۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۶:۵۳
کد خبر: 82972987
T T
۰ نفر

جمعیت سالمندی زنجان روی نوار رشد

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۶:۵۳
کد خبر: 82972987
جمعیت سالمندی زنجان روی نوار رشد

زنجان - ایرنا - آمار ها نشان می دهد جمعیت سالمندی این استان روند افزایشی دارد و در این میان توجه به نیازهای این قشر و برنامه ریزی مدون در این بخش می تواند این دوران را مایه آرامش و به دور از مشكلات قرار دهد.

به گزارش ایرنا، هم اكنون جمعیت جهان به سرعت در حال سالخورده شدن است و براساس پییش بینی های جمعیتی سازمان ملل متحد نیز سهم جمعیت 60 ساله و بیشتر در كل دنیا كه هم اكنون در حدود 12درصد است تا میانه قرن بیست و یكم به بیش از 21 درصد خواهد رسید.
بر این اساس سهم سالمندان 80 ساله و بالاتر كه در حال حاضر حدود 14 درصد است تا سال 2050 به حدود 19 درصد خواهد رسید و در واقع می توان گفت، زمان بسیار محدودی برای انطباق تسهیلات لازم جهت ارتقای زندگی این گروه باقی است.
دبیر مركز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز اعلام كرده بود كه رشد جمعیت سالمندان در كشور حدود 5 درصد اعلام شده كه این روند در سال 69، كمتر از پنج درصد بود كه در سال 1396 به بیش از 9 درصد رسیده است.
دكتر فرشاد شریفی خاطر نشان كرده بود، هم اكنون رشد جمعیت سالمندی با شیب تند در حال افزایش است و پیش بینی می شود این رقم تا سال 1410 ، 20 درصد جمعیت كشورمان را افراد بالای 60 سال تشكیل دهند.
مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان در این ارتباط با اشاره به اینكه جمعیت سالمندی در جهان، این كشور و استان روبه افزایش است، گفت: در دهه های 60 و 70 شمار زیادی ولادت در كشور به وقوع پیوست و این وضعیت پس از سال ها به رشد سالمندان منجر شده است.
مسیح الله سطانی افزود: بر این اساس و طبق امارهای موجود، جمعیت سالمندی استان در سال 65، كمتر از پنج درصد بود كه امروز این میزان به حدود 10 درصد رسیده و به عبارتی دیگر شمار سالمندان در مدت 30 سال به 2 برابر افزایش یافته است.
وی اظهار كرد: این آمار از رشد طبیعی جمعیت سالمندی در گذشته حكایت دارد اما در 30 سال آینده رشد چند برابری جمعیت سالمند در استان رخ خواهد داد.
این مسئول خاطر نشان كرد: برای پیشبرد برنامه های سالمندی در این استان باید به صورت متمركز و وحدت رویه برنامه هایی را برای رفع نیازهای این قشر در نیازهای گوناگون باید انجام داد.
كارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: طبق سر شماری سال 90، جمعیت كل كشور 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر محاسبه شد كه از این میزان جمعیت 60 سال و بیشتر 6 میلیون 159 هزار و 676 نفر اعلام شد كه درصد جمیعت سالمد 8.21 درصد بود.
رحیمه حسین خانی افزود: بر این اساس سرشماری سال 95 نیز جمعیت كشور 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر محاسبه شد كه جمعیت 60 سال و بیشتر نیز بالغ بر هفت میلیون و 414 هزار و 91 نفر و درصد جمعیت سالمند نیز 9.28 درصد اعلام شد.
وی اظهار كرد: طبق همین آمار درصد جمعیت سالمندی استان در سال 95، نیز به تفكیك جنسیتی51 درصد زن و 49 درصد مرد بوده و در مناطق شهری و روستایی نیز 72 به 28 درصد بوده است.
این كارشناس ادامه داد: سالخوردگی جمعیت پدیده ای بی سابقه محسوب می شود به این معنی كه در طول تاریخ جمعیت دنیا مشابهی برای آن نمی توان یافت.
وی یادآوری كرد: این واقعه مهم زندگی فراگیر، یعنی جهانی است كه البته كشور های مختلف در مراحل متفاوتی از آن قرار دارند و از طرفی سر سخت و بازگشت ناپذیر بوده به این معنی جهانی با جمعیت سالمند به جهانی با جمعیت جوان باز نخواهد گشت.
