۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳
کد خبر: 82986254
T T
۰ نفر

پيامدهاي خاموشي هاي برق در استان قزوين

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۳
کد خبر: 82986254
پيامدهاي خاموشي هاي برق در استان قزوين

قزوين – ايرنا - گرم شدن هوا و استفاده از وسايل سرمايشي ، باعث افت ولتاژ و بروز مشكل در تامين برق شده و شركت توزيع نيروي برق استان قزوين را ناچار به قطع برق و خاموشي در ساعت هاي مختلفي از روز كرده كه اين امر مشكلاتي براي شهروندان ايجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين خاموشي هاي و قطع هاي مكرر باعث شده تا در خدمات رساني به مردم استان در بخش ها و زمينه هاي مختلف اختلال ايجاد شود و اين امر موجب گلايه هايي از سوي شهروندان قزويني شده است .
اين قطعي هاي مكرر برق در ماه اخير باعث اختلال در بخش زيادي از فعاليت هاي اقتصادي شده و علاوه بر اينكه تحمل گرماي تابستان را براي مردم طاقت فرسا كرده، موجب شده تا مردم نگران خرابي لوازم برقي خانگي كه گاهي هزينه هاي زيادي نيز دارد، باشند.
در اين ميان حتي تجهيزات گران قيمت كارگاهها و واحدهاي توليدي نيز در امان نيستند و مشاهده شده كه به علت اين نوسانات برق تجهيزات خود را از دست داده اند.
همچنين بسياري از كسب و كارها به دليل نوسانات برق دچار اختلال شده چرا كه قطعي برق در اغلب مشاغل به معناي تعطيلي آن كسب و كار است و خسارت هايي را به چرخه اقتصادي وارد خواهد كرد.
خاموشي چراغ هاي راهنمايي و رانندگي وايجاد ترافيك در تقاطع ها و كلافگي رانندگان ، گيركردن افراد در آسانسورها ، تلف شدن مرغ ها در سالن هاي مرغداري، خاموشي چاههاي آب، خرابي وسايل برقي منازل و كارگاهها و متحمل شدن خسارت از جمله پيامدهاي برنامه خاموشي برق توسط شركت نيروي برق است كه بايد تدابيري در اين خصوص انديشيده شود.
شركت برق اعلام كرده كه برنامه زمان بندي براي قطع برق اعلام و در اختيار قرار گرفته تا مردم خود را با آن تطبيق دهند اما برخي شهروندان از قطعي بدون اطلاع برق در برخي مناطق و ايجاد اخلال گلايه كرده و گفتند كه با اين قطع برق نگران سوختن و خسارت ديدن وسايل برقي هستيم زيرا با قطع برق احتمال سوختن اين وسايل وجود دارد.
يكي از شهروندان در اين خصوص گفت : چند وسيله برقي منزلم به دليل نوسانات برق دچال مشكل شده و براي من جاي سوال است كه چرا مسئولان به مشكلات نوسانات برق رسيدگي نمي كنند.
فرهاد اميني افزود:حدود يك ماه است با اين مشكل دسته و پنجه نرم مي كنيم، مسئولان اداره برق استان قزوين اين قدر كه به فكر وصول قبض هاي برق هستند اگر كمي به فكر اين نوسانات وقطعي هاي مكرر بودند، خيلي خوب بود.
وي ادامه داد: تا كي اين وضع بايد ادامه داشته باشد، اين معضل علاوه بروارد آمدن خسارات فراوان به لوازم برقي سبب شده كه شهروندان از شدت گرما رنج زيادي را متحمل شوند.
يكي ديگر از شهروندان قزويني كه خود را ليلا اسماعيلي معرفي كرد، افزود: در قبض هاي برق هزينه ماليات بر ارزش‌ افزوده،عوارض، بهاي آبونمان را از مردم مي گيرند ولي هنگام سوختن وسايل برقي به علت نوسانات يا قطع و وصل برق، كسي پاسخگو نيست.
وي ادامه داد: به علت نوسانات برق آسانسور مجتمع مسكوني ما سوخت و ساكنين مجبور به تحمل هزينه سنگيني شدند ولي كسي پاسخگو نيست و جداي از اين موضوع هر زمان كه برق ساختمان مسكوني ما قطع مي شود پمپ آن نيز چون به وسيله برق كار مي كند خاموش شده و با قطعي آب نيز روبرو مي شويم .
يكي از نانوايان قزوين نيز گفت: اداره برق گاهي به خاطر فقط چند روز تاخير در پرداخت يك قبض، برق محل كسب ما را قطع مي كند، اما در برابر دهها مورد اختلالي كه در كار و كسب ما ايجاد مي كند يكبار هم توضيح منطقي نمي دهد.
وي ادامه داد: قطعي برق در طول روز، ساعت پخت نان را به هم زده و در بسياري از مواقع خميرهاي آماده شده براي پخت نان به علت قطعي طولاني برق قابليت پخت پيدا نمي كند و دور ريخته مي شود.
يكي از بستني فروشان شهر قزوين نيز گفت : قطعي هاي مكرر برق در طول روز باعث آب شدن بستني ها مي شود و با وصل مجدد جريان برق، چندين ساعت طول مي كشد تا دوباره بستني ها به شكل اوليه خود براي فروش و مصرف برگردد و اين براي ما ضرر و زيان زيادي به همراه دارد.
مهدي احمدي افزود:جدول قطعي برق همه روزه از طريق فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي اعلام و در اختيار مردم قرار مي گيرد اما با اين قطعي هاي مستمر، نگران خسارت ديدن وسايل برقي هستيم .

