۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82982366
T T
۰ نفر
عامل انساني دليل اصلي تصادفات رانندگي در كردستان است

سنندج - ايرنا - رئيس كل دادگستري كردستان با بيان اينكه راه هاي ارتباطي اين استان شرايط مناسبي ندارند، گفت: عامل و خطاي انساني دليل اصلي وقوع تصادفات رانندگي در جاده هاي استان است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي اكبر گروسي روز پنجشنبه در نشست شوراي پيشگيري از وقوع جرم اظهار داشت: براي كاهش تصادفاتي كه عامل انساني در آن دخالت دارد بايد در حوزه فرهنگ سازي و تعميق فرهنگ رانندگي تلاش بيشتري شود.
وي افزود: مراكز آموزش رانندگي كه در زمينه صدور گواهينامه فعاليت مي كنند نبايد فقط بدنبال كسب درآمد باشند بلكه بايد سخت ترين روندها را براي متقاضيان اعمال كرده و آنها را رعايت قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي تشويق و ترغيب كنند.
گروسي تاكيد كرد: خسارت و هزينه هايي كه در نتيجه تصادف به خانواده ها، دولت، شركت هاي بيمه و ديگر بخش ها وارد مي شود، هنگفت است كه با كاهش تصادف مي توان آن را در بخش هاي ديگري مصرف كرد.
رئيس كل دادگستري كردستان يادآور شد: آمار فوتي ها و جرحي هاي ناشي از تصادفات رانندگي همچنان بالاست و شايد يكي از نا امن ترين جاده هاي كشور را در كردستان داريم.
وي با اشاره به مشكلات زيرساختي جاده اي استان اضافه كرد: يكي از بالاترين آمار پرونده هاي تشكيل شده در محاكم قضايي استان مربوط به تصادفات رانندگي است.
گروسي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به مسئولان اجرايي گفت: اگر تصادفي رخ داد و بخشي از مسئوليت را متوجه ما كرد نبايد شكيبايي خود را از دست بدهيم و از پذيرفتن مسئوليت شانه خالي كنيم البته از حوادثي كه در جاده هاي روستايي بويژه در فصل كشاورزي رخ مي دهد نيز نبايد غافل شد.
مديركل راه و شهرسازي كردستان هم در اين نشست اظهار داشت: احداث كنارگذر در شهرهاي سنندج، سقز، ديواندره و كامياران مصوبه دارد و در صورت تامين اعتبار اجرايي خواهد شد.
شهرام ملكي افزود: كنارگذر شرقي شهر سنندج در سال 86 تصويب شده و پيمانكار هم انتخاب گرديد اما اين موضوع مطرح شد كه در مسير توسعه شهر قرار دارد لذا عمليات اجرايي آغاز نشد.
وي اضافه كرد: مسير ديگري براي اين منظور انتخاب شد و 2 مرحله فراخوان براي اجراي طرح اعلام گرديد اما هيچ سرمايه گذاري به دليل نداشتن توجيه اقتصادي از اجراي طرح استقبال نكرد.
فرمانده پليس راه استان كردستان هم گفت: مسير جايگزين تردد تانكرهاي حامل مواد سوختي جاده حسين آباد پيشنهاد شده كه جاده اي فرعي و درجه 2 محسوب مي شود ضمن اينكه حين عبور همزمان 2 خودرو سواري شانه خالي هم ندارد.
سرهنگ عيسي گوهري افزود: عبور از شهر دهگلان هم در اين مسير تعيين شده كه اين شهر كمربندي و جاده فرعي ندارد ضمن اينكه مسير موچش هم كه يك سد در حال افتتاح دارد براي عبور تانكرهاي حامل سوخت مناسب محسوب مي شود.
وي با اشاره به محدوديت هاي تردد تانكرهاي حامل سوخت هاي خطرناك در شب تاكيد كرد: اجراي اين محدوديت بدون وجود توقفگاه هاي ويژه اين خودروها امكان پذير نيست.
سرهنگ گوهري يادآور شد: بايد راه حلي اصولي در استان كردستان براي تردد خودروهاي حامل سوخت داخلي و ترانزيتي مشخص شود و تدابير لازم را اتخاذ سپس اجرايي كرد.
شهردار سنندج هم در اين نشست گفت: طراحي بلوار دكتر حسيني اين شهر استاندارد و نهايت شيب آن 7.6 درصد است در حاليكه برخي دليل مقصر جلوه دادن شهرداري در حاثه تصادف تانكر و اتوبوس در اين محدوده را شيب بيش از ميزان تعيين شده استاندارد اين مسير اعلام كردند كه درست نيست.
حشمت الله صيدي اظهار داشت: سنندج شهري تپه ماهوري است و در برخي از خيابان ها شاهد شيب 20 درصدي هم هستيم آيا اگر اتفاقي در اين خيابان ها بيفتد باز هم شهرداري مقصر است.
وي با انتقاد از مقصر شناخته شدن شهرداري در رابطه با تصادف تانكر حامل سوخت با اتوبوس اضافه كرد: مسئولان امر به جاي مقصر شناختن شهرداري به فكر احداث كنارگذر باشند.
وي يادآور شد: بخشي از تعريض بلوار دكتر حسيني آغاز شده و دسترسي به مركز شماره گذاري خودرو هم با اين جابجايي و تعريض مسير تغيير مي كند.
صيدي با اشاره به اينكه لاين تعريض مسير ننله هم به زودي آسفالت مي شود، تاكيد كرد: مشكل توزيع كپسول گاز در كنار اين خيابان هم با كمك دستگاه هاي ديگر حل مي شود.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كردستان هم در اين نشست گفت: توقفگاه مناسب براي تانكرهاي حامل سوخت در استان وجود ندارد.
رضا اعظمي با بيان اينكه ساخت توقفگاه هزينه زيادي ندارد، اضافه كرد: نياز به احداث سه توقفگاه براي اين تانكرها در استان داريم كه طبق شرايط استاندارد بايد در 40 كيلومتري شهرها احداث شوند.
وي با اشاره به اينكه مسير جايگزيني براي تانكرهاي حامل سوخت مشخص شده است، يادآور شد: مسير دهگلان، حسين آباد، سنندج جاده جايگزين بود كه به دليل نامتناسب بودن مسير مقرر شد راه و شهرسازي نسبت به ايمن سازي و بهبود آن اقدام كند.
معاون فني و نظارت راهداري و حمل و نقل جاده اي كردستان هم گفت: 19 اسفند سال گذشته 11 نقطه از 62 نقطه حادثه خيز جاده هاي استان اولويت بندي و مناقصات آن هم بسته شد.
صلاح الدين محمدي افزود: در ترميم جاده كمربندي بهشت محمدي نيز حضور داشته ايم اما معتقديم بحث حقوقي آن بايد رفع شود.
وي با اشاره به اينكه بيشتر اعتبارات را از اعتبارات ملي تامين مي كنيم، اظهار داشت: افزايش ايمني، هدايت آب هاي سطحي و تجميع دسترسي ها در سه محل جاده كمربندي بهشت محمدي نياز به هزينه هاي بالايي دارد.
6108/9102