حسین خانی افزود: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه سلامت سالمندان برنامه هایی از قبیل تشكیل پرونده الكترونیك سلامت ، پیشگیری و تشخیص و درمان اختلالات فشارخون و چربی خون و ارزیابی سالمند از نظر اختلالات تغذیه ای و انجام مشاوره توسط مراقب سلامت یا كارشناس تغذیه در صورت لزوم را مورد توجه قرار داد.
وی بیان كرد: پیشگیری، تشخیص و درمان دیابت، ارزیابی سالمند از نظر پوكی استخوان و توزیع كلسیم و ویتامین D3 به صورت رایگان ،ارزیابی سالمند از نظر سقوط و آموزش جهت پیشگیری از سقوط، پیشگیری و تشخیص و درمان افسردگی وراه اندازی كلینیك طب سالمندان با حضور متخصص طب سالمندی از دیگر كارهای انجام گرفته است.
كارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زنجان، تامین زیر ساخت ها از قبیل تجهیز واحدهای ارائه خدمت، راه اندازی مراكز نمونه گیری، آموزش تمامی كاركنان اعم از پزشكان ،ماماها، مراقبین سلامت و بهورزان و كارشناسان ستادی و برگزاری همایش های سلامت سالمندان با حضورنخبگان و بازنشستگان را از دیگر اقدامات مهم در این بخش برشمرد.
وی بیان كرد: مراقبت در منزل برای سالمندان ناتوان، انجام مراقبت های بهداشتی درمانی برای سالمندان در مراكز نگهداری در شهرستانهای زنجان و خرمدره از دیگر كارهای این بخش است.
حسین خانی افزود: علوم پزشكی استان برای ارائه خدمات مورد نیاز نسبت به افتتاح مركز سلامت خردمندان در منطقه اسلام آباد با هدف تامین، حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی و معنوی سالمندان، بهبود كیفیت زندگی، تداوم حضور و مشاركت موثر و كارآمد این قشر در جامعه اقدام كرده است.
به گفته وی، در این مركز تلاش می شود با تقویت روحیه خود باوری و اعتماد به نفس، توسعه ظرفیت ها و همكارهای درون و برون بخشی، انتقال تجارب و مهارت حل مساله، آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی و تقویت ارتباط بین نسلی این مهم محقق شود.
وی بیان كرد: آموزش شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی نیز به 2 شكل آموزش گروهی و چهره به چهره در ارتباط با تغذیه ، فعالیت بدنی، مراقبت از كمر و زانو، مراقبت از پاها، پوكی استخوان، پیشگیری از حوادث بهداشت دهان و دندان ، پیشگیری از یبوست و بی اختیاری ادرار، مسائل دوران یائسگی، استرس، حافظه، خواب و ترك سیگار انجام می شود.
این كارشناس خاطر نشان كرد: لزوم برنامه ریزی آینده نگر برای سالمندان امری ضروری به نظر می رسد چرا كه در مسیر انتقال ساخت سنی جمعیت بتدریج از فشارها و تنگناهای مرتبط با تامین نیازهای نوزادان و اطفال و نوجوانان كاسته شده و به فشارها و تنگناهای مرتبط با تامین نیاز های این قشر اضافه خواهد شد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز گفت: طبق سرشماری سال 95، و بر اساس آمار اداره ثبت احوال زنجان 104 هزار سالمند در استان وجود دارد كه این میزان در مقایسه با سرشماری سال 90، افزایش نشان می دهد.
به گفته فرهاد میرزایی، نرخ رشد جمعیت سالمندی استان از 9.2 در سال 90 به 9.8 دهم رسیده كه این موضوع نیازمند توجه بیشتر و برنامه ریزی لازم در این بخش است.
وی بیان كرد: طبق آمار ارائه شده در كشور بیشترین نرخ رشد جمعیت سالمندی مربوط به استان گیلان و كمترین آن به استان سیستان وبلوچستان اختصاص دارد و در این میان استان زنجان نرخ رشد بالایی را نشان می دهد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: البته موضوع سالمندی یك موضوع كلان كشوری بوده و به برنامه ریزی مدونی نیاز دارد كه در این میان وزارت زارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به تهیه سند ملی سالمندان اقدام كرده كه تصویب ان از سوی مجلس شورای اسلامی چشم انداز بهتری را فراهم می كند.