* نوسانات برق عمليات هاي آتش نشاني را دو چندان كرده است
معاون عمليات سازمان آتش نشاني استان قزوين نيزگفت: بر اثر نوسانات و قطع هاي مكرر برق توسط شركت نيروي برق قزوين شاهد حبس شدگي شهروندان در آسانسور واحدهاي مسكوني هستيم .
قدير موسي خاني افزود: در يك ماه اخير به دليل بروز اين مشكل روزانه بين 10تا 15ماموريت در نقاط مختلف شهر بر اثر خاموشي آسانسور و گرفتار شدن شهروندان هستيم .
وي اظهار داشت : گرم شدن هوا و احتمال آتش سوزي در سطح مراتع و اراضي كشاورزي در كنار اتفاقات ناشي از نوسانات برق موجب شده تا ماموريت هاي روزانه اين سازمان به نسبت گذشته افزايش يابد كه اين امر موجب كند شدن سرعت در خدمات رساني به شهروندان مي شود.

* نوسانات برق برخي از اصناف را متضرر كرده است
رئيس اتحاديه اصناف قزوين هم گفت : قطع مكرر برق يك مشكل سراسري است كه بايد با اين مشكل به هر صورت بسازيم تا مرتفع شود.
محمد فرج زاده ها افزود: به دليل نوسانات برق برخي از صنف ها بيشتر با مشكل روبرو شده اند از جمله واحدهايي كه به سيستم سرمايشي بيشتر نياز دارند بيشتر متحمل خسارت مي شوند.
وي اظهار داشت : نانوايان، بستني فروشان و قصابان از جمله اصنافي هستند كه بر اثر قطع برق بيشتر دچار مشكل شده اند .
فرج زاده خاطر نشان كرد: اميدواريم مردم استان با رعايت كلي مصرف برق، بتوانند ميزان خاموشي را كاهش داده تا خسارت كمتري به واحدهاي توليدي وارد شود.

