۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82965809
T T
۰ نفر

دود آتش كاه وكلش درچشم محیط زیست

۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82965809
دود آتش كاه وكلش درچشم محیط زیست

ساری-ایرنا-همه ساله با برداشت گندم و برنج،كشاورزان مازنی برای آماده كردن سریع زمین برای كشت دوم،آتش زدن كاه و كلش را به عنوان كاردم دستی پیش رو انتخاب می كنند ، بدون این كه اطلاعات كافی مضرات این كار داشته باشند.

به گزارش خبرنگارایرنا،این درحالیست كه براساس گزارش محیط زیست مازندران، آتش سوزی كاه و كلش علاوه بر آلودگی محیط به دلیل سوختن سموم و مواد شیمیایی كشاورزی در كاه و كلش برای مردم می تواند مرگبار باشد.
جدا از ان دود ناشی از اتش زدن نفس كشیدن را برای مردم عادی سخت كرده و هفته ها بوی دود در فضای منطقه استشمام می شود.
به گفته كارشناسان فرسایش خاك، كاهش قوت زمین ( حاصل خیزی زمین)، پوشیدن شدن روزنه خاك برای نفوذ آب و از بین رفتن حشرات خاك ساز از دیگر مضرات مهم اقتصادی ناشی از آتش سوزی كاه و كلش است كه تاكنون جدی گرفته نشده است.
علاوه بر این كمك به گرم شدن بیشتر هوا و تاثیر بر شرایط اقلیمی به خصوص كاهش بارندگی ها از زمره دیگر مضرات این آتش سوزی است كه شاید چندین سال بعد دودش به چشم كشاورزان برود.
*** كشت دوم متهم آتش زدن كاه و كلش
مرسوم شدن كشت دوم به عنوان یكی از فعالیت های اقتصادی سودآور برای كشاورزان كه علاوه بر تغییر در زندگی سنتی كشاورزان ، از بین بردن دامداری سنتی را نیز به دنبال داشت، كشاورزان را به وسوسه انداخت تا با رها كردن دامداری به جای جمع كردن طافت فرسا كاه و كلش ، آتش زدن این سرمایه را به عنوان كار دم دستی انتخاب كنند.
علاوه بر آن پایین بودن ارزش اقتصادی كاه و كلش و هزینه بر بودن خروجش از مزارع از دیگر عواملی است كه حفاظت از محیط زیست و سلامت شهروندان را قربانی خود می كند.
مدیركل جهادكشاورزی مازندران در این باره گفت: آتش كشیدن كاه و كلش در مزارع كشاورزی این خطه شمال كشور باعث از بین رفتن بافت و حشرات سازنده خاك می شود.
عزیزالله شهیدی فر افزود:این درحالیست كه وجود كاه و كلش در زمین و قرارگیری آن در طبقه زیرین خاك نه تنها زمان ماندگاری رطوبت كه حاصل خیزی خاك را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه كرد: درسال های اخیر با فرهنگ سازی نسبت به مضرات آتش زدن كاه و كلش،این كارتا حد زیادی در مزارع كشاورزی این استان كم شد، ولی همچنان خیل زیادی از كشاورزان این كار برایشان به عادت تبدیل شده است.
مدیركل محیط زیست مازندران كشت دوم برنج را علت اصلی روی آوری كشاورزان به آتش زدن كاه و كلش در مزارع می داند.
حسینعلی ابراهیمی كارنامی گفت كه دود ناشی از آتش زدن كاه و كلش به علت داشتن مواد شیمیایی ناشی از سموم كشاورزی می تواند خطرات جانی برای شهروندان در كنار آلودگی زیست محیطی به دنبال داشته باشد.
وی افزود : همساله در آستانه برداشت غلات و برنج در مازندران آتش زدن كاه و كلش و آلودگی زیست محیطی ناشی از ان معضل اصلی محیط زیست و شهروندان است كه تاكنون برخورد جدی با این معضل انجام نشد.
*** گرم شدن دمای هوا
مدیركل محیط زیست مازندران گرم شدن دمای هوا را از مضرات دیگر آتش سوزی كاه و كلش در مزارع می داند كه می تواند باعث از بین رفتن ابرهای بارور و كاهش بارندگی شود.
ابراهیمی معتقد است كه كشاورزان مازنی با هیچ یك از مضرات آتش سوزی كاه و كلش شناخت درست حسابی ندارند و با این فرایند این كار منفی در سال های اخیر نیز تداوم یافت.
*** شدت بخشیدن برخورد قانونی
مدیركل محیط زیست مازندران می گوید براساس ماده 667 قانون مجازات اسلامی آتش زدن كاه و كلش و آلودگی محیط زیست جرم محسوب می شود و با شكایت متولیان دستگاه قضا با متخلفان برخورد می شود.
ابراهیمی كارنامی معتقد است كه بخش زیادی از كشاورزان مازنی با مضرات ناشی از آتش زدن كاه و كلش بر اراضی كشاورزی و شهروندان اطلاعاتی ندارند و با آگاه سازی می توان بخش زیادی از این فعالیت ها را كاهش داد.
وی اضافه كرد : دهیاران به عنوان متولی روستاها باید اطلاع رسانی دقیقی نسبت به مضرات این آتش سوزی و برخورد های قانونی به كشاورزان داشته باشند.
در مازندران 460 هزار هكتار از اراضی زیر كشت محصولات كشاورزی قرار دارد و سالانه از این مزارع حدود 6 میلیون تن محصول برداشت می شود.
حدود 20 درصد از اشتغال در مازندران در اختیار بخش كشاورزی است و حدود 300 هزار نفر بهره بردار این اراضی كشاورزی محسوب می شوند.
6982/1899