۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 82989396
T T
۰ نفر

بخش ويژه صفويه شناسي در اردبيل راه اندازي شد

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 82989396
بخش ويژه صفويه شناسي در اردبيل راه اندازي شد

اردبيل- ايرنا - بخش ويژه صفويه شناسي روز پنجشنبه با حضور معاون سياسي و امنيتي استاندار در كتابخانه مركزي اردبيل راه اندازي شد.

به گزارش ايرنا ، معاون سياسي و امنيتي استاندار اردبيل در اين مراسم گفت: اين بخش به عنوان يك گنجينه مهم از اسناد تاريخي منطقه و بويژه سلسله صفويه محسوب مي شود و كتاب هاي گردآوري شده در اين مجموعه در شناساندن هويت تاريخي اين شهر نقش تاثيرگذاري خواهد داشت.
علي نواداد ، توجه به حوزه فرهنگي و تاريخي اردبيل را مهم دانست و افزود: صفويان به عنوان اولين سلسله پس از ورود اسلام به ايران توانستند با تشكيل دولت متمركز و قدرتمند، هويتي مبتني بر مذهب تشيع را براي اين سرزمين و ساكنان آن ايجاد كنند.
او اظهار داشت: تشكيل حكومت صفويان در اردبيل از يكسو موجب بازگشت ايران به صحنه‌ معادلات و مناسبات جهاني شد و از ديگر سوي ، ايراني را بنيان نهادند كه در دوره ‌هاي بعد از خود نيز منشاء اثر فراوان بوده ‌اند.
معاون سياسي و امنيتي استاندار اردبيل همچنين افزود: نقش صفويان به عنوان يك حكومت شيعي در مطالعات تاريخي ايران بويژه در حوزه‎هاي ديني و مذهبي از اهميت ويژه اي برخوردار است و صفويان در بين تمام سلسله‎ ها و حكومت‎ هاي شيعه مذهب در طول تاريخ اسلام، مهم‎ترين و موثرترين نقش رادر پيشرفت تشيع و نهادينه كردن آن داشته‎ اند.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان نيز در اين مراسم از گردآوري بيش از 150 نسخه كتاب و 47 حلقه لوح فشرده براي راه اندازي اين بخش خبر داد.
رباب عزيزخاني گفت: اين اداره كل همزمان با گراميداشت هفته اردبيل (30 تير تا 4 مرداد) با همكاري تعدادي از موسسات مردم نهاد با ايجاد غرفه در محوطه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي به مدت سه روز اقدام به گرد آوري كتاب هاي اهدايي مردم كرد و در اين مدت منابع قابل توجهي جمع آوري شد.
عزيزخاني همچنين با اشاره به تخصيص 50 ميليون ريال اعتبار براي خريد كتاب هاي مربوط به تاريخ اردبيل افزود: در تلاش هستيم تمام كتاب هاي منتشر شده در اين خصوص را خريداري كنيم.
او همچنين به تهيه 21 حلقه لوح فشرده از كتاب هايي كه در موزه آرميتاژ لنينگراد (سن پطررزبورگ روسيه) نگهداري مي شود اشاره كرد و گفت: اين منابع جزو آثار ارزشمند در حوزه تاريخ اردبيل هستند كه مي توانند در تامين نيازهاي علمي و اطلاعاتي محققان و پژوهشگران نقش اساسي داشته باشند.
شاه اسماعيل صفوي از چهره ‌هاي برجسته تاريخي و فرهنگي استان اردبيل بوده و تاثيرگذاري خدمات وي در زمان حكومت صفوي و پس از آن قابل توجه است.
شاه اسماعيل صفوي توانست در دوران سلطنت خود فرمانروايي واحد در سرحدات كشور حاكم سازد ، اعلام شيعه به عنوان مذهب رسمي كشور از اقدامات شايان توجه نواده شيخ صفي ‌الدين اردبيلي است.
6018/6016