وی بیان كرد: بررسی ها نشان می دهد فقط 1.5 درصد قوانین مصوب كشور به حوزه سالمندان اختصاص دارد و تصویب نهایی سند ملی سالمندان این خلا را تا حدود زیادی برطرف می كند.
میرزایی افزود: دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سطح كشور به تبع آن در استانها به صورت فصلی با حضور استاندار و یا نمایندگان قانونی كمیته های در ارتباط با این قشر و در حوزه های رفاهی، بهداشتی، بیمه ای، تفریحی، گردشگری و ورزشی با حضور دستگاههای متولی امر برگزار می كند.
وی اظهار كرد: آمارها نشان می دهد تا 15 سال آینده جمعیت سالمند استان شتاب بیشتری خواهد یافت و لزوم برنامه ریزی جامع و مدون برای این قشر بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد.
این مسئول ادامه داد: بهزیستی استان یكی از نهادهای حمایت متولی امر به ارائه خدمات متعددی از قبیل راه اندازی بنیاد فرزانگان در شهرهای خدابنده و زنجان با مشاركت سازمان های مردم نهاد مبادرت كرده است.
وی گفت: معاونت توانبخشی بهزیستی استان نیز با توجه به نوع معلولیت اعم از بینایی، شنوایی، جسمی و حركتی یكهزار و 654 معلول سالمند را تحت پوشش دارد كه خدمات مددكاری، توانبخشی رایگان، هزینه های مربوط به وسائل كمك بهداشتی و مستمر ارائه می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: این اداره كل خدمات دیگری به 162 سالمند تحت پوشش در 2 مركز مراقبتی شبانه روزی واقع در شهرهای زنجان و هیدج ارائه می كند كه تعدادی ازآ نان را افراد مهجول الهویه تشكیل می دهند.
وی یادآوری كرد: هم اكنون سه مركز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی استان فعالیت می كنند كه 2 مركز در شهرستان زنجان به ظرفیت 120 سالمند معلول و یك مركز دیگر در شهرستان خدابنده به تعداد 50 نفر خدمات دریافت می كنند.
میرزایی افزود: این اداره كل با هدف ارائه خدمات بهتر، طرح مراقبین خانگی را با همكاری كارشناسان برای 170 نفر از معلولان شدید و خیلی شدید اجرا می كند كه از این تعداد 110 نفر از آنان در شهر زنجان و 60 نفر دیگر در خرمدره كه از این تعداد نیز 67 نفر سالمند معلول هستند.
وی اظهار كرد: در طرح مراقبن غیر رسمی نیز به خانواده های دارای سالمند معلول علاوه بر آموزش های لازم به یكی از اعضای خانواده نیز ماهانه نیز كمك معیشتی2 میلیون و 500 هزار ریال را دریافت می كنند.
این مسئول افزود: در مراقبین غیر رسمی نیز از مجموع 110نفر معلولی كه خدمات دریافت می كنند 27 نفر آنان سالمند هستند كه حق مددكاری خانواده به مبلغ 2 میلیون و 500 هزار ریال پرداخت می شود.
وی اضافه كرد: موضوعی كه وجود دارد این است كه ترخیص سالمندان در مراكز تحت پوشش بهزیستی استان به ندرت رخ می دهد و این در حالی است كه هم اكنون تعدادی سالمند پشت نوبتی وجود دارد كه اغلب آنان را سالمندان آلزایمری تشكیل می دهند.
این مسئول ادامه داد: این اداره كل برای انصراف خانواده ها از پشت نوبتی سالمند ماهانه یك میلیون و 800 هزار ریال پس از آموزش های لازم می دهد.
میرزایی خاطرنشان كرد: این معاونت همچنین بصورت ماهانه به 60 نفر سالمندان معلول بستر گرا ویزیت در منزل ارائه می كند كه تیمی متشكل از پزشك عمومی، فیزیوتراپی، پرستار، روانشناس و مددكاری راشامل می شود.
7320/8068