۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82970012
T T
۰ نفر

تحول در سلامت، كام مردم را شیرین كرد

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82970012
تحول در سلامت، كام مردم را شیرین كرد

سمنان -ایرنا- طرح تحول سلامت، بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید به كاهش هزینه درمانی و افزایش كیفی خدمات بهداشتی منجر شد و در ادامه آن كام مردم با رفع اندك معایب فرارو، شیرین تر می شود.

به گزارش ایرنا، فعالیت این دولت در شرایطی از سال 92 آغاز شد كه كشور با كمبود شدید دارو مواجه بود، بیش از 350 قلم دارو موردنیاز به خصوص بیماران صعب العلاج كمیاب شده بود و مشكلاتی را برای مردم بوجود آورد.
تحریم‌های بانكی، بدعهدی شركت‌های خارجی در فضای تحریم، تدارك بسیاری از داروهای خارجی و مواد اولیه دارویی را برای كارخانه های داخلی درسال 92 سخت كرده بود اما دولت تدبیر توانست با تشكیل كمیته رفع بحران دارو، در مدت كوتاهی این بحران را پشت سر بگذارد و تعداد اقلام دارویی كه با كمبود مواجه بود به سرعت از 350 قلم به 30 قلم كاهش یافت.
با اجرای گام اول طرح تحول سلامت، حدود 10 میلیون نفر كشور و دست كم 300 هزار نفر در سمنان كه تا آن زمان زیر پوشش هیچ بیمه درمانی نبودند اما بعد از اجرای آن زیر پوشش بیمه درمانی سازمان بیمه سلامت قرار گرفته اند.
به این ترتیب دولت كاهش هزینه‌های درمانی، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و افزایش زیر ساخت‌های سلامت مانند افزایش تخت‌های بیمارستانی در كشور را در اولویت قرار داد.
وزارت بهداشت اعلام كرد كه با اجرای طرح تحول سلامت، مردم شهرنشین با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی برای بستری از سهم 37 درصدی، تنها 6 درصد هزینه و روستاییان تنها سه درصد كل صورتحساب بیمارستان را می‌پردازند و بقیه آن را دولت و بیمه‌ها می‌پردازند.
به این ترتیب سهم پرداخت از جیب مردم از كل هزینه‌های سلامت در بخش دولتی و خصوصی از حدود 57 درصد در سال 93 در ابتدای دولت به كمتر از 10 درصد در سال 97 كاهش یافت.
در بخش زیرساخت های درمانی با كمك اعتبارات طرح تحول سلامت كه بخش مهم آن از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود، ساخت بیش از21 هزار تخت با بودجه 75 هزار میلیارد ریال در قالب 122 بیمارستان جدید و ساخت یكصد مركز درمانی و بهداشتی در سمنان دستور كار قرار گرفت.
همزمان خدمات سرپایی درمانی با ایجاد 250 كلینیك ویژه تخصصی و بیش از هفت هزار مطب دولتی در كشور گسترش یافت و بیش از 110 میلیون ویزیت تخصصی سرپایی با رقم ویزیت 35 هزار ریالی كه كمتر از 10 درصد ویزیت خصوصی است به مردم ارایه شد.
همچنین خدمات سرپایی درمانی در استان سمنان باایجاد 20 كلینیك ویژه تخصصی و بیش از 150 مطب دولتی گسترش یافت و بیش از یك میلیون ویزیت تخصصی سرپایی با رقم ویزیت 35 هزار ریالی در سمنان در چهار سال گذشته انجام شد.
براساس آمار مردم سمنان از اجرای طرح تحول سلامت رضایت 86 درصدی دارند و بهره برداری نخستین مركز دیالیز شاهد كشور با 32 تختخواب در سمنان نمونه ای اقدامات ارزشمند اجرای طرح تحول سلامت در سمنان است.
همچنین در چهار سال گذشته بیش از 160 طرح زیرساختی در بخش بهداشت و درمان برای اجرای كامل طرح تحول سلامت در سمنان اجرایی شد.

