به گزارش ایرنا، شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارك حدود یك هزار و 628 كیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
این شهرستان به دلیل وجود بافت شهری دارای اداره ها و نهادهای مختلف دولتی است و از سوی دیگر به علت وجود سازمان منطقه آزاد قشم، مدیریت ها و اداره های كل مختلفی زیر نظر این سازمان فعالیت می كنند كه مجموعه این 2 عامل، تراكم مدیریتی شدیدی را در این جزیره شكل داده است.
مردم قشم معتقدند بسیاری از مسئولان این شهرستان كه در سخن خود را به مدیریت شفاف پای بند نشان می دهند، در وادی عمل به جز اندكی رغبت چندانی نسبت به آن نشان نمی دهند.
یك شهروند قشمی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: مدیران قشم در سخنرانی با جملات زیبا و كلمات قصار درباره مدیریت شفاف سخن می گویند اما چندان به الزام های آن پای بند نیستند.
اصغر دریانورد افزود: گفتار و رفتار برخی مسئولان درباره پاسخگویی چنان متناقض است كه در بادی امر این مساله به ذهن متبادر می شود كه گویی از عوامل ایجاد و هم چنین ثمرات مدیریت در اتاق شیشه ای اطلاعات چندانی ندارند.
وی ادامه داد: این مسئولان باید بدانند كه نمی توان وجود یك درخت را تایید و شاخسارش را تحسین، اما میوه آن را انكار كرد.
**اطلاعات آزاد و پاسخگویی دو ركن اصلی شفافیت
یك دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منظور از مدیریت در اتاق شیشه ای، شفافیت سازمانی است و در این زمینه بیشتر به افشای اطلاعات تاكید شده است.
عایشه نیكخواه افزود: شفافیت بر مبنای دسترسی آزاد، تصمیم گیری و اطلاعات آزاد شكل می گیرد و تا كنون سه نوع شفافیت اطلاعات، شفافیت مشاركتی و شفافیت پاسخگویی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه با انتقاد از برخورد برخی مدیران در شهرستان قشم ادامه داد: وقتی مدیران مذكور رغبتی برای شفافیت اطلاعاتی و قابل فهم كردن اقدام ها و تصمیم های خود و اقناع افكار عمومی ندارند دیگر سخن گفتن از مشاركت فعال در دستیابی، توزیع و ایجاد دانش و نیز پاسخگویی در برابر اعمال، گفتار و تصمیم های خود، قابل مطرح شدن نیست.
**رفتارهای مدیریتی ناگزیر از شفافیت
یك دانشجوی دیگر قشمی نیز گفت: این امر كه شفافیت باعث می شود عملكرد اداره ها بهبود پیدا كند امری بدیهی است و امتناع مسئولان در برابر تبادل اطلاعات دلایلی را در برابر افكار عمومی قرار می دهد كه چندان برای مسئولان خوشایند نیست.
مصطفی بعنونی افزود: باید دانست كه در برابر شفافیت نمی توان ایستادگی كرد زیرا پاسخگو نبودن مسئولان نیز به عنوان نوعی پاسخ به مطالبات مردمی محسوب می شود كه پیام های خاص خود را داراست و این رفتار به عنوان قطعه اطلاعاتی جهت بررسی در دسترس دیگران قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینكه رسانه ها یكی از اركان تحقق مدیریت شفاف هستند ادامه داد: برخی مسئولان بین رسانه و افكار عمومی تمایز قائل می شوند كه باید تاكید كرد مخاطب نهایی اخبار مردم هستند و نقش نمایندگی افكار عمومی و حتی هدایت آن برای رسانه ها قابل كتمان نیست.
**مسئول مورد نظر نمی خواهد در دسترس باشد
یك شهروند قشمی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یك مساله طنز در مقاومت مسئولان برای تحقق مدیریت در اتاق شیشه ای وجود دارد كه آن ها با پیشرفت علم توجیهات خود را به روز می كنند.
طالب پور عباسی افزود: رفتارهای نامناسب با مطالبه گران و خبرنگاران در گذشته پس از مدتی جای خود را به خارج شدن مدیران از دسترس رسانه ها و مردم داده است.
وی ادامه داد: امروز نیز با نخ نما شدن غیبت مسئولان در برابر افكار عمومی، رد تكلیف به بهانه هایی مانند محدود شدن از استان، مجاز نبودن به انتشار اخبار، بخشنامه ممنوعیت مصاحبه مسئولان شهرستانی و غیر آن مطرح می شود.
** با مسئولان غیر پاسخگو برخورد می شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان قشم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تمام مسئولان شهرستان قشم موظف به پاسخگویی سریع و مناسب به مردم هستند و در این مورد هیچ اغماضی پذیرفته نیست.
عباس ماژین افزود: معترضان می توانند به طور مستقیم با معاونت فرمانداری تماس حاصل كنند و اعتراضات خود را نسبت به نهادهای دولتی ابراز كنند تا به صورت جدی پیگری شود.
وی ادامه داد: اداره هایی كه در شورای اداری شهرستان حضور می یابند موظف هستند كه با ارباب رجوع در كمال احترام برخورد كنند و برای رفع مشكلات آنها در سریع ترین زمان ممكن بكوشند.
7500
قشم - ایرنا - جمعی از شهروندان قشم معتقدند برخی مدیران این شهرستان كه ادعای شفافیت و اداره امور در اتاق شیشه ای را دارند در عمل شیشه های اتاق خود را با برچسب های مات كننده پوشانده اند.