۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82974511
T T
۰ نفر
اختلاف دماي ايستگاه ها و داخل شهر، چهار تا پنج درجه است

يزد- ايرنا- اغلب مردم، تصورشان اين است كه ميان آنچه هواشناسي در باره ميزان گرماي هوا اعلام مي كند با آنچه واقعيت دارد، متفاوت است.

به عقيده بسياري از شهروندان يزدي، آنچه هواشناسي استان براي گرماي طاقت فرساي اين شهر اعلام مي كند، خيلي كمتر از آن چيزي است كه آنها حس مي كنند.
عده اي هم پا را از اين فراتر گذاشته و مدعي هستند كه هواشناسي به خاطر پاره اي ملاحظات، ميزان واقعي درجه هوا و شدت گرما را اعلام نمي كند.
اينكه اين تصورات تا چه ميزان صحيح است به سراغ كارشناس پيش بيني اداره كل هواشناسي يزد رفتيم .
'سيد عباس ميرحسيني' اظهار داشت: آنچه كه از سوي اين اداره كل بعنوان ميزان درجه هوا اعلام ميشود دمايي است كه از ايستگاه هاي هواشناسي استخراج مي شود.
وي اضافه كرد: در داخل شهرها شدت آفتاب، وجود آسفالت، تردد خودروها و جمعيت زياد موجب مي شود تا شدت گرما بيشتر باشد.
وي تفاوت درجه هوا در ايستگاه هاي هواشناسي در مقايسه با مناطق شهري و پر تردد را به بعلت عوامل ياد شده بين چهار تا پنج درجه اعلام كرد.
كارشناس پيش بيني اداره كل هواشناسي يزد در ادامه از تداوم گرماي هواي اين استان تا سه شنبه هفته آينده خبر داد.
ميرحسيني روز چهارشنبه به ايرنا گفت: دماي ديروز هواي يزد 43 درجه بود كه پيش بيني مي شود تا سه شنبه هفته آينده بين 42 تا 44 در نوسان باشد.
وي دماي ديروز شهرهاي بافق، ميبد و اردكان را 45 درجه اعلام كرد و افزود: طي همين مدت سبز دشت بافق و بيداخويد تفت با دماي 19 درجه، خنك ترين نقطه استان يزد بودند.

*** 23 تيرماه 91، ثبت ركورد گرما در 50 سال اخير در يزد
وي در مورد پيشينه گرما در شهر يزد و مقايسه آن با گرماي فعلي هم اظهار داشت: بالاترين ميزان درجه گرما در شهر يزد، متعلق به 23 تيرماه سال 91 با ثبت درجه 45.6 بوده كه در 50 سال گذشته بي سابقه بوده است.

***روزهايي كه دماسنج هم از گرماي هواي يزد عقب مي ماند
اما اين روزها شدت گرماي هوا در يزد، مردم را كلافه كرده و آنها حضور در منازل و محل كار را بر حضور در خيابانها ترجيح مي دهند.
شدت گرما، بسياري از كودكان و سالخوردگان و افراد حساس به گرما را خانه نشين كرده است.
اوج گرما در شهرهاي يزد و بافق از ساعت 13 تا 17 بعد از ظهر به گونه اي است كه شهري مثل بافق و حتي خانه هايي كه از 2 دستگاه كولر هم برخوردار هستند جوابگوي گرما نيست.
اگر بگوييم دماسنج ها هم در يزد و بافق و حتي شهرهايي مثل اردكان و ميبد از گرما عقب افتاده اند حرفي به گزافه نگفته ايم.
آنطور هم كه هواشناسي اعلام كرده تداوم گرما تا اواسط هفته اينده در استان ادامه دارد.
گرماي هوا در شهر بافق در روز گذشته 45 درجه اعلام شده و با توجه به توضيحات هواشناسي، قطعا درجه گرما در داخل اين شهر به نزديك 50 رسيده كه طاقت فرساست!.

***ضرورت صرفه جويي در مصرف آب و برق
با توجه به شدت گرما و افزايش مصرف اب و برق در استان يزد، صرفه جويي در مصرف اين 2 انرژي مهم بايد در دستور كار شهروندان باشد.
قبلا هم گفته بوديم كه انشعاب آب آن معدود مشتركاني كه وضعيت كم آبي و كم برقي را درك نمي كنند و يا نمي خواهند درك كنند بايد قطع شود.
خشكسالي و كم آبي، سالهاست كه مردم خطه كوير يزد را رنج مي دهد و بارندگي هاي اندك سال هاي گذشته هم نتوانسته حتي بخشي از اين معضل را جبران كند.
بارش سالانه باران در استان خشك و نيمه خشك يزد حدود 60 ميليمتر اعلام شده است.
محمدحسين فلاح تفتي - ايرنا يزد
6197