۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 82970073
T T
۰ نفر
یك سوم بیماران سكته مغزی باتاخیر به پزشك مراجعه می كنند

زنجان - ایرنا - مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی زنجان گفت: در ماه گذشته حدود یك سوم موارد سكته مغزی با تاخیر به این بیمارستان مراجعه كردند كه این مهم روند درمانی را با مشكل روبرو می كند.

دكتر سید عبدالرضا قریشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ماه گذشته شمار بیماران سكته مغزی مراجعه و یا منتقل شده به بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان 50 نفر بود كه از این تعداد 4 نفر به دلیل خونریزی مغزی و 46 نفر نیز سكته ناشی از انسداد عروق تحت درمان قرار گرفتند.
وی اظهار كرد: از مجموع بیماران یاد شده 35 نفر از آنان در كمتر از چهار و نیم ساعت مراجعه كردند كه از این تعداد 21 نفر شرایط درمان با تزریق داروی لخته را داشتند كه تحت درمان قرار گرفته و 14 نفر دیگر نیز بنا به عللی شرایط تزریق را نداشتند.
قریشی افزود: بر این اساس 13 نفر از بیماران با اتمام دوره درمان در فاصله چهار و نیم تا 24 ساعت و 2 نفر نیز با گذشت بیش از 24 ساعت به اورژانس بیمارستان مرجعه كردند كه تاخیر زیادی را شامل می شود.
این مسئول بیان كرد: از مجموع بیماران مراجعه كننده ای به این بیمارستان 22 نفر به صورت شخصی و 14 نفر نیز با اورژانس 115 ،13 بیمار توسط سایر مراكز در استان و یك بیمار نیز توسط بالگرد به این مركز منتقل شدند.
مدیر گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكی زنجان ادامه داد: از مجموع بیماران مراجعه كننده سكته مغزی بستری شده 6 نفر ازبیماران زیر 40 سال سن داشتند و بر این اساس توصیه می شود افراد در صورت مشاهده علائم سكته مغزی و برای انجام اقدامات درمانی لازم بیماران با اورژانس 115 تماس بگیرند.
وی خاطر نشان كرد: این در حالی است از 14 بیمار دچار سكته مغزی انتقال یافته توسط اورژانس 115 به ، مركز درمانی سكته حاد مغزی بیمارستان ولی عصر(عج) تعداد 9 بیمار توسط تحت درمان داروی تی پی ای (داروی حل كننده لخته)قرار گرفتند و این موضوع بیانگر توجه به امداد رسانی و انجام درمان های بهنگام است.
قریشی افزود: وجه تمایز این مركز با مراكز دیگر در سطح كشور عملكرد هماهنگ و منسجم تیم در امر درمان بیماران سكته مغزی است و این مهم عامل موفقیت بشمار می رود.
وی خاطر نشان كرد: سكته مغزی دومین عامل مرگ ایرانیان در تمامی سنین، شایعترین عامل ناتوانی بزرگسالان و از همه مهمتر اینكه این بیماری قابل درمان است.
به گزارش ایرنا، درمان و پیشگیری از عوارض سكته مغزی در زمان طلایی 4.5 ساعت پس از سكته ممكن است، چرا كه هر دقیقه حدود 2 میلیون و در یك ساعت حدود 120 میلیون سلول مغزی از بین می روند.
7320/8068