**عدالت بهداشتی در دولت تدبیر محقق شد
استاد دانشگاه علوم پزشكی سمنان در گفت وگو با ایرنا با بیان این كه طرح تحول نظام سلامت نمود عینی عدالت در ارایه خدمات بهداشتی درمانی است،گفت: این طرح در سمنان درحال اجراست و دستاوردهای چشمگیری در بخش سلامت استان در چند سال گذشته شاهد بودیم.
محمد اشكوری افزود: یكی از حمایت های جدی دولت از حقوق شهروندی، اجرای طرح تحول نظام سلامت است كه اقشار ضعیف جامعه را زیر پوشش خود قرار داده است.
وی اظهارداشت: با توجه به محدودیت منابع كشور، اجرای طرح تحول نظام سلامت، حمایت مالی خوبی برای همه مردم به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه ایجاد كرده است.
اشكوری ادامه داد: البته به اعتقادم هنوز جای كار برای بازنگری در اصول این طرح مهم در بخش بهداشت و درمان وجود دارد.
استاد دانشگاه علوم پزشكی سمنان خاطرنشان كرد: هر كدام از بیمارستان ها و مراكز درمانی دولتی باید واحدی مستقل و تامین كننده منابع مالی خود باشند زیرا كه بزرگترین آفت در سامانه بهداشت و درمان وابستگی مالی به یارانه این وزراتخانه است.
اشكوری با تاكید بر حساسیت مسوولان و نیروهای بیمارستان و مراكز دولتی نسبت به صیانت از منابع درآمدی، گفت: مسائل شخصی و سلیقه ای باید كنار گذاشته شود و همه در كنار یكدیگر قدم در راه بهبود مدیریت منابع بهداشت و درمان استان و كشور بردارند.

**مردم از طرح تحول سلامت رضایت دارند
مدیر كل بیمه سلامت سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: با مطالعه 2 طرح تحقیقاتی علمی از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت 83.6 درصد از مردم این استان از این طرح رضایت داشتند.
رضا ممتحن گفت : طرح تحول نظام سلامت با 2 هدف كلی، كاهش هزینه های پرداختی مردم در بخش دولتی و افزایش كیفیت خدمات بوده است.
وی با بیان این كه دولت تدبیر وامید در شرایطی مسوولیت را به دست گرفت كه اوضاع نابسامانی در دولت بود، خاطرنشان كرد: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی بیش از 37 درصد از هزینه های درمان را خودشان پرداخت می كردند و 50 درصد از هزینه داروها در گذشته به ویژه خرید داروهای بیماران صعب العلاج برعهده مردم بود.
ممتحن اضافه كرد: از خدمات ارایه شده در دولت تدبیر و امید شامل افزایش اقلام دارویی از 270 به 350، كاهش پرداختی بیمه شدگان در بخش بستری برای روستاییان از پنج به سه درصد و برای مردم ساكن شهر از 10 به 6 درصد كاهش یافته است.
مدیركل بیمه سلامت سمنان با اشاره به این كه در گذشته به دلیل پایین بودن كیفیت دریافت خدمات در بیمارستان دولتی مردم مجبور به مراجعه به بخش های خصوصی بودند،یادآورشد: در بخش كاهش هزینه در بیماران ارتوپدی كه هزینه های زیادی را قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت پرداخت می كردند، شاهد كاهش هزینه ها در این قسمت بودیم.
ممتحن با بیان این كه در برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود كه هزینه های سنگین درمانی به زیر 1.5 درصد برای مردم برسد، بیان داشت: این میزان هزینه، قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هشت درصد افزایش نشان می داد.
وی با اشاره به نیازهای كنونی این طرح، گفت: راهبرد اساسی در ادامه ارتقای نظام سلامت مدیریت منابع و كنترل هزینه های درمانی است تا بتوان طرح تحول سلامت را در گام های بعدی نیز با موفقیت پیش برد.

**اجرا دقیق طرح تحول سلامت مطالبه مردم است
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا افزود: طرح تحول سلامت در سال جاری ادامه دارد، اما برای تداوم این طرح كلان، ضرورت دارد قوانین بالادستی در بخش سلامت، به دقت اجرا شود.
احمد همتی افزود: مجلس در قالب بودجه ٩٧، به‌نوعی وزارت بهداشت را ملزم كرده تا این قوانین بالادستی را اجرا كند و البته مسوولان این وزارتخانه قول همكاری دادند كه عمل به این قوانین را در اولویت برنامه‌های خود در قرار دهند تا مشكلات مالی این طرح كلان كه در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، در سال پیش‌رو تكرار نشود.
وی اظهارداشت: تشكیل پرونده الكترونیك سلامت، عملیاتی‌كردن برنامه پزشك خانواده، اجرای برنامه نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات درمانی و ابلاغ راهنمای بالینی از جمله مهمترین قوانین بخش سلامت است كه باید در سال ٩٧ در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت قرار بگیرد تا هزینه‌های این طرح كاهش پیدا كند و زمینه برای ادامه این طرح فراهم شود.
همتی ادامه داد: دولت در سال ٩٧ ملزم شده با پرداخت یك درصد ارزش‌افزوده، ١٠درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت بدهی‌های خود به صندوق تامین ‌اجتماعی، منابع مالی لازم برای اجرای تمام بخش‌های طرح تحول سلامت را تامین كند.
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: واقعیت این است كه طرح تحول سلامت با كمك بیمه‌های درمانی، توانسته بخش زیادی از مشكلات درمانی مردم را به‌خصوص در بخش پرداخت هزینه‌های درمانی مرتفع كند، اما تداوم این مسیر نیاز دارد كه مدیریت بهتری روی منابع این طرح كلان اعمال شود تا اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت محقق شود.
وی گفت: ادامه طرح تحول سلامت، خواسته مردم، نمایندگان مجلس و سایر دلسوزان بخش سلامت است، اما برای ادامه این طرح ملی، باید معایب آن مرتفع شود و بدون تعصب، نقاط كور طرح تحول سلامت، شناسایی و اصلاح شود.
همتی در رابطه با عملكرد دولت در طرح تحول سلامت اظهار داشت: تحول سلامت ، طرح بزرگی بود كه در شرایط سخت تحریم‌ها اتفاق افتاد و همكاران وزارت بهداشت تا حدودی در اجرای این طرح به اهداف خود رسیدند.

