۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۰
کد خبر: 82990419
T T
۰ نفر
درصد تغذیه با شیر مادر در جهرم بیش از متوسط كشور است

شیراز - ایرنا - مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشكی جهرم گفت: تغذیه با شیر مادر در این شهرستان 30.9 درصد بیشتر از متوسط كشور است.

دكتر سودابه صمیمی شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده تغذیه انحصاری با شیر مادر در بین نوزادان در كشور 53.1 درصد و در شهرستان جهرم 84 درصد بوده است.
وی با بیان اینكه تغذیه نوزادان با شیر مادر 21 درصد خطر مرگ در شیرخواران را كاهش می دهد افزود: شیرخوارانی كه با شیر مادر تغذیه شوند 21درصد خطر مرگ آنها در سال اول زندگی در مقایسه با نوزادانی كه هرگز با شیر مادر تغذیه نشده اند كمتر است.
صمیمی با یادآوری هفته جهانی شیر مادر كه 10 تا 16 مرداد ماه است اظهار داشت: تغذیه با شیر مادر رفاه و تندرستی خانواده، جامعه و سلامت مادر را به همراه دارد تغذیه با شیر مادر موجب حفظ امنیت غذایی شیرخوار حتی در زمان بحران می شود.
وی گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی برای شیرخوار كافی است و به هیچ وجه نباید آب، آب قند، شیر خشك، شیر جوشانده و سایر مایعات دیگر را به شیرخوار داد.
صمیمی افزود: استفاده از شیشه و پستانك موجب كاهش میل شیرخوار به مكیدن پستان و كم شدن شیر مادر، انتقال آلودگی، عفونت، بیماری و تغییر فرم دندان ها و قالب فك شیرخوار می شود و شیر مادر تا پایان دو سالگی همراه با غذاهای كمكی باید ادامه یابد.
مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس دانشگاه علوم پزشكی جهرم گفت: تغذیه با شیر مادر 2.6 واحد ضریب هوشی كودك را بالا می برد و توان جسمی نوزادان با شیر مادر بیشتر از نوزادانی است كه شیر خشك مصرف كرده اند.
وی با اشاره به شعار امسال كه «تغذیه با شیر مادر، زیر بنای زندگی سالم است» گفت: شیر مادر سبب رشد مطلوب و بقای كودك، پیشگیری از انواع سوءتغذیه، سریع تر شدن تكامل بینایی و راه رفتن كودك می شود و همین طور خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را 10 درصد در كودك كاهش می دهد.
صمیمی با بیان این كه مادران شیرده آرامش بیشتری دارند گفت: مادران شیرده در خانه و هنگام مسافرت راحت تر هستند و رابطه عاطفی مستحكم و دو طرفه بین خود و فرزندشان دارند و كم تر دچار نگرانی، اضطراب، سرطان پستان، تخمدان و دهانه رحم می شوند و قند خون مادر بهتر كنترل می شود.
وی با اشاره به برنامه های معاونت بهداشتی این دانشگاه در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر در هفته جهانی شیر مادر گفت: به مدت یك هفته، صبح ها از ساعت 8:30 تا 9:30 دقیقه در مركز مشاور شیردهی زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه، آموزش شیردهی بصورت رایگان توسط كارشناس نوزادان و شیر مادر برای مادران باردار داده می شود.
شهرستان جهرم در فاصله 193 كیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
6113 /1876