۷ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 82984623
T T
۰ نفر

نبرد سرنوشت در يمن

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 82984623
نبرد سرنوشت در يمن

تهران- ايرنا- تحولات روزهاي اخير در جنگ يمن را مي‌توان نقطه عطفي در اين جنگ دانست.

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله اي، آورده است: حملات موفق ارتش و نيروهاي مردمي يمن به متجاوزان سعودي و اماراتي در دريا، ناكام گذاشتن تلاش‌هاي متجاوزان براي تصرف الحديده و حمله پهپادي به فرودگاه ابوظبي، نشانه‌هاي روشني از افزايش قدرت دفاعي يمن هستند و همين واقعيت مي‌تواند سرنوشت اين جنگ را به نفع مردم مقاوم يمن رقم بزند.

نكته جالب در عرصه سياسي مرتبط با اين جنگ اين است كه پيروز انتخابات اخير پاكستان يعني «عمران خان» در نطق بعد از پيروزي گفته است در عين حال كه رابطه با عربستان را حفظ مي‌كنيم، حاضر به شركت در جنگ يمن نيستيم. دولت عربستان تلاش زيادي براي كشاندن ارتش پاكستان به جنگ يمن به عمل آورده و تا حدودي نيز موفق شده بود ولي چون افكار عمومي در پاكستان با اين كار مخالف بود دولت‌هاي پاكستان در زمان نواز شريف و بعد از او تا حدودي با احتياط عمل كردند هر چند همراهي‌هائي نيز به صورت غيرعلني با آل سعود داشتند.

اكنون عمران خان، كه قرار است نخست‌وزير پاكستان شود، با صراحت اعلام كرده حاضر به شركت در جنگ يمن نيست. ناكامي ديگر آل سعود و شيوخ امارات در عرصه سياسي جنگ يمن اين است كه در مالزي نيز با روي كار آمدن ماهاتير محمد، دولت مالزي از ائتلاف جنگ يمن خارج شد و نيروهاي خود را به كشور باز گرداند.

آل سعود توانسته بود با تطميع نخست‌وزير قبلي مالزي «نجيب تون رزاق» و پرداخت 681 ميليون از دلارهاي نفتي به او، كشورش را به ائتلاف جنگ يمن بكشاند ولي با افشا شدن فساد نجيب تون رزاق و انتخاب ماهاتير محمد به نخست وزيري مالزي، اين كشور از اين ائتلاف جنايتكارانه خارج شد.

ساير اعضاء ائتلاف نيز يا مشاركت جدي در جنگ ندارند و يا بي‌سروصدا خود را از ائتلاف كنار كشيده‌اند. بدين ترتيب اكنون فقط آل سعود و شيوخ امارات باقي مانده‌اند كه هنوز از خون ريزي و مسلمان كشي سير نشده‌اند و حتي در ماه‌هاي حرام نيز به كشتار مردم يمن ادامه مي‌دهند. اين روزها مسلمانان از سراسر جهان به حج مي‌روند و همه مي‌دانند كه جنگ در ماه‌هاي حرام كه ذيقعده و ذيحجه از آن جمله هستند حرام است ولي آل سعود و شيوخ امارات بدون اعتنا به حكم خدا و صريح قرآن، به كشتار زنان و كودكان و پير و جوان در يمن ادامه مي‌دهند و هر روز برگ‌هائي بر پرونده قطور جنايات خود مي‌افزايند.

با اينكه عربستان و امارات، دو كشور ثروتمند در جهان عرب هستند و چهار سال است پول‌هاي زيادي براي كشتار مردم يمن و ويران ساختن مدارس، مساجد، بيمارستان‌ها، راه‌ها، پل‌ها و زيرساخت‌هاي اين كشور هزينه مي‌كنند و با بمب‌ها و گلوله‌هاي توپ و سلاح‌هاي خطرناك به كشتار مردم يمن مشغولند، اما در عمل نتوانسته‌اند به هيچيك از اهداف خود دست يابند و مردم يمن هر روز مقاوم‌تر در برابر اين تهاجم ناجوانمردانه مي‌ايستند.

هيچ مسلماني نمي‌تواند از جنگ يمن حمايت كند و به ادامه آن راضي باشد، زيرا اين يك برادركشي است كه با بيت المال مسلمين موجب نابودي جان و مال مسلمين مي‌شود و آمريكا و انگليس و ساير قدرت‌هاي غربي و صهيونيست‌ها از آن سود مي‌برند. به همين جهت، علماي جهان اسلام و نخبگان براي فرو نشاندن آتش اين جنگ تلاش‌هاي زيادي كردند هر چند هنوز نتيجه‌اي حاصل نشده است و آل سعود و شيوخ امارات سرسختانه درحال به خاك و خون كشيدن مردم مظلوم يمن كه موجب گسترش فقر و بيماري در اين كشور شده است هستند.

ايمان قوي و بيداري و هوشياري مردم يمن، كه از آنها عناصري پولادين و مقاوم در برابر تجاوز ساخته، موجب شد آنها در طول تاريخ در برابر تجاوزهاي متعدد به خاك كشورشان كه اكثر آنها توسط حكام عربستان صورت گرفته بايستند و هرگز تسليم نشوند. اينبار نيز مردم يمن با همين ايمان و بيداري و هوشياري، مقاومت تاريخي و سرنوشت سازي را در برابر متجاوزين كه از حمايت‌هاي سياسي، تبليغاتي و تسليحاتي آمريكا، انگليس و صهيونيست‌ها برخوردارند رقم زده و خاك يمن را به باتلاق عميقي براي آل سعود و شيوخ امارات تبديل كرده‌اند.

پيروزي‌هاي روزهاي اخير ارتش و نيروهاي مردمي يمن، نويد دهنده شكست قطعي متجاوزين و پيروزي نهائي آنهاست. هر چند نصايح و حتي تجربه تلخ بيهوده بودن جنگ عليه مردم يمن نتوانست درس لازم را به آل سعود و شيوخ امارات بدهد، ولي ايمان و استواري اين مردم به زودي فرا گرفتن اين درس را به آنها تحميل خواهد كرد.

*منبع:روزنامه جمهوري اسلامي،1397،5،7
**گروه اطلاع رساني**1893**9131
۰ نفر