**مجلس حامی طرح تحول سلامت
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از اجرای طرح تحول سلامت حمایت می‌كند و در طول اجرای این طرح جهش زیادی در بخش سلامت صورت گرفت.
ابوالفضل حسن بیگی افزود: در چهار سال گذشته، پیشرفت‌های زیادی در بخش بهداشت و درمان كشور و استان سمنان صورت گرفت و ایران در این بخش در منطقه و جهان، رتبه خوبی دارد.
وی اظهارداشت: امید به زندگی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 54 سال بود اما در طول چهار دهه اخیر این عدد به 75 سال رسید، در این مدت مرگ و میر نوزادان به شدت كاهش پیدا كرد.
وی بیان داشت: مساله سلامت جزو امور حیاتی كشور است، به همین دلیل در دولت تدبیر وامید بودجه بخش سلامت جهش زیادی پیدا كرد، البته باید بیش از این به مبحث سلامت توجه كنیم.
حسن بیگی اظهار داشت: اجرای این طرح كار بزرگی بود و تعداد زیادی تخت بیمارستانی در طول اجرای این طرح به بهره برداری رسید و مجلس شورای اسلامی از اجرای این طرح حمایت می‌كند و در طول اجرای طرح تحول سلامت جهش زیادی در بخش سلامت صورت گرفت.
وی ادامه داد: پیش از اجرای طرح تحول سلامت مردم دغدغه زیادی در زمینه دارو داشتند اما با اجرای این طرح دیگر مردم این دغدغه را ندارند و در بودجه سال 97 بودجه طرح تحول سلامت را جدا شد، و باید بخشی از بودجه حاصل از فروش نفت و یارانه‌ها در بخش سلامت هزینه شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: امیدوارهستیم كه با تلاش‌های دولت و خیرین وضعیت بخش سلامت در سمنان بهبود پیدا كند و با بهره برداری از طرح های نیمه تمام بهداشتی، شرایط درمان استان بیش از پیش متحول شود.

**تحول سلامت بزهكاری اجتماعی را كاهش داد
مدیركل بیمه سلامت سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: اجرای طرح تحول سلامت در مناطق روستایی و شهری استان سمنان برای سال 97 نیازمند تخصیص به موقع اعتبار است.
رضا ممتحن افزود: تامین منابع در بخش درمان لازمه خدمات دهی و اجرای طرح تحول سلامت در استان است و اكنون منابع درآمد طرح از محل هدفمندی یارانه ها تامین می شود.
وی اظهارداشت : سطح بندی خدمات درمانی از اقدامات مطلوبی است كه می تواند هزینه اجرای طرح تحول سلامت را از این طریق مدیریت كرد.
وی خاطرنشان كرد : دستگاه اجرایی مربوط در بخش بیمه سلامت سمنان در سال 92 بیش از 260 میلیارد ریال برای اجرای طرح سلامت هزینه كرد كه در سال جاری این اعتبار با بیش از 280 درصد افزایش به یكهزار میلیارد ریال می رسد.
ممتحن اضافه كرد : نظارت بر ارایه خدمات در این طرح از دیگر مشكلات های مهمی است كه برای افزایش رفاه اجتماعی از مسیر طرح تحول سلامت باید مدنظر قرار گیرد.
مدیركل بیمه سلامت سمنان ادامه داد : بعد از اجرای طرح تحول سلامت در سمنان شاهد كاهش بزهكاری های اجتماعی و افزایش امنیت روانی و احساس آرامش در جامعه بوده ایم كه این طرح مهم برای كاهش دغدغه مردم برای تامین هزینه درمانی بیش از پیش كاهش یابد.
ممتحن تصریح كرد: اكنون بیش از 109 هزار و 30 نفراز اقشار روستایی سمنان از مزایای بیمه سلامت بهره مند هستند و جایگاه استان در پوشش بیمه ای اقشار محروم و كمتر برخوردار نسبت به كشور مطلوب است.
وی بیان داشت: دستكم 243 هزار نفر از جمعیت استان زیر ‌پوشش بیمه سلامت هستند كه 61 هزار نفر آنها كاركنان دولت هستند.
مدیركل بیمه سلامت سمنان افزود : كاهش هزینه‌های اضافی به‌گونه‌ای كه به كیفیت خدمات بهداشتی-درمانی ارایه شده آسیب وارد نكند از مهمترین رویكرد ها در سال 97 است و تاكنون در این راستا نشست‌های مختلفی با روسای دانشگاه علوم پزشكی سمنان و شاهرود و دیگر نهاد‌های متولی در این ارتباط برگزار شده است.
ممتحن خاطرنشان كرد : 449 بیمار خاص هموفیلی، تالاسمی، ام. اس، دیابت، دیالیزی و پیوند كلیه در استان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند كه ماهیانه چهار میلیارد ریال هزینه درمانی این بیماران است.

