۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82966781
T T
۰ نفر
256 برنامه مرتبط با دهه كرامت در قم اجرا می شود

قم- ایرنا- معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) گفت: در دهه كرامت 256 برنامه در قالب 2 هزار و 627 ریزبرنامه دینی، علمی و فرهنگی توسط ستاد آیین های فاطمی این مكان مقدس مصوب شده كه اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی روز سه شنبه درجمع خبرنگاران، افزود: برنامه های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی آستان كریمه اهل بیت(س) از 23 تیرماه آغاز می شود و تا 20 مردادماه ادامه دارد.
وی با بیان این كه برنامه های این دهه با استقبال از خادمان آستان های امام رضا(ع)، حضرت احمد بن موسی(ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسجد جمكران آغاز می شود، گفت: عصر روز 23 تیرماه همزمان با شب میلاد حضرت معصومه(س) خادمان در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر اجتماع و 2 آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر و نقاره خوانی را اجرا می كنند.
فلاحی با اشاره به این كه جشنی در شب میلاد در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه برگزار می شود، بیان كرد: آغاز جشن های دهه كرامت و جشنواره بین المللی امام رضا(ع) نیز صبح روز میلاد، 24 تیرماه در این مكان مقدس با خطبه خوانی و سخنرانی آیت الله مكارم شیرازی خواهد بود.
وی تاكید كرد: محور همه برنامه های دهه كرامت معرفی شخصیت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به عنوان بانوی ولایتمدار است و خدمت كریمانه به اهل بیت(س) به عنوان شعار محوری انتخاب شده است.
وی گفت: در طول دهه كرامت آیین معنوی خطبه خوانی هر روز صبح با حضور مجموعه های گوناگون فرهنگی، خدماتی و همه نیروهایی كه در طول سال در شهر قم خدمت رسانی می كنند، برگزار می شود.
معاون آستان كریمه اهل بیت(س) افزود: اعزام سفیران كریمه به 11 استان و كشورهای مختلف برای تبلیغ و شناساندن شخصیت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، برگزاری مسابقه حدیث كرامت، دختران آفتاب، نور باران، نذر شادی و جشن مردمی كرامت از برنامه هایی است كه در این دهه برگزار می شود.
وی خاطرنشان كرد: درطول دهه كرامت جشن های خانوادگی با محوریت تحكیم بنیان خانواده در 11 نقطه شهر از جمله مساجد، حسینه ها و بقاع امامزاده ها برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: غبارروبی مضجع شریف حضرت معصومه(س) و شست و شو با گلاب ناب، آیین های سخنرانی با موضوع معارف ناب فاطمی، همایش بانوان فاطمی با عنوان «در پناه بانو»، جُنگ نوجوانانه با عنوان «ایوان آیینه» و تجلیل از دختران نمونه، محفل شب شعر كرامت، محفل انس با قرآن و عترت با عنوان «هدیه ای از نور»، برپایی نمایشگاه فرهنگی بهشت بانو و ویژه برنامه سلام كه به همت رادیو معارف برگزار خواهد شد از دیگر برنامه هایی است كه برای این دهه تدارك دیده شده است.
به گفته فلاحی، دوره های آموزشی شخصیت شناسی حضرت معصومه(س)، برگزاری مسابقه كتابخوانی، برپایی مجالس جشن و موعظه ویژه زائران كشورهای مختلف، برگزاری نشست تخصصی توریست و معنویت و رونمایی از چند نرم افزار از جمله برنامه های دهه كرامت می باشد.
وی بیان كرد: مركز قرآن و حدیث حرم حضرت معصومه(س) هر سال ده ها تن را به عنوان حافظ قرآن تربیت می كند كه همایش «طوبای كرامت» روز 27 تیرماه با هدف تجلیل از 150 حافظ قرآن در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار می شود.
وی بیان كرد: امسال علاوه بر این كه طرح های عمرانی و خدماتی مختلفی در دهه كرامت افتتاح می شود، اقدام هایی از جمله تهیه جهیزیه برای افراد بی بضاعت، آزاد كردن زندانیان جرایم غیر عمد توسط خیران و اعمال تخفیف از سوی اصناف برای خرید كالاهای ایرانی عملیاتی خواهد شد.
وی اضافه كرد: حدود 13 هزار نیروی انسانی در دهه كرامت در شیفت های چهارگانه در حرم مطهر به زائران حضرت معصومه(س) خدمت رسانی می كنند.

** مدیر روابط عمومی و بین الملل آستان حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: جشنواره مردمی دهه كرامت در استان های اصفهان، تهران، ایلام، گیلان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری و سمنان برگزار می شود.
حجت الاسلام جواد بهشتی پور افزود: در قالب این برنامه خادمان حرم حضرت معصومه(س) ضمن به همراه داشتن پرچم حرم مطهر،دربرنامه هایی از جمله عیادت از بیماران، عطر افشانی گلزار شهدا، غبارروبی بقاع متبرك امامزادگان و حضور در آسایشگاه ها شركت می كنند.
وی اضافه كرد: سفیران كریمه همچنین به كشورهای برزیل، پاكستان، تركیه، هلند، انگلستان، نیوزلند، استرالیا و اوگاندا اعزام خواهند شد و نسبت به تبلیغ و شناساندن شخصیت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) به مردم اقدام خواهند نمود.
از 24 تیرماه همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و تا سوم مردادماه سالروز ولادت امام رضا(ع) دهه كرامت نامگذاری شده است.
/2085/ 1175/