۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82989201
T T
۰ نفر

كردستان سرزمين فرهنگ و تئاتر

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82989201
كردستان سرزمين فرهنگ و تئاتر

سنندج - ايرنا - كردستان سال هاست به عنوان استاني تئاتر دوست و موفق در حوزه هنرهاي نمايشي شناخته مي شود و هر سال چند جشنواره مهم كشوري و بين المللي در اين استان برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جشنواره تئاتر مريوان، تئاتر كُردي سقز، تئاتر خياباني شهروند و تئاتر استاني كه در قروه برگزار مي شود از جمله جشنواره هايي هستند كه در ايام مختلف سال در استان كردستان اجرا مي شود.
برگزاري اين حجم از جشنواره و اجرا؛ كردستان را به برندي در حوزه تئاتر كشور تبديل كرده و بسياري از جشنواره هاي مطرح استان كه به صورت سراسري و بين المللي برگزار مي شود به عنوان جشنواره هاي ثابت هر سال برگزار مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان در رابطه با شرايط تئاتر در اين استان گفت: با وجود ظرفيت هاي خوبي كه در حوزه تئاتر داريم، سالن استانداردي براي اجراي نمايش نيست و به لحاظ سخت افزاري در مضيقه هستيم.
جلال قلعه شاخاني با بيان اينكه با برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است هفت پلاتوي تخصصي تئاتر در هفت شهر اين استان ساخته شود، يادآور شد: در مجموع 220 ميليارد ريال اعتبار براي ساخت اين هفت پلاتو در شهرهاي مختلف نياز است كه تاكنون هفت ميليارد و 500 ميليون ريال آن تخصيص داده شده است.
وي با اشاره به اينكه پس از ساخت اين پلاتوها تعداد صندلي هاي تئاتر اين استان يك هزار و 100 صندلي افزايش مي يابد، اظهار داشت: تلاش مي شود ساخت پلاتو در شهرهاي سنندج، بانه، مريوان و قروه، بيجار، ديواندره و سقز تا پايان سال جاري به اتمام برسد.
قلعه شاخاني نبود سالن پلاتو در شهرستان هاي استان را يكي از عمده ترين مشكلات حوزه نمايش دانست و افزود: كردستان در حوزه نمايش هنرمندان خوب و نام آوري دارد كه هر سال با حضور در جشنواره‌هاي مختلف ملي خوش درخشيده اند.
وي اضافه كرد: هنرمندان تئاتر كردستان به واسطه تلاش هاي ارزشمند خود در سطح ملي و بين المللي شناخته شده اند و برگزاري جشنواره هاي متعدد استاني، منطقه اي، ملي و بين المللي تئاتر در استان به ارتقاي اين جايگاه كمك كرده است.
قلعه شاخاني گفت: هنرمندان تئاتر كردستان به دليل مشكلات مختلف از جمله اقتصادي نمي توانند بطور تخصصي به تئاتر بپردازند كه اگر اين مشكلات نبود مي توانستند بهتر در اين حوزه فعاليت كنند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان تاكيد كرد: كارگاه هاي آموزشي به تعداد مناسب و بروز در كردستان وجود ندارد و از لحاظ دانش تئاتري نيز در شرايط مناسبي قرار نداريم.
وي با بيان اينكه برنامه ريزي هايي براي رفع اين كمبودها صورت گرفته است، يادآور شد: حمايت از راه اندازي آموزشگاه هاي تئاتر با دادن مجوز و در اختيار قرار دادن زمين يكي از راه هاي حمايت است كه آن را در پيش گرفته ايم.
قلعه شاخاني اظهار داشت: در زمينه متون نمايش كُردي كمبودهايي وجود دارد كه برنامه ريزي براي چاپ چند مجموعه انجام شده و چاپ نخستين مجموعه با كمك مركز كُردستان شناسي دانشگاه كردستان در دست انجام است.
سيزدهمين تئاتر خياباني مريوان يكي از جشنواره هاي برنامه ريزي شده امسال كردستان است كه شهريور امسال برگزار مي شود، هنرمند تئاتر و دبير سابق اين جشنواره مي گويد: تئاتر خياباني مريوان از تخصصي ترين، پايه اي و ريشه اي ترين جشنواره هاي ايران است.
