۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82989027
T T
۰ نفر

فرش قرمزی برای كنكوری ها

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82989027
فرش قرمزی برای كنكوری ها

تهران- ایرنا- چند سالی است كه دانشگاه های كشور برای معرفی خود به نخبگان و دانش آموزان علاقمند به تحصیل در رشته های مختلف، تورهای بازدید از مجموعه های دانشگاهی را در دستور كار دارند كه یك روز برای این كار به نام ' روز باز' نامگذاری كرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، این برنامه كه از سوی دانشگاه های بزرگ و مختلف طراحی می شود، مقارن با روزهای اعلام نتایج آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور است كه برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان رشته های مختلف، از آنان برای بازدید از فضاها و امكانات این دانشگاه ها دعوت به عمل می آید.
برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه شهید بهشتی یا دانشگاه علم و صنعت برای این منظور روزهای 15 و 16 مردادماه با عنوان روزهای 'بازدید از دانشكده‌های فنی و مهندسی دانشگاه شهیدبهشتی' و یا 'آشنایی با رشته های دانشگاه علم وصنعت ایران' برگزار می كنند.
دانشگاه شهید بهشتی اعلام كرده است كه در این دو روز، شركت‌كنندگان علاوه بر آشنایی با این دانشگاه، با دانشكده‌ها و رشته‌های فنی، اعضای هیئت علمی، امكانات، گروه های علمی، افتخارات و دستاوردهای آنان، از نزدیك آشنا خواهند شد.
از جمله برنامه های روزهای آشنایی با دانشكده های فنی مهندسی دانشگاه شهیدبهشتی می توان به آشنایی داوطلبان آزمون سراسری با دانشگاه شهیدبهشتی، سوابق و امكانات آن، آشنایی با رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه شهیدبهشتی، ویژگی ها و آینده شغلی آنها، گردش در دانشگاه شهید بهشتی و آشنایی با فضاها، امكانات و تجهیزات دانشگاه، بازدید از دانشكده‌ها و مشاهده فضاها، تجهیزات و امكانات هر دانشكده، گفت وگو با اعضای هیات علمی و دانشجویان و آشنایی با گروه های علمی هر دانشكده اشاره كرد.
همچنین دانشگاه علم و صنعت نیز اعلام كرده است كه همایش آشنایی با رشته های دانشگاه علم و صنعت ایران (ویژه كنكوری های سال 97) 14 مرداد ماه برگزار می شود و از تمامی دانش آموزان شركت كننده در آزمون سراسری سال 97 دعوت كرد، در همایش روز باز (آشنایی با رشته های دانشگاه علم و صنعت ایران) شركت كنند.
این برنامه شامل بخش های مختلف شامل همایش «آشنایی با دانشگاه علم و صنعت ایران و نكات طلایی در انتخاب رشته صحیح» و كارگاه های آشنایی با رشته های تحصیلی مقطع كارشناسی دانشگاه می باشد.
البته برخی زودتر از دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه تهران به استقبال این روز رفتند و روز 8 مرداد ماه پذیرای داوطلبین رشته های مختلف كنكور سراسری سال 97 بودند.
دانشگاه تهران اعلام كرده است كه در اولین روز از این مراسم كه هشتم مرداد برگزار شد 8هزار و 400 نفر شركت كردند كه در همان دقایق اول سالن دانشگاه تهران پر شده است.
محمدعلی زارع چاهوكی، مدیركل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در حاشیه برگزاری این برنامه نیز در گفت وگویی اظهار داشت كه دومین دوره «برنامه روزی با دانشگاه تهران» در ۲۰ واحد دانشگاه برگزار شد و از ابتدای زمان برگزاری با حضور پرشور دانش‌آموزان در واحدهای مختلف دانشگاه به ویژه پردیس مركزی مواجه بودیم.
وی افزود: در پردیس‌ها و دانشكده‌ها برنامه‌های متنوعی نظیر معرفی رشته‌های تحصیلی، آشنایی با امكانات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و بازید از آزمایشگاه‌ها و موزه‌ها تدارك دیده شده بود.
مدیركل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به اهداف این برنامه، اظهار كرد: این برنامه در راستای اهداف واحد ارتباط با خانه و مدرسه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران به منظور آشنایی دانش‌‌آموزان به ویژه داوطلبان كنكور سراسری با ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، رفاهی و فرهنگی دانشگاه تدارك دیده شده است.
زارع چاهوكی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و همت مسئولان دانشكده‌ها و پردیس‌های دانشگاه، امسال نسبت به سال قبل شاهد رشد چشمگیری در تعداد افراد بازدیدكننده و همچنین افزایش كیفیت برنامه‌های برگزار شده بودیم.
سید مهدی واعظ علایی، معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس علوم دانشگاه تهران نیز با تاكید بر این موضوع كه انتخاب رشته آینده یك دانش‌آموز است و نباید به صرف نام پزشكی یا مهندسی و بالا بردن آمارها به آن نگاه شود، گفت: آشنایی با رشته‌ها آن هم در نماد آموزش عالی كشور باعث می‌شود دانش‌آموزان با دقت بیشتر و بر اساس علائق واقعی خود دست به انتخاب بزنند و درنهایت انسان موفقی در رشته خود شوند.
وی درباره برگزاری دومین دوره برنامه «روزی با دانشگاه تهران»، افزود: امسال با اضافه شدن ثبت‌نام به روند برگزاری، حركت بسیار مهمی انجام شد. فهرستی كه از ثبت‌نام كنندگان به دست ما رسید باعث شد به صورت تخمینی بدانیم كه باید پذیرای چند نفر باشیم و از این میان چند درصد دانش‌آموزان تجربی و چند درصد دانش آموزان ریاضی میهمان ما خواهند بود؛ با تحلیلی كه انجام شد و بر اساس تجربه سال گذشته، رویكرد صحبت‌ها و روش كار ما در این روز تعیین شد.
واعظ علایی اظهار داشت: امسال بازدید و استقبال بسیار خوبی داشتیم، موزه علوم و موزه سنگ برای بازدید عموم آماده بود و مورد استقبال قرار گرفت و در مجموع اینكه در یك روز تعداد زیادی دانش ‌آموز به دانشگاه بیایند و از دانشكده های مختلف بازدید كنند حتماً در شناساندن دانشگاه و افزایش علاقه‌مندان به بازدید از دانشگاه تهران موثر است.
«البته یكی از دانشگاه هایی كه اقدام به برگزاری چنین مراسمی كرده در سایت رسمی خود علاوه بر دعوت از دانش آموزان برای نام نویسی جهت حضور در این مراسم هزینه شركت هر نفر را 10 هزار تومان اعلام كرده است كه جا دارد این چنین اقداماتی كه برای آشنایی دانش آموزان با فضای علمی و دانشگاهی است را آلوده به مسایل مالی حتی به دلیل كمبود بودجه نكنیم. »
اینكه دانش آموزان با فضای علم و دانش كه در آینده كشور بسیار تاثیر گذار است، آشنا شوند امری كاملا پسندیده است اما چرا باید اقدام مناسب را با علمی بد (دریافت پول برای حضور در این مراسم) جریحه دار كرد.
این امیدواری نیز وجود دارد كه درسال های آینده نیز تمامی دانشگاه های كشور این اقدام را در دستور كار خود قرار دهند.
با وجود آنچه گفته شد و اظهار نظرهای مرتبط با روز باز، برگزاری این روز نقش مهمی در شناخت بیشتر دانشجویان جدیدالورود از محیط تحصیلی آینده آنها دارد و به طور قطع در ایجاد آرامش برای آنها موثر است.
**9103**1601**