به گزارش ایرنا، با حضور در سالن انتظار مطب برخی از پزشكان، دیدن صحنه صف طولانی بیمارانی رنجور كه به علت شلوغی و كمبود فضا، دل نگران و مضطرب به در و دیوار تكیه داده و یا از شدت خستگی روی زمین نشسته اند، هر فردی را متاثر می كند.
زنانی بچه بغل یا پیرمردهایی كه عصا را تكیه گاه خود قرار دادند باید ساعت ها ایستاده منتظر ویزیت ثانیه ای پزشك، چشم به در اتاق بدوزند و دردناك تر از آن اینكه ناچارند در كنار دردشان، اخم و غرولندهای منشی را هم تحمل كنند.
نكته قابل تأمل اینجاست كه برخی منشی ها هنگام وقت دادن به بیماران زمان تعیین شده را وقت حضور بیمار در مطب تفسیر كرده و آن را به منزله زمان ویزیت نمی دانند و این نوع وقت دادن ها با وجود حضور به هنگام بیمار در مطب، موجب می شود بیمار تا زمان ویزیت ساعت ها به انتظار بنشیند.
دنباله این حكایت دردناك این است كه شماری از پزشكان به بهانه كوتاه كردن صف های طولانی بیماران چشم انتظار، اقدام به ویزیت گروهی افراد می كنند غافل از آنكه بیمار نمی تواند در برابر چشم و گوش های جستجوگر دیگر بیماران حاضر در داخل مطب پزشك، مشكلات خود را واضح و بی پرده بیان كند.
چه بسا شرم و حیای بیمار از بیان كامل مشكل خود به پزشك معالج زمینه ای برای تجویز اشتباهی یا ناقص دارو شده و به جای درمان، دردی هم به آلام بیمار افزوده شود.
به طور حتم ویزیت همزمان چند نفر موجب اجحاف در حق بیمار به ویژه در زمینه حداقل زمان در نظر گرفته شده برای معاینه بیمار كه 15 دقیقه تكلیف شده است، می شود.
برخی مواقع سرعت معاینه به حدی بالا است كه پزشك تنها با شنیدن چند كلمه از بیمار و قبل از تمام شدن درد و دل های او نسخه را در دستش قرار داده و با ناتمام گذاشتن صحبت های او ویزیت دیگر مراجعه كننده را آغاز می كند.
باید به مشكلات یاد شده ناشی از ویزیت گروهی، مراوده مالی برخی پزشكان با تعدادی از آزمایشگاه ها را هم افزود چراكه دنباله تجویز پزشك به دریافت آزمایش یا سی.تی.اسكن، تاكید بر این است كه تنها آزمایش صورت گرفته در فلان آزمایشگاه مورد تایید اوست و از بیمار می خواهد كه برای گرفتن آدرس آزمایشگاه به منشی مراجعه كند.
با توجه به اینكه نظارت و برخورد با این نوع تخلف ها برعهده سازمان نظام پزشكی است، علیرضا مدركیان رئیس سازمان نظام پزشكی همدان در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار ایرنا به این دغدغه ها پاسخ داد.
** ویزیت گروهی در كمتر 10 درصد مطب ها
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان با بیان اینكه 90 درصد مطب های همدان مشكلی با عنوان ویزیت گروهی ندارند، گفت: ویزیت گروهی از منظر سازمان نظام پزشكی غیرقانونی است بنابراین با حضور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی، چند نشست با پزشكان متخلف برگزار و توصیه ها و تذكرهای لازم ارائه شد.
مدركیان بیان كرد: اقبال مردم به شماری از پزشكان تا جایی است كه حتی ماه ها انتظار برای ویزیت توسط پزشك مورد نظرشان را تحمل می كنند این در حالی است كه مطب بخشی از پزشكان خلوت و بدون مشتری است.
