۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳
کد خبر: 82977881
T T
۰ نفر
رونق هنرهای دستی درحال ركود، اولویت سازمان میراث فرهنگی است

اصفهان - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: رونق بخشیدن به صنایع دستی دچار ركود، آموزش هنرمندان و احیای رشته های رو به فراموشی، اولویت سازمان میراث فرهنگی است.

'جعفر جعفر صالحی' روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زری بافی، ترمه، مخمل، گیوه دوزی، قفل سازی سنتی، علامت سازی، فیروزه كوبی، سفره بافی و كاغذ سازی سنتی از جمله صنایع دستی كم رونق و درحال ركود استان است .
معاون اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، علت كم رونقی این رشته ها را مشكلات اقتصادی ، نبود خریدار و نیز كاهش روزافزون هنرمندان فعال در این رشته ها برشمرد.
وی راهكار رونق بخشیدن به صنایع دستی را پویایی بازار دانست و تاكید كرد: طراحی محصولات جدید متناسب با نیاز مشتری و تولید محصولات نو با هنرهای تلفیقی می تواند در رونق بخشی به این صنایع موثر باشد.
جعفر صالحی یادآوری كرد: در این رابطه معاونت صنایع دستی استان اصفهان با آموزش، ایجاد زمینه فروش و طراحی محصولات ،رونق بخشیدن به این صنایع دستی را در دستور كار قرارداده و در این زمینه اقدام كرده است.
وی همچنین ارائه تسهیلات كم بهره به تولید كنندگان و هنرمندان را از دیگر راهكارهای رونق بازار صنعت دستی دانست و گفت: با توجه به اهمیت و نقش بازار، امكان حضور هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی در نمایشگاه ها فراهم می شود.
معاون صنایع دستی استان اصفهان به عنوان نمونه به رشته 'كاربافی' و 'سفره بافی' در شرق اصفهان اشاره كرد و گفت: برای رونق بخشی و احیای این رشته، جمعی از هنرمندان پیشكسوت شناسایی شدند و گروهی از جوانان علاقه مند در كارگاه های آموزشی این حرفه و هنر را فراگرفتند.
وی ادامه داد: هم اكنون این رشته در شرق اصفهان و همچنین شهرستان خور و بیابانك به لحاظ نیروی انسانی و فروش در مسیر رونق گرفته است.
جعفر صالحی همچنین رشته 'كلاه مالی' را از دیگر رشته هایی عنوان كرد كه هم اكنون پس از آموزش تعدادی از جوانان در شهرستان نجف آباد رونق گرفته و بستر عرضه و فروش آن در بازار فراهم شده است.
وی 'گیوه بافی' در منطقه شرق اصفهان شامل جرقویه و محمد آباد و همچنین شهرستان برخوار را از دیگر رشته های رونق یافته عنوان كرد و گفت: در این رشته نیز هم اكنون گروهی از هنرمند جوان به فعالیت و تولید می پردازند.
معاون صنایع دستی اصفهان افزود: روستاهای اصفهان در شرق، جنوب، شمال و غرب استان در زمینه صنایع دستی ظرفیت‌های زیادی دارند و این معاونت برای شناسایی رشته ها، اساتید با تجربه و نیروهای علاقه مند به یادگیری به همراه ایجاد فضاهای آموزشی در این مناطق به احیای این رشته ها اقدام كرده است.
طبق آمارهای اعلام شده در مجموع 602 رشته صنایع دستی در جهان شناسایی شده كه 299 رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته در اصفهان به ثبت رسیده است.
۰ نفر