*مردم بايد مصرف برق خود را مديريت كنند
معاون بهره برداري و ديسپاچينگ شركت نيروي برق استان قزوين نيز گفت: افزايش دما و مصرف بالاي شهروندان از مهمترين دلايل قطعي برق به صورت سراسري و به تبع آن در استان قزوين است كه توسط مديريت اضطراري قطع برق اعمال شده است .
يوسف اينانلو افزود: مردم بايد مصرف خود را مديريت كنند و ميزان استفاده از برق را به حداقل برسانند تا خاموشي اعمال نشود زيرا در صورتي كه موازنه ميان توليد و مصرف برق برقرار نباشد، به ناچار خاموشي بيشتر خواهد شد.
وي اظهار داشت: در كشور طي دهه گذشته مشكل كمبود برق و خاموشي نداشته ايم اما امسال به علت كاهش نزولات آسماني و گرم شدن هوا با كاهش شديد توليد برق رو به رو هستيم.
اينانلو خاطر نشان كرد: براي قطعي هاي برق در نقاط مختلف استان برنامه و زمان بندي مشخص اعلام و اطلاع رساني صورت گرفته و در صورت قطعي هاي موردي برق به غير از برنامه ارائه شده، شهروندان مراتب را به اداره برق اطلاع دهند.
اينانلو با بيان اينكه تقسيم بندي ميزان خاموشي هاي استان ها توسط ديسپاچينگ ملي كشور انجام شده است، گفت: ميزان مصرف روزانه برق در استان قزوين 750مگاوات است و در استان خاموشي در روز اعمال مي شود و اگر ميزان مصرف بالا برود احتمال خاموشي در شب نيز وجود دارد .
وي با بيان اينكه مصرف برق در سطح كشور به صورت منطقه اي مديريت مي شود گفت :كمبود برق در ساير نقاط در ايجاد خاموشي ها در اين استان نيز تاثيرگذار است .

* خسارت نوسانات برق به لوازم برقي مشتركان قابل پيگيري است
معاون بهره برداري و ديسپاچينگ شركت نيروي برق استان قزوين در خصوص پرداخت خسارت به شهروندان بر اثر نوسانات برق يادآور شد:طبق قرار داد صورت گرفته شركت توانير با بيمه در صورت اثبات آسيب ديدگي لوازم برقي مشتركان بر اثر نوسانات برق، اين موضوع قابل پيگيري و مشمول دريافت خسارت خواهد بود.
اينانلو خاطر نشان كرد: در صورتي كه شبكه برق دچار نوسان شده يا به هر علتي شبكه برق به اصطلاح 2 فاز شود، ممكن است لوازم برقي آسيب ديده و يا بسوزد.
وي بيان كرد: در سال جاري هنوز قرار داد شركت توانير با بيمه منعقد نشده و سايت سامانه جهت پرداخت خسارت فعلا بسته است ولي كساني كه مدعي سوختگي لوازم برقي خود ناشي از قطعي برق هستند مي توانند به محض فعال شدن سامانه مدارك مورد نظر خود را به ادارات امور برق در نواحي مختلف ارائه دهند.
اينانلو ادامه داد: سامانه پرداخت بيمه مشمولان خسارت ديده وسايل برقي بر اثر نوسانات برق در سال گذشته همچنان فعال بوده و مدعيان مي توانند به سامانه مراجعه كنند تا فرم مربوطه و اظهارات آنان ثبت شود، سپس كارشناسان برق به محل مراجعه كرده و از نزديك وسيله را مورد بررسي قرار مي دهند.
وي افزود: در صورت اثبات ادعاي مشترك، مراحل مربوط به پرداخت خسارت از طريق وزارت نيرو پيگيري مي شود.
در حال حاضر شركت jتوزيع برق قزوين داراي ۵۶۷ هزار مشترك است كه ۸۰.۵۶ در صد آنها خانگي، ۶.۱۲ در صد عمومي ۱۱.۱۶ درصد تجاري ، ۰.۹۸ درصد كشاورزي ، ۰.۷۵ درصد صنعتي و ۰.۴۳ درصد روشنايي است .
۲۰ درصداز مصرف ساليانه انرژي برق قزوين خانگي، ۶ درصد عمومي، ۵ درصد تجاري، ۲۴ درصد كشاورزي، ۴۳ درصد صنعتي و ۲ درصد روشنايي معابر است.
تمام روستاهاي بالاي ۱۰خانوارقزوين برقدار هستند وهم اكنون۸۱۰ روستاي استان از نعمت برق برخوردار هستند و چهار روستا و دو امامزاده نيز از طريق انرژي خورشيدي برقدار شده اند.
برق رساني به مشتركين استان در حال حاضر توسط ۶ پست انتقال، ۳۳ پست فوق توزيع، 9 هزار و 121 پست توزيع و بيش از 12 هزار كيلومتر شبكه انجام مي شود.
6012/7390