۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 82967510
T T
۰ نفر
زمین را از بلعیده شدن نجات دهیم

تهران- ایرنا- ظروف یكبار مصرف و كیسه های پلاستیكی در حال بلعیدن كره زمین هستند و هیچ نقطه این سیاره‌ از آفات و صدمات آنها در امان نمانده است، وضعیتی كه مشاركت همگانی و حمایت دولت ها را برای كاهش این آفت می طلبد.

به گزارش ایرنا، 21 تیرماه، دو مناسبت بسیار مهم را كه چالش قرن حاضر نیز محسوب می ‌شود، به خود اختصاص داده است؛ روز جهانی جمعیت و روز ملی بدون پلاستیك، جالب است كه این دو موضوع به ظاهر متفاوت، بسیار با هم مرتبط هستند زیرا افزایش جمعیت در جهان، رابطه مستقیم با افزایش تولید و مصرف پلاستیك و در نتیجه انباشت غیرقابل كنترل پسماند های آن دارد.
در ایران بیست و یكم تیرماه به نام روز بدون پلاستیك شناخته می ‌شود و در سایر كشورها، روزهای دیگری را به این مناسبت نامگذاری كرده‌اند.
در طی سال ها و با افزایش جمعیت، پلاستیك جزو وسایل لاینفك زندگی بشر شده و ادامه حیات بدون آن برای انسان متصور نیست، مشغله كاری شاید یكی از دلایل وفور استفاده از انواع این لوازم در قالب ظروف یكبار مصرف باشد؛ سفره، لیوان، قاشق، بشقاب و بسیاری اقلام دیگر كه بعد از استفاده دیگر نیازی به شستن ندارند، شاید علت گرایش افراد به مصرف آنها باشد.
اما این آسایش طلبی بی تردید به بهای گزاف تمام می شود و چه بسا روزی فرا برسد كه كیسه ها و پسماندهای پلاستیكی انسان ها را احاطه كرده باشند.
بنابر آمار اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه به توسعه صنایع پتروشیمی، نفت و پیروی از الگوهای مصرف گرا،سالانه بیش از یك صد میلیون تن پلاستیك در دنیا تولید می‌ شود.
از طرفی دیگر استفاده از ظروف یك بار مصرف در میهمانی ها و سفرها، ایران را جزو 10 كشور پرمصرف در زمینه ظروف یكبار مصرف قرار داده است. بی توجهی به مصرف نایلون و پلاستیك باعث شده تا روزانه 58 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای كشور تولید شود كه این میزان تولید با استانداردهای جهانی و میزان تولید زباله در كشورهای صنعتی فاصله بسیار دارد.
آنتونیو گوترش دبیر كل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی محیط زیست ( پنجم ژوئن - 15 خرداد) هشدار داد كه اگر روند آلودگی اقیانوس ها به وسیله پلاستیك ادامه یابد، تا سال 2050 اقیانوس ها بیشتر از جمعیت ماهی ها، پلاستیك خواهد داشت.
به گفته وی هرسال بیش از هشت میلیون تن پلاستیك در اقیانوس ها رها می شود، اكنون تعداد میكروپلاستیك های موجود در دریا از ستاره های كهكشان ما بیشتر است.
با توجه به اهمیت كاهش مصرف پلاستیك در زندگی روزمره شعار روز جهانی محیط زیست نیز با موضوع پلاستیك و با مضمون 'حذف آلودگی پلاستیك' تعیین شده بود.
كره زمین توسط ظروف یكبار مصرف و كیسه های پلاستیكی در حال بلعیده شدن است و هیچ نقطه از این سیاره‌ بی‌نظیر، از آفات و صدمات آنها در امان نمانده است.
در راستای تلاش برای كنترل مصرف محصولات پلاستیكی، از سال 1391 روز 21 تیرماه در تقویم ملی به عنوان روز بدون پلاستیك نامگذاری شد تا مقدمه ای برای جلب مشاركت‌ های مردمی در استفاده كمتر از كیسه ‌های نایلونی باشد.
بر این اساس، سازمان حفاظت محیط زیست چند راهكار حذف و یا كاهش استفاده از ظروف یكبار مصرف و كیسه‌های نایلونی را كه پایبندی به آنها بسیار ساده است، پیشنهاد می‌كند؛
- در مهمانی ‌ها، مسافرت‌ها، جلسات و نشست ‌های خانوادگی و یا كاری، از ظروف دایم استفاده كنیم.
- اگر امكان استفاده مكرر از ظروف یكبار مصرف و كیسه‌ های پلاستیكی وجود ندارد، تا حد امكان از گرفتن یا خرید آنها اجتناب كنیم.
- به رستوران‌ها و مراكز تهیه‌ غذا پیشنهاد دهیم از پلاستیك كمتر استفاده كنند.
- به ‌جای دریافت كیسه‌ های پلاستیكی، هنگام مراجعه به مراكز خرید كیسه پارچه ‌ای همراه ببریم.
- به فروشگاه‌هایی مراجعه كنیم كه كمتر از بسته بندی‌های پلاستیكی استفاده می‌كنند.
- هنگام قدم زدن در كنار ساحل و یا جنگل، زباله‌های پلاستیكی را جمع كنیم.
- یكدیگر را از اثرات زیانبار استفاده از كیسه‌ های پلاستیكی و ظروف یكبار مصرف آگاه و به پرهیز از استفاده از آنها دعوت كنیم.
- با تفكیك زباله‌های تر و خشك، به بازیافت پلاستیك كمك كنیم.

علمی 9014**2017
۰ نفر