۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 82971440
T T
۰ نفر
درمان بيماران سرطاني با روش نوين راديوتراپي امكان پذير شد

تهران- ايرنا- متخصص راديوتراپي و آنكولوژي از ابداع روشي نوين براي درمان بيماران سرطاني با استفاده از راديوتراپي خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ايرنا از اعلام روز يكشنبه انجمن راديوتراپي و آنكولوژي، حميدرضا دهقان منشادي اظهار داشت: با استفاده از روشIMRT در راديوتراپي كمترين آسيب، به بافت سالم بيمار وارد شده و بهترين درمان را براي تومور از طريق راديوتراپي شاهد خواهيم بود.
وي اظهار داشت: در اين روش امكان تمركز بيشتر اشعه‌اي كه از دستگاه راديوتراپي خارج مي شود بر تومور و مناطق اطراف آن كه احتمالا بخشي از تومور را شامل مي‌شود، وجود دارد؛ در واقع با استفاده از اين روش دوز كمتري از اشعه به بافت طبيعي اطراف تومور وارد مي شود بنابراين آسيب كمتري مي‌بيند.
دهقان ادامه داد: اين روش راديوتراپي به رغم اعمال تحريم ها، در برخي از كلينيك ها انجام مي‌شود و در درمان راديوتراپي براي بيماران يك روش درماني نوين به شمار مي‌رود.
متخصص راديوتراپي تصريح كرد: هزينه استفاده از اين روش بستگي به بيماري و نوع تومور دارد و حدود 30 تا 50 ميليون تومان براي بيمار هزينه دارد؛ البته برخي از بيمه‌ها همچون بيمه تكميلي ارتش و بانك‌ها خدمات حمايتي در اين زمينه را پذيرفته اند و مذاكره با بيمه‌هاي تامين اجتماعي در حال انجام است.
به گفته دهقان، بسياري از بيماران پس از بهبودي با آسيب‌هاي احتمالي و مشكلات ناشي از راديوتراپي مواجه مي‌شوند كه استفاده از اين روش حداقل آسيب و مشكلات را براي بيمار به همراه دارد؛ به طور مثال فردي كه دچار تومور سر و گردن است در صورتي كه از روش‌هاي ديگر راديوتراپي براي درمان او استفاده شود، نخاع، غدد بزاقي و فك او در معرض آسيب قرار مي گيرد؛ براي همين بسياري از بيماران با تومورهاي سر و گردن كه راديوتراپي شده اند پس از درمان، دچار مشكلاتي همچون خشكي دهان و اختلال در بلع مي‌شوند كه با اين روش عوارض به حداقل خواهد رسيد.
متخصص راديوتراپي و آنكولوژي خاطر نشان كرد: همچنين در بيشتر مواقع افرادي كه دچار تومورهاي لگن هستند، با انجام راديوتراپي ممكن است دچار عوارضي همچون خونريزي، درد مقعد يا مشكل در دفع شوند در حالي كه استفاده از اين روش راديوتراپي حداقل آسيب‌ها را به بيمار وارد مي‌كند.
وي افزود: همچنين در افرادي كه داراي تومور روده و پانكراس هستند، چسبندگي روده از عوارض احتمالي راديوتراپي براي آنها است ولي بهره مندي از روشIMRT حين درمان تومور، آسيب‌هاي حداقلي را براي اين گروه از بيماران به همراه خواهد داشت.
گزارش هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نشان مي دهد، ميزان بروز ساليانه سرطان در جهان از 14 ميليون نفر در سال 2012 ميلادي به 25 ميليون نفر در سال 2030 خواهد رسيد كه بيش از 70 درصد آن در كشورهاي در حال توسعه رخ مي دهد.
در ايران ساليانه بيش از 90 هزار نفر دچار سرطان مي شوند كه تا سال 2030 ميلادي، با هفتاد درصد افزايش، به 155 هزار نفر خواهد رسيد.
ميزان بروز سرطان در مردان ايراني 134 نفر و در زنان نيز 128 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت است كه كمتر از متوسط جهاني است؛ چراكه آمار متوسط جهاني در مردان 205 و در زنان 165 نفر است.
اجتمام **9022*1834