۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۲۳:۰۵
کد خبر: 82968357
T T
۰ نفر
90 درصد خدمات شهرستان لردگان بعد از انقلاب ارائه شده است

شهركرد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: افزون بر 90 درصد خدمات این شهرستان بعد از انقلاب اسلامی ایران ارائه شده اما ناكافی است.

به گزارش ایرنا، محمد خالدی سردشتی شامگاه چهارشنبه در شورای اشتغال شهرستان لردگان كه با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و تعدادی از معاونان و رؤسای سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه برگزار شد، تاكید كرد: فاصله زیاد لردگان تا شهركرد مركز استان چهارمحال و بختیاری از مهمترین مشكلات این شهرستان است كه باعث مغفول ماندن توجهات به این خطه شده است.
وی افزود: هم اینك سهم شهرستان لردگان از سهم مدیریت چهارمحال و بختیاری بسیار كم است و ضرورت دارد تا به نیروهای چهارمحال و بختیاری برای استفاده در مدیریت های سطح ملی توجه بیشتری صورت گیرد.
نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه اندازی مجتمع رفاهی، تقویت خدمات تامین اجتماعی، پرداخت مستمری به خانواده های دارای معلول توسط بهزیستی و تسهیل در شرایط تسهیلات مسكن و اشتغال ویژه افراد معلول شهرستان لردگان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار كرد: اختصاص تسهیلات اشتغالزایی به تولید كنندگان دستگاه ای. تی. ام (ATM) می تواند در افزایش نرخ اشتغال، كاهش بیكاری و رونق اقتصادی كمك كند.
فرماندار شهرستان لردگان نیز گفت: لردگان دارای افزون بر 62 هزار نفر جمعیت فعال برابر 38 درصد جمعیت كل این شهرستان است.
برهان حسین پور آقایی تاكید كرد: از این تعداد 47 هزار نفر شاغل و 15 هزار نفر بیكار هستند.
وی افزود: نرخ بیكاری شهرستان لردگان براساس آمار سال 1395 برابر 24.3 درصد و دارای رتبه سوم بین شهرستان های 9 كانه چهارمحال و بختیاری است.
حسین پور آقایی تصریح كرد: شهرستان لردگان با برخورداری از نیمی جمعیت روستایی چهارمحال و بختیاری رتبه 16 جمعیت روستایی كشور را داشته و جزو 31 شهرستان محروم كشور است.
وی یادآور شد: برای ایجاد اشتغال در شهرستان لردگان یكهزار و 430 میلیارد ریال تسهیلات اختصاص یافته است كه از این مبلغ 45 درصد برابر 650 میلیارد ریال به بخش كشاورزی اختصاص دارد و تاكنون 88 طرح با 370 میلیارد ریال نیاز اعتباری به بانك های عامل معرفی شده است.
حسین پور آقایی تاكید كرد: سهم صنعت، معدن و تجارت شهرستان لردگان از تسهیلات اشتغالزایی 180 میلیارد ریال است كه در همین راستا 106 طرح با 160 میلیارد ریال اعتبار به بانك های عامل معرفی شد.
وی افزود: شهرستان لردگان 60 هزار هكتار زمین دیم، آبی و باغ دارد كه این سطح برابر 25 درصد زمین های كشاورزی چهارمحال و بختیاری است.
فرماندار شهرستان لردگان تصریح كرد: بروز پدیده خشكسالی در یك دهه گذشته مشاغل بسیاری را در شهرستان لردگان نابود كرده است و باعث مهاجرت و سكونت لردگانی ها در حاشیه شهرها شده است.
وی یادآور شد: هم اینك یكهزار هكتار از باغ های شهرستان لردگان به علت بروز پدیده خشكسالی دچار تنش شدید آبی شده و در معرض نابودی قرار گرفته است.
فرماندار شهرستان لردگان اظهار كرد: وجود دو طرح بزرگ صنعتی پتروشیمی و سیمان لردگان باعث اشتغال افزون بر دو هزار نفر در دوران ساخت این طرح ها شده است.
وی گفت: با تكمیل و بهره برداری از این دو طرح بزرگ بسیاری نیروی انسانی شاغل در این حوزه تعدیل و به مجموع بیكاران شهرستان لردگان افزوده می شود.
حسین پور آقایی تاكید كرد: نیمه فعال بودن و تعطیلی بسیاری طرح ها و واحدهای صنعتی شهرستان لردگان به علت سود بالای تسهیلات بانكی بوده كه باعث ورشكستگی كارفرمایان و سرمایه گذاران مختلف شده است.
امام جمعه لردگان نیز گفت: این شهرستان از ظرفیت های فراوانی به ویژه در بخش معدن برخوردار است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی تاجزاد تصریح كرد: شركت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در تمامی نقاط كشور بجز شهرستان لردگان سرمایه گذاری كرده است.
وی افزود: هم اینك توجه به صدور مجوزهای بخش خصوصی ضعیف است و روستاهای سنتی شهرستان لردگان به خاطر قوانین دست و پاگیر بانكی نمی توانند از تسهیلات ارزان قیمت با كارمزد 6 درصد اشتغال روستایی بهره مند شوند.
تاجزاد اظهار كرد: تسهیلات ارزان قیمت با كارمزد 6 درصد اشتغال روستایی برای روستاهای شهرستان لردگان مناسب نیست و بسیاری رسته های آن اشباع شده اند.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه در سردشت و منج شهرستان لردگان كه تنها عنوان شهر دارند و حتی از روستاهای استان های دیگر محروم ترند اما هیچ تسهیلات ارزان قیمتی برای ایجاد اشتغال به آن ها اختصاص نیافته است.
امام جمعه لردگان اظهار كرد: تكمیل ورزشگاه كارگران لردگان با 60 درصد پیشرفت فیزیكی باید در اولویت قرار گیرد و احداث استخر لردگان به ویژه جوانان این شهرستان علاوه بر افزایش سرانه ورزش باعث ایجاد شادابی و ارتقای سطح رفاه عمومی مردم خواهد شد.
تاجزاد تاكید كرد: هم اینك شغل خیاطی به عنوان یكی از مشاغل خانگی پررونق شهرستان لردگان مطرح است كه بیمه شدن خیاطان شهرستان لردگان در دستور كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و تعدادی از معاونان و رؤسای سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه برای بررسی مسایل مرتبط با این حوزه به مدت دو روز در چهارمحال و بختیاری حضور دارد.
لردگان در 180 كیلومتری شهركرد واقع است.
2097/7362