است و انتظار می رود در این زمینه پررنگ تر كار شود.

به گزارش ایرنا محمدرضا امیرحسنخانی روز یكشنبه در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی كه به ریاست استاندار برگزار شد، اظهار داشت: تاكنون از ظرفیت های معدنی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان به درستی استفاده نشده كه باید در این راستا واحدهای تحقیق و توسعه ایجاد شود.
نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه این كار وسیع به همكاری بخش های خصوصی و دولتی نیاز دارد گفت: برای این ظرفیت باید بیش از پیش وقت گذاشته و حداقل كارگروه ویژه در استان تشكیل شود.
وی افزود: بسیاری از معدن داران در طبس و فردوس با منابع طبیعی درگیر هستند لذا باید با هماهنگی و همكاری دستگاه های اجرایی این مشكلات رفع و معدن كاران تعیین تكلیف شوند.

** بسته اقتصادی تعریف شود
نماینده مردم قاین و زیركوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بازاریابی و فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در این زمینه بسته اقتصادی تعریف شود.
فرهاد فلاحتی افزود: در حال حاضر آموزش های لازم برای تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در دست انجام است اما درخصوص بازاریابی و فروش آن كم توجهی شده است.
وی با بیان اینكه فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به ثروتی برای استان تبدیل می شود گفت: در شرایطی كه به شدت با مشكل اشتغال مواجه ایم با این مهم حداقل چند صد شغل جدید در استان ایجاد خواهد شد.
وی اظهار داشت: شرایط اقتصادی به گونه ای جلو می رود كه توجه به معادن می توان گره گشای بسیاری از مشكلات استان باشد.
فلاحتی گفت: سنگ شجر بمرود زیركوه بعد از چهار سال پیگیری همچنان به صورت فله و قاچاق برداشت و فروخته می شود و تا زمانیكه بسته اقتصادی در این زمینه فراهم نشود بی فایده است.

** ظرفیت نمایندگان از بالقوه به بالفعل تبدیل شود
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ظرفیت نمایندگان قوی است در صورتیكه از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.
نظر افضلی بیان كرد: در تلاشیم تا پاییز امسال اعضای كمیسیون صنایع و معادن را به استان بیاوریم تا ظرفیت های معدنی استان مورد توجه واقع شود.

** صفحه نامنظم شطرنج
استاندار خراسان جنوبی هم امروز (یكشنبه) در نشست شورای معادن استان گفت: در حال حاضر وضعیت تهیه، تراش، فرآوری، فروش، بازاریابی و سایر موارد در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان مانند صفحه نامنظی از شطرنج بوده كه مهره های آن در حال گردش نامنظم هستند.
محمدمهدی مروج الشریعه به ظرفیت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان اشاره كرد و گفت: پارسال نمایشگاهی در این زمینه توسط میراث فرهنگی با حضور 17 استان كشور در بیرجند برگزار شد كه انتظار می رود همچنان ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه نوروزگاه مشهد در نوروز 97 عنوان كرد: همچنین برای سال های آتی حضور در نمایشگاه های نوروزی استان های شیراز و اصفهان پیگیری می شود و بنا داریم كف فروش صنایع دستی و سوغات استان حداقل به بالای یك میلیارد تومان برسد.
وی افزود: در حالی می توان از این ظرفیت بالقوه به درستی برخوردار شد كه برخی سنگ ها را برداشته و به صورت خام به فروش می رسانند لذا ارزش افزوده آن به جیب برخی می رود.
نماینده عالی دولت در استان خراسان جنوبی تاكید كرد: تمامی شرایط برای استفاده از این ظرفیت مهم به ویژه در رونق اشتغال در مناطق روستایی استان فراهم است اما حلقه مفقوده، سرمایه گذارن كلان واسط استان هستند.
وی گفت: هم اكنون در بسیاری از مناطق استان كارگاه های خانگی یا سنتی به تراش سنگ های قیمتی روی آورده اند اما در فروش آن با مشكل مواجه هستند كه باید در این زمینه سرمایه گذاران متوسط ورود كرده و در كنار احداث كارگاه های تراش سنگ، بازاریابی آن را بر عهده بگیرند.
وی بیان كرد: مسئولان صنایع و معادن و میراث فرهنگی استان باید برای پیگیری و رفع مشكلات موجود استان در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی جلسات مجزا و اختصاصی برگزار كنند.
مروج الشریعه با بیان اینكه مردم و مسئولان استان هنوز آثار وجود سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را لمس نكرده اند گفت: این در حالیست كه در شورای معادن استان اطلاعات بسیار وسیعی در این زمینه ارایه می شود اما هنوز برند خاصی در استان وجود ندارد.
وی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خواست پیگیر حضور اعضای كمیسیون صنایع و معادن به استان باشند چراكه این كمیسیون فوق العاده برای استان مفید خواهد بود.

** 12 طرح اشتغال گوهرتراشی ثبت شد
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: امسال 12 طرح اشتغال در زمینه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به ارزش پنج میلیارد تومان در سامانه كارا ثبت و طرح ها مصوب و برای پرداخت به بانك های معرفی شده است.
حسن رمضانی یادآور شد: پارسال 20 دوره تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با حضور 150 نفر در استان برگزار و 20 مجوز مستقل در این زمینه صادر شد.
وی از فعالیت چهار شركت تعاونی در این زمینه خبر داد و گفت: همچنین پنج مركز آموزشی در شهرستان های داری ظرفیت سنگ های قیمتی و نیمه قمیت فعالیت دارد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: اكنون بیشتر آموزش ها در سطح مقدماتی ارایه می شود كه تلاش داریم مراكزی با تجهیزات پیشرفته تر راه اندازی كنیم.
وی ادامه داد: برنامه سازمان میراث فرهنگی از بخش اعتبارات ملی این است در مركز استان یك مركز بزرگ آموزشی در خصوص سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی راه اندازی شود كه در صورت مساعدت مسئولان در سایر شهرستان ها نیز مراكز آموزشی ارتقا خواهد یافت.
استان پهناور و مرزی خراسان جنوبی به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص زمین شناسی با دارا بودن معادن متنوع یكی از قطب های معدنی كشور به شمار می‌ رود و سراسر این استان سرشار از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است.
كارگاه های تراش سنگ های قیمتی شامل انواع عقیق، شجر منظره، سلیمانی و غیره در نقاط مختلف این استان فعال است و محصولات آنها به سایر استانها ارسال می شود كه در صورت توجه بیشتر به آن می تواند یكی از صنایع اشتغالزا در منطقه باشد.
7557*3028