فاتح بادپروا در رابطه با منشا گسترش تئاتر در مريوان و كردستان گفت: در دوران جنگ هشت ساله و زمان بمباران هاي متعدد اكثر هنرمندان در روستاها حضور داشتند و در سال هاي اول بعد از جنگ هنرمندان تئاتر كردستان در مناطق جنگ زده و در شرايط نبود امكانات به سراغ اجراي تئاتر خياباني رفتند.
وي با اشاره به اينكه بستر و پذيرش فرهنگي در كردستان بالا است، اظهار داشت: مسئولان هم اين شرايط را درك كرده اند و در تدارك ساخت پنج پلاتو در شهرهاي استان كردستان هستند.
بادپروا با تاكيد بر اينكه نگاه، انديشه و فكر تئاتر در كردستان جاري است و درگير تئاترهاي مد روز نشده است، يادآور شد: تئاتر ايران روز به روز از انديشه خالي مي شود و امور سبك و دم دستي را در اجراها مي بينيم.
دبير پيشين جشنواره تئاتر خياباني مريوان با بيان اينكه اين جشنواره قديمي ترين جشنواره تئاتر خياباني كشور است، اضافه كرد: اين جشنواره تاثيرات زيادي بر روي هنرمندان گذاشته و به سبب همين جشنواره شاهد بوديم جشنواره هاي ديگري هم در كشور راه اندازي شده است.
وي با اشاره به اينكه تاثيرات برگزاري اين جشنواره حتي گسترده تر هم رفته است و در كردستان عراق هم جشنواره هاي تئاتر خياباني راه اندازي شده است، افزود: جشنواره تئاتر خياباني مريوان همچون جشنواره اي است كه ساير جشنواره هاي حوزه تئاتر خياباني را زير چتر خود قرار داده است.
پانزدهمين جشنواره تئاتر كُردي در سقز هم از ديگر فعاليت هاي تئاتري استان است كه آبان امسال در اين شهر برگزار مي شود، توجه به ادبيات و زبان كُردي بعنوان پشتوانه اي غني براي تشويق و ترغيب نويسندگان به نگارش متون نمايشي بر اساس اصالت ها و ارزش هاي فرهنگي مناطق كُردنشين با تاكيد بر ميراث ملي، اسلامي و نگاهي نوبه فرهنگ عامه، رسوم و آيين هاي سنتي در اين مناطق از جمله اهدافي است كه در فراخوان اين جشنواره ديده مي شود.
اينها نشان مي دهد جشنواره تئاتر سقز اهداف فرهنگي مهمي را پيگيري مي كند كه در راس آن حمايت و توجه به ادبيات كُردي است، جشنواره تئاتر كُردي سقز در سال هاي 84 تا 87 و پس از آن در سال هاي 91 و 92 برگزار نشد اما در طي 20 سال 14 دوره آن برگزار شده است.
هنرمند تئاتر و دبير اجرايي جشنواره تئاتر كُردي سقز به خبرنگار ايرنا گفت: اين جشنواره توانسته جاي پاي محكمي براي خود ايجاد كند و ميزبان گروه هاي تئاتري از كردستان عراق و تركيه نيز باشد.
اسماعيل پاشايي با اشاره به اينكه برنامه ريزي ها انجام شده تا امسال ميزبان گروه هايي از كردستان سوريه و حتي قره باغ ارمنستان هم باشيم، اظهار داشت: براي اجراها در جشنواره كُردي مشكل داريم و در يك سالن روزانه بايد سه اجرا داشته باشيم.
وي افزود: در شهر سقز يك اتاق براي اجراهاي تئاتر داريم كه نمي توان نام پلاتو بر آن گذاشت چون 20 تا 30 نفر مي توانند اجراهاي 2 نفره را ببينند.
در حال حاضر رشته تئاتر در دانشگاه آزاد اسلامي سنندج نيز تدريس مي شود و 2 آموزشگاه تئاتر نيز در كردستان به فعاليت مي پردازند، كردستان پس از سفر رهبر معظم انقلاب به عنوان استاني فرهنگي معرفي و به اين نام شناخته مي شود.
تئاتر به عنوان يكي از المان هاي مهم در فعاليت هاي فرهنگي شناخته مي شود و رشد و گسترش آن در كردستان خود يكي از دلايل اثبات فرهنگي بودن اين استان است.
بها دادن بيشتر به تئاتر در كردستان علاوه بر اينكه اثرگذاري فرهنگي كردستان را افزايش مي دهد مي تواند به وزنه مهمي در رشد هنر تئاتر در كشور تبديل شود.
6108/9102