۷ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 82984518
T T
۰ نفر

موقوفه بودن قيدار، مانع توسعه شهر نيست

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۰
کد خبر: 82984518
موقوفه بودن قيدار، مانع توسعه شهر نيست

زنجان – ايرنا – قيدار از جمله شهرهاي كشور است كه محدوده آن به صورت 6 دانگ موقوفه بوده، با اين حال با وجود سازوكارهاي موجود، موضوع موقوفه بودن شهر، مانعي براي توسعه و جذب سرمايه گذاري در آن نيست.

به گزارش ايرنا، روز شنبه شماري از خبرنگاران با سفر به شهرستان خدابنده، از نزديك در جريان برخي فعاليت هاي اوقاف و امور خيريه در اين شهرستان قرار گرفتند.
كمك به تجهيز بيمارستان اميرالمومنين (ع) خدابنده و نيز مشاركت در راه اندازي بخش هاي جديد آن، احداث تالار پذيرايي احسان ماندگار، طرح توسعه بقعه قيدار نبي(ع)، اجراي 2 طرح عمراني و خدماتي پيامبر اعظم 1 و 2 از جمله طرح ها يي هستند كه از محل عوايد موقوفه ها در شهر قيدار اجرا شدند و برخي نيز در دست اجرا هستند.
به گفته مديركل اجارات سازمان اوقاف و امور خيريه كشور 14 هزار رقبه در شهرستان خدابنده وجود دارد كه از اين تعداد از سال 93 تا كنون در مجموع پنج هزار مورد مراجعه صورت گرفته است، يعني براي 9 هزار رقبه مراجعه اي براي پرداخت حق و حقوق موقوفه ها انجام نشده است.
حجت الاسلام رضا حاجي زين العابدين با بيان اينكه مشكلي پيرامون سرمايه گذاري در املاك وقفي وجود ندارد، گفت: شهر قيدار، تنها شهر 6 دانگ موقوفه كشور نيست، ولي در اين شهر برخي از بانك ها مقداري متفاوت عمل مي كنند و اسناد وقفي را به عنوان ضمانت نمي پذيرند.
شهر قيدار مركز شهرستان خدابنده است و حدود 40 هزار نفر جمعيت دارد.
حجت الاسلام حاجي زين العابدين تصريح كرد: ما از طريق رايزني ها دنبال انعقاد تفاهم نامه اي با شبكه بانكي كشور هستيم تا تعامل مناسبي در اين خصوص به وجود آيد و همه بانك ها اسناد مالكيت وقفي را به عنوان سند ضمانت بپذيرند.
اجمد بيگدلي، نماينده مردم خدابنده در مجلس شوراي اسلامي معتقد است: نبايد مسائل مربوط به موقوفه بودن شهر قيدار، تهديدي براي سرمايه گذري در آن قلمداد شود.
وي ادامه داد: متاسفانه قوانين موجود اوقاف موجب مي شود تا در جذب سرمايه گذار مشكلاتي ايجاد شود، ولي با توجه به پي گيري هاي انجام شده، فعاليت كميته راهبردي اوقاف شهرستان از سر گرفته شده و بخش قابل توجهي از مشكلات از طريق اين كميته قابل حل و فصل است.
بيگدلي افزود: موضوعاتي كه تاكنون در اين كميته طرح و بحث شده است موانعي را كه در مسير سرمايه گذاري به ويژه سرمايه گذاري هاي ملي وجود داشته را رفع كرده است.
وي اظهار اميدواري كرد: با روندي كه در پيش گرفته شده است، يك سري از قوانين اوقاف به نفع مردم تفسير شود.
به گفته حجت الاسلام علي موسوي، امام جمعه شهر قيدار، طبق اسناد وقفي موجود، اين شهر در سال 654 هجري قمري وقف شده است.
وي با بيان اينكه برخي به بهانه اينكه شهر قيدار موقوفه است؛ اظهار مي كنند كه مردم از اين موضوع ناراحت هستند و يا نمي‌توان در جايي كه موقوفه است سرمايه‌گذاري كرد؛ تصريح كرد: اجاره پرداختي در شهر بسيار كم است و البته شرايط حضور سرمايه‌گذار نيز فراهم شده است و بايد از اين ظرفيت‌ها استفاده كرد.
حجت الاسلام موسوي خاطر نشان كرد: برخي عملكردها در گذشته باعث بروز برخي نارضايتي ها شده بود ولي اكنون به سبب برخي اقدامات نارضايتي ها نسبت به چند سال گذشته خيلي كم شده است.
وي به ضرورت ارائه عملكردها به مردم تاكيد كرد و گفت: عملكردهايي همچون ساخت مسكن براي فقرا و هزينه‌كرد عوايد در محل خود، موجب اعتماد بيشتر مردم مي‌شود.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان خدابنده با بيان اينكه عوايد موقوفه شهر قيدار در بقعه قيدارنبي(ره)، آموزش طلاب علوم ديني، كمك به فقرا و امور خيريه هزنيه مي شود، گفت: سال گذشته حدود 25 ميليارد ريال از عوايد موقوفات در خدابنده وصول شد كه بخشي از آن براي توسعه بقعه قيدار نبي، بخشي در حوزه سرمايه گذاري و بخشي نيز براي كمك به نيازمندان هزينه شد.
حجت الاسلام حسن رضا محمدي افزود: سالانه به حدود 2 هزار خانوار از افراد نيازمند شهر در مقاطع مختلف سال، كمك هاي مختلف مادي و بسته هاي مواد غذايي ارائه مي شود.
وي اظهار كرد: از سال 90 تا كنون از محل عوايد موقوفات، 120 ميليارد ريال سرمايه گذاري از سوي اوقاف در شهرستان خدابنده انجام شده است.
حجت الاسلام محمدي به طرح توسعه حرم قيدار نبي(ع) اشاره كرد و گفت: طرح جامع اين بقعه متبركه به مساحت سه هكتار است كه تا كنون 24 واحد از خانه هاي مسكوني در اين محدوده خريداري و آزاد سازي شده است.
وي افزود: مصلي نماز جمعه شهر قيدار نيز در طرح جامعه حرم قيدار نبي(ع) جانمايي شده است.
8068/3088