۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 82966277
T T
۰ نفر
صادرات از گمرك تمرچین بیش از 3.8 برابر افزایش یافت

ارومیه- ایرنا- مدیركل پایانه مرزی تمرچین در پیرانشهر گفت: صادرات از این گمرك طی سه ماهه نخست سال جاری بیش از 3.8 برابر افزایش یافت.

مرحمت سلیمان نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات از این مرز زمینی به سه روش كارت های پیله وری، صادرات قطعی و صادرات كالا از سایر گمركات كشور كه خروج آنها مرز تمرچین ثبت شده، صورت می گیرد و در این مدت هر سه نوع از شیوه های صادراتی افزایش چشمگیر داشته است.
وی اضافه كرد: در این مدت 44 هزار و 506 تن كالا به ارزش 29 میلیون دلار به وسیله كارت های پیله وری از مرز تمرچین صادر شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 22 درصد و به لحاظ ارزشی 45 درصد افزایش داشته است.
سلیمان نژاد در خصوص صادرات قطعی از این گمرك نیز افزود: در سه ماهه اول امسال بیش از 163 هزار و 128 تن كالا به ارزش 42 میلیون دلار به صورت قطعی صادر شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 21 درصد و به لحاظ ارزشی 2 درصد افزایش یافته است.
مدیركل گمرك تمرچین افزود: صادرات كالاها از سایر گمركات كشور كه خروجی آنها تمرچین ثبت شده نیز در این مدت 192 هزار و 16 تن به ارزش 163 میلیون دلار بوده كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی حدود سه برابر و به لحاظ ارزشی حدود 3.8 برابر افزایش یافته است.
وی با تاكید بر اینكه این گمرك به مقصدی مطمئن و راحت برای تجار داخلی تبدیل شده است، مجموع كالاهای ترانزیت خارجی گمرك تمرچین را در این مدت 64 هزار و 688 تن به ارزش بیش از 261 میلیون دلار اعلام كرد.
مدیركل گمرك تمرچین اضافه كرد: ترانزیت داخلی این پایانه مرزی در این مدت سه هزار و 615 تن به ارزش 261 میلیون دلار بوده كه در این زمینه نیز افزایش میزان صادرات مشهود است.
سلیمان نژاد با اشاره به افزایش تعرفه خروج مسافر از كشور و تاثیر آن بر تردد مسافران از مرز، گفت: در سه ماهه نخست امسال در مجموع 112 هزار و 958 نفر از طریق این پایانه مرزی تردد كردند كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 18 درصد كاهش داشته است.
وی واردات انجام شده از طریق این گمرك را 186 تن به ارزش 0.08 میلیون دلار عنوان كرد كه در مقایسه با مدت مشابه سال 1396، افزایش 18 درصدی به لحاظ وزنی و كاهش چهار درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می دهد.
به گزارش ایرنا گمرك تمرچین پیرانشهر از مراكز مهم صادراتی كشور است كه از سال گذشته به اداره كل ارتقا یافته و در حال توسعه است.
مرز تمرچین در 15 كیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یكی از نزدیكترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.
این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مركز استان 160 كیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیكترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است كه به ترتیب حدود 11 كیلومتر و 25 كیلومتر با گمرك تمرچین فاصله دارد.
مرز تمرچین پیرانشهر در سال 1386 به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در توسعه اقتصادی منطقه چشمگیر است.
شهرستان مرزی پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و 145 كیلومتری مركز استان واقع شده است.
7125/3072
۰ نفر