۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۳
کد خبر: 82988726
T T
۰ نفر
37كيلومتر بادشكن در حاشيه درياچه اروميه ايجاد شده است

مراغه - ايرنا - رييس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به ايجاد بادشكن غيرزنده به طول 37كيلومتر در حاشيه درياچه اروميه گفت: ايجاد اين باد شكن عملا از حركت شن هاي روان و توسعه ريزگردها كه در سال هاي گذشته مشكل ايجاد مي كرد جلوگيري كرده است.

بادشكن هاي غيرزنده يا مصنوعي شامل ديوارهاي سنگي، فلزي ، چوبي، پلاستيكي ، حصيري يا ديوارهايي تهيه شده از شاخه هاي بريده شده از درختان موجود در منطقه، ديوارهايي از نوع كرباس و غيره است كه در كنترل فرسايش بادي موثر است.
به گزارش ايرنا، خليل آقايي عصر چهارشنبه در بازديد از طرح هاي بيام زدايي در حاشيه درياچه اروميه در شهرستان عجب شير افزود: تا كنون 640 ميليارد ريال براي اجراي طرح هاي بيابان زدايي و مقابله با بادهاي نمكي در حاشيه درياچه اروميه هزينه شده و امسال نيز براي اين منظور 700 ميليارد ريال اختصاص يافته است.
وي گفت: كارشناسان منابع طبيعي دو استان آذربايجان شرقي و غربي به رغم شوري بالاي درياچه اروميه با انجام اقدامات بيولوژيكي و مكانيكي موفق به كشت گياهان مقاوم در برابر شوري و خشكي شدند كه در نوع خود بي نظير است.
وي خواستار مشاركت مردم در اين طرح ها شد و افزود: مردم هم در قرق و هم بحث كشت نهال همياري و همكاري كردند و نياز است اين روند و فعاليت ادامه پيدا كند.
تراز درياچه اروميه تا 9 تيرماه جاري با 1270.72 مترنسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 سانتي متر افزايش يافته است.
وسعت درياچه اروميه نيز در زمان حاضر 2253 كيلومتر مربع بوده و در مقايسه با پارسال 23 كيلومتر مربع افزايش يافته است.
حجم كنوني آب درياچه اروميه يك ميليارد و 950 ميليون مترمكعب است كه در مدت مشابه سال گذشته يك ميليارد و 900 مترمكعب بود.
درياچه اروميه نام درياچه ‌اي در شمال غربي كشورمان است كه ميان دو استان آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي قرار گرفته ‌است.
مساحت اين درياچه در تابستان 2015 ميلادي حدود 6 هزار كيلومتر مربع بود كه در رديف بيست و پنجمين درياچه بزرگ دنيا از نظر مساحت قرار مي ‌گرفت.
اين درياچه بزرگ ‌ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه بزرگ آب شور دنيا محسوب مي شد.
آب اين درياچه بسيار شور بوده و بيشتر از رودخانه‌ هاي زرينه‌ رود، سيمينه ‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي‌ شود.
درياچه اروميه از اواسط دهه 1380 شروع به خشك شدن كرد و در مدت كمي وسعت آن به شدت كاهش يافت.
3077/7485