۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۱۵
کد خبر: 82988803
T T
۰ نفر
شورای فرهنگ عمومی قم پیشرو درسواد رسانه ای كشور است

قم- ایرنا- مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تاكید كرد: شورای فرهنگ عمومی این استان پیشرو در طرح موضوع سواد رسانه ای در كشور است.

به گزارش ایرنا، مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، عصر چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی قم در ساختمان اداری حرم حضرت معصومه(س) با تاكید بر اهمیت سواد رسانه ای در كاهش آسیب های اجتماعی گفت: امروز شاهد جنگ رسانه ای دشمنان اسلام علیه انقلاب و ایران اسلامی هستیم به گونه ای كه دشمن پیش از آغاز جنگ اقتصادی، جنگ همه جانبه رسانه ای خود را آغاز كرده است.
سید موسی حسینی كاشانی، اظهار داشت: بسیاری از شوراهای فرهنگ عمومی استان ها در سطح كشور به دنبال ارائه راهكارهای عملی و خروجی شورای فرهنگ عمومی این استان در موضوع سواد رسانه ای هستند.
وی با بیان اینكه باید برای ارتقای سواد رسانه ای جدی تر ورود پیدا كرد افزود: راهكار مقابله با تهاجم رسانه ای، ارتقای سواد رسانه ای در تمام قشرهای مردم است و تا سواد رسانه ای افزایش پیدا نكند، با هر شایعه ای شاهد واكنش های اجتماعی و اثرگذاری بر افكار عمومی هستیم.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاكید بر توجه به آموزش به عنوان یكی از راهكارهای ارتقای سواد رسانه ای در استان گفت: باید به صورت برنامه ریزی شده و علمی آموزش هایی برای خانواده ها، دانش آموزان با محوریت خانواده، مدرسه و مساجد در راستای ارتقای سواد رسانه ای مورد تاكید قرار گیرد.
حسینی كاشانی، آسیب های اجتماعی را موضوع اصلی شورای فرهنگ عمومی این استان برشمرد و گفت: آسیب های اجتماعی با وضوع رسانه، ارتقای سواد رسانه ای از جمله موضوعاتی دارای اولویت این شوراست و با بهره گیری از كارشناسان و متخصصان رسانه ای به دنبال راهكارهای اجرایی برای ارتقای سواد رسانه ای در استان هستیم.
وی همچنین با اشاره به فراخوان تولید محتوا درفضای مجازی در این استان گفت: بر اساس این فراخوان تا كنون 400 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

** بازی های رایانه های غربی در حال آسیب جدی به ریشه اعتقادی كودكان ماست
مدیركل تبلیغات اسلامی قم، با تاكید بر اینكه در كشور در هیچ زمینه ای مشكل تئوری وجود ندارد گفت: تنها كسی در كشور كه به خوبی ظرفیت ها و آسیب های فضای مجازی را درك كرده است رهبر معظم انقلاب است.
حجت الاسلام عباس اسكندری، ادامه داد: امروز با جنگ تمام عیار در ابعاد مختلف مواجه هستیم و باید از تئوری خارج و به سمت راهكارهای عملی حركت كنیم.
وی با بیان اینكه در جنگ پیچیده دشمن نه ابزار، سلاح و محتوا و نه قرارگاه و فرمانده مشخص در كشور وجود ندارد اظهار داشت: باید با تشكیل قرارگاه عملیاتی در برابر جنگ پیچیده دشمن با شناسایی نیازمندی ها، وظیفه دستگاه های مختلف تعیین و از توانمندی جوانان متعهد استفاده شود.
وی با اشاره به آسیب های بازی های رایانه ای ادامه داد: امروز بازی های رایانه های غربی در حال آسیب جدی به ریشه اعتقادی جوانان، نوجوانان و كودكان ماست.