** تحول سلامت، طرحی حاكمیتی است
مدیر درمان تامین اجتماعی سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: طرح تحول نظام سلامت یك طرح حكومتی و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
سید مجتبی اكرم خاطرنشان كرد: طرح تحول نظام سلامت به ویژه یك معضل بزرگ را كه در حوزه بیماران صعب العلاج وجود داشت اصلاح كرد و بخشی از نیازهای جامعه در این بخش رفع شد.
وی با بیان این كه مهمترین مساله در طرح تحول نظام سلامت رضایت از دید مردم است، خاطرنشان كرد: بحث های كارشناسی این طرح در زمینه هزینه و سود متفاوت است.
وی با اشاره به این كه آغاز مشكل طرح تحول نظام سلامت از مرحله اصلاح تعرفه ها بود ، ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت شروع خوبی داشت اما تنها آسیب پذیری این طرح تخصیص نیافتن منابع كافی بود و مشكل این بود كه دولت بدون در نظرگرفتن منابع برای هزینه های آینده مراحلی را آغاز كرد.
مدیر درمان تامین اجتماعی سمنان با اشاره به این كه در ابتدا برای پوشش افراد فاقد بیمه در بیمه سلامت در قالب طرح تحول سه میلیون نفر سهمیه در نظر گرفته شده بود، یادآورشد: اما در عمل، نزدیك به 10 میلیون نفر در این طرح بیمه شدند كه هزینه های پیش‌بینی نشده ای را به وجود آورد.
وی اضافه كرد: هزینه پرداختی مردم تا قبل از اجرای این طرح برای پزشكان عمومی بیش از 50 درصد و برای پزشكان متخصص 61 درصد بود كه این اتفاق در سازمان تامین اجتماعی موجب تاخیر پرداخت شد.
اكرم افزود: در برنامه ششم توسعه به عنوان یكی از طرح های زیرساختی، طرح پزشك خانواده در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.
مدیر درمان تامین اجتماعی سمنان با بیان این كه طرح تحول نظام سلامت باید در بیمارستان در بخش بستری اجرایی می شد، خاطر نشان كرد: خدمات فوق تخصصی تقریبا رایگان به مردم ارایه می شود و دولت برای اجرای طرح پزشك خانواره نیاز به پشتیبانی مالی ویژه دارد.
وی با بیان این كه اكنون و با اجرای طرح تحول نظام سلامت بیماران با حداقل پرداخت دسترسی به فوق تخصص دارند، افزود: یكی از ایرادات طرح تحول نظام سلامت این بود كه طرح مشمول حال بیماران بستری بود ولی بیمارانی كه سرپایی درمان می شدند نیز مشمول این طرح شدند كه هزینه هایی در برداشت و ترمز بزرگی در جلوی اجرای طرح پزشك خانواده گذاشت.
مدیر درمان تامین اجتماعی سمنان با اشاره به این كه زیر پوشش قراردادن 11 میلیون نفر در بیمه سلامت برای دولت هزینه پیش بینی نشده ای به همراه داشت، خاطرنشان كرد: از سویی هم، شورای عالی بیمه به سازمان تامین اجتماعی اجازه نداد متناسب با افزایش 2.2 تعرفه ها سرانه درمان بیمه شدگان را افزایش دهد و این مساله نیز برای تامین اجتماعی مشكلاتی ایجاد كرد.
دانشگاه علوم ‌پزشكی استان سمنان مراكز درمانی 6 شهرستان استان را زیر پوشش دارد و حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشكده دارد كه در 2 رشته مقطع كاردانی و 18 رشته مقطع كارشناسی تحصیل می‌كنند.
6026/7339
۰ نفر