** سواد رسانه ای یعنی تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال
دبیر اتاق فكر شورای فرهنگ عمومی استان قم نیز در این جلسه با بیان اینكه رهبر انقلاب از 20 سال گذشته نسبت به اهمیت فضای مجازی تاكید كرده اند ادامه داد: لزوم ارتقای سواد رسانه ای جامعه به عنوان یك راهكار مهم برای ترویج هر چه بیشتر هنجارها و ارزش ها و سبك زندگی اسلامی و ممانعت از رخنه ها و آسیب های فرهنگی به عنوان یكی از دستورات رهبر انقلاب به شورای عالی فضای مجازی بوده است.
سید مرتضی اسماعیلی طبا، با تاكید بر نقش سواد رسانه ای در كاهش آسیب های اجتماعی افزود: امروزه شاهد هستیم كه رسانه های جدید مانند شبكه های اجتماعی و بازی های رایانه ای به دلیل فراگیری وسیع، سرعت انتشار بالا، سادگی دسترسی، احساس امنیت كاذب و امكان اشتراك عقاید برای مخاطبان فضا را از از رسانه های سنتی مانند رونامه ها و تلویزیون گرفته است.
وی با بیان اینكه در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی باید راهكارهای سلبی و ایجابی به طور همزمان اجرایی شود گفت: انسداد فیزیكی و فیلترینگ، برخورد انتظامی، رده بندی سنی، شناسنامه دار كردن گروه ها و كانال ها، آموزش سواد رسانه ای مخاطبان، ایجاد كانال ها و گروه های مطلوب و همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی، ایجاد پیام رسانه های داخلی و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی از جمله اقدام هایی است كه باید به طور همزمان در این فضا انجام شود.
اسماعیلی طبا گفت: بر اساس آمارها، ایرانیان روزانه 8 ساعت در شبكه های اجتماعی فعالیت می كنند كه این آمار نسبت به فیلیپین به عنوان دومین كشور فعال در شبكه های اجتماعی بیش از 2 برابر است.
وی با اشاره به انواع سواد ضروری در قرن بیست و یكم از نظر یونسكو گفت: سواد رسانه ای مهارتی است كه شهروندان را در مقابل هجمه انواع اطلاعات درست و نادرست از انفعال خارج و تبدیل به مخاطب فعال می كند به گونه ای كه مخاطب توان قدرت تحلیل اخبار را كسب می كند.
وی قدرت تحلیل راشاخصه سواد رسانه ای مخاطبان دانست و اظهار داشت: بر اساس پژوهش های علمی 92 درصد اطلاعات موجود در شبكه های اجتماعی ایران حاصل بازنشر اطلاعات است، سواد رسانه ای مردم ایران 12 از 100 است و 40 درصد از كاربران فضای مجازی در ایران دارای برخی علایم اعتیاد به فضای مجازی هستند.
وی فروش اطلاعات كاربران فعال در شبكه های اجتماعی را از جمله آسیب های این فضا دانست و ادامه داد: 40 میلیون كاربر در جمهوری اسلامی عضو شبكه اجتماعی تلگرام هستند كه اخیرا اطلاعات كاربران ایران توسط مدیران تلگرام به حكام سعودی به فروش رسیده است.
دبیر اتاق فكر شورای فرهنگ عمومی قم با بیان توفیقات كشور در ارتقای سواد رسانه ای بسیار كم بوده است افزود: ایجاد سازمان نهضت سواد رسانه ای دركشور، ایجاد مراكز آموزش رسواد رسانه ای در دستگاه های ذیربط، آموزش سواد رسانه ای در تمامی مقاطع تحصیلی، استفاده از هنر اسلامی ایرانی برای آموزش سواد رسانه ای و تبیین قوانین مورد نیاز در این رابطه از جمله راهكارهای ارتقای سواد رسانه ای در كشور است.

** آشنایی 56 هزار دانش آموز با سواد رسان های
مدیركل آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت ارتقای سواد رسانه ای در كشور گفت: كتاب سواد رسانه ای در پایه دهم تبیین و سال گذشته به دانش آموزان آموزش داده شده است كه بر این اساس 56 هزار دانش آموز با اصول سواد رسانه ای در این استان آشنا شده اند.
حمیدرضا شیخ الاسلام با اشاره به گستردگی كار در سواد رسانه ای افزود: باید سهم تمام دستگاه های استان در یك بازه زمانی معین به طور دقیق مشخص شود تا امكان برنامه ریزی و سنجش عملكرد استان در این زمینه فراهم شود چرا كه اگر وظیفه هر دستگاه مشخص نشود نتیجه خوبی در زمینه ارتقای سواد رسانه ای نخواهیم داشت.

** دلیل گرایش مردم به رسان ههای خارجی، وضعیت حاكم بر رسانه های كشور است
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان قم نیز در این جلسه وضعیت حاكم بر رسانه ها را موجب گرایش مردم به رسانه های خارجی دانست و گفت: سیر قهقرایی مرگ رسانه ها آغاز شده و اگر نگاه و رویكرد رسانه های كشور تغییر پیدا نكند، شاهد ارتقای سواد رسانه ای در جامعه نخواهیم بود.
مرتضی داستانی با اشاره به دوره های آموزشی خانه مطبوعات با عناون «خبرنگار شویم» در سطح این استان گفت: چگونگی بهره برداری از رسانه ها و چگونگی اثرگذاری در رسانه ها از جمله موضوعاتی است كه در این دوره ها مورد توجه قرار گرفته است.

** سواد رسانه ای ارتباط تنگاتنگی با رویكرد انتقادی دارد
پژوهشگر موسسه فرهنگی هنری صراط مبین قم نیز در این جلسه با بیان اینكه سواد رسانه ای ارتباط تنگاتنگی با رویكرد انتقادی دارد گفت: تغییر سرانه مصرف رسانه، افزایش تولید محتوا در كشور و تبدیل اطلاعات به دانش، افزایش نقش فعال و استقلال فكری مخاطب و نیز قدرت تحلیل و برخورد منتقدانه با اخبار از جمله شاخص های سواد رسانه ای در جامعه است.
حجت الاسلام علی اكبر عبدالاحدی مقدم، با برشمردن عوامل مختلف ضعف سواد رسانه ای در كشور، افزود: ضعف عملكرد نهادهای آموزشی در حوزه سواد رسانه ای، ضعف ارتباط پویا میان سه نهاد خانواده، مدرسه و رسانه در آموزش سواد رسانه و نیز غفلت مسئولان و فقدان دغدغه مندی آنها نسبت به اهمیت سواد رسانه ای از جمله عوامل ضعف سواد رسانه ای دركشور است.
وی ایجاد انگیزش و نیز تغییر نگرش و ایجاد همكاری تنگاتنگ میان بازیگران سواد رسانه ای را از جمله راهبردهای مهم برای ارتقای سواد رسانه ای دانست و گفت: فقدان منابع كافی و عمیق علمی، كمبود نخبه علمی در تولید محتوای دقیق و جذاب، فقدان اعتماد عمومی به رسانه های داخلی و رقابت های ناسالم رسانه ای از جمله موانع ارتقای سواد رسانه ای است.
بررسی و شناسایی راهكارهای ارتقای سواد رسانه ای به عنوان مهمترین ابزار كاهش آسیب های اجتماعی و مقابله با جنگ های رسانه ای در یكصد و شصت و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم به عنوان اولویت این شورا تعیین شد.
7404/ 6133/