وی اضافه كرد: اصرار برخی از بیماران برای ویزیت توسط چند پزشك خاص موجب شده كه این طیف از پزشكان حتی با وجود رعایت نكردن استاندارد زمان ویزیت برای چهار تا 6 ماه بعد به مراجعه كنندگان وقت بدهند.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان ادامه داد: اگر این طیف ملزم به رعایت استاندارد تعیین شده شوند، معاینه بیماران از 60 تا 70 نفر به 20 بیمار در روز كاهش یافته و به دنبال آن وقت های بعدی پذیرش بیمار برای 2 تا 2.5 سال بعد موكول می شود.
مدركیان ابراز امیدواری كرد: مردم برای برخی بیماری ها اصرار بر تجویز پزشكان متخصص و معروف شهر نداشته باشند بلكه به صورت پایه - پایه از خدمات پزشكی بهره گیرند.
وی توضیح داد: بیماران ابتدا به پزشك خانواده یا پزشك عمومی مراجعه كرده و در صورت تجویز پزشك معالج به خدمات بیشتر به افراد متخصص مراجعه كنند.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان اظهار داشت: برخی از پزشكان از مراجعه زیاد افراد به مطب شان كلافه هستند به گونه ای كه برای رفع مشكل مردم مجبورند آخرین ساعات شب راهی خانه شوند كه تداوم این وضعیت موجب بروز آسیب به خانواده و زندگی آنها نیز شده است.
مدركیان تاكید كرد: اگر مردم به این باور برسند كه نیاز نیست با احساس اولین علامت بروز بیماری، به حاذق ترین و معروفترین پزشك شهر مراجعه كنند، شاهد این مشلات نخواهیم بود.
** استاندارد زمان ویزیت بیمار ناقص است
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان بیان كرد: بسیاری از مسائل كشور همانند استاندارد زمان ویزیت بیمار، الگو برداری از دیگر كشورهاست در حالیكه این الگو برداری نادرست و ناقص اجرا شده است.
مدركیان توضیح داد: زمان پیش بینی شده برای ویزیت در سایر كشورها علاوه بر دریافت شرح حال و معاینه، ثبت اطلاعات بیمار در سامانه الكترونیك را نیز شامل می شود در حالیكه ثبت آمار در مطب های كشورمان صورت نمی گیرد.
وی افزود: با توجه لحاظ نشدن ثبت آمار در معایه بیماران، بنابراین كاهش زمان ویزیت نسبت به استاندارد تعریف شده امری طبیعی است.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان اظهار داشت: با وجود اینكه زمان استاندارد تعیین شده در مطب ها رعایت نمی شود اما در بیشتر مواقع بیمار با رضایت از مطب پزشك خارج می شود.
** ویزیت گروهی در صدر گلایه مندی ها
مدركیان گفت: عمده ترین گلایه های مردم از پزشكان به واسطه ویزیت گروهی و رعایت نكردن زمان ویزیت شكل می گیرد.
وی افزود: وقتی یك فرد با احساس درد در معده به جای پزشك عمومی به یك متخصص گوارش مراجعه می كند بار مضاعف بر مطب و پزشك وارد می شود.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان ادامه داد: اگر این پزشك متخصص استاندارد زمانی پیش بینی شده را رعایت كند به طور حتم روزانه تعداد اندكی از بیماران را معاینه و ویزیت می كند.
مدركیان اضافه كرد: تشخیص برخی از بیماری ها به ویژه بیماری مراجعه كنندگانی كه با اندك احساس درد در مطب پزشك حضور یافتند در كمتر از سه دقیقه امكان پذیر است بنابراین نیازی به صرف زمان استاندارد برای معاینه نیست.
وی اظهار داشت: در سال های اخیر فرهنگ درمانی روال منفی را طی كرده و میزان مراجعات غیر ضروری مردم به استفاده از خدمات پزشكی افزایش یافته است.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان افزود: این روزها اصرار بیهوده بیمار به تجویز آزمایش های مكرر افزایش داشته است و با وجود محرز شدن سلامت فرد بعد از دریافت آزمایش، اما آنها به دیگر پزشكان برای انجام مجدد معاینه و آزمایش مراجعه می كنند.
مدركیان اضافه كرد: مراجعه مكرر و غیر ضروری بیماران به مطب پزشكان متخصص موجب شده كه نوبت به درمان بیماران واقعی و نیازمند خدمت نرسد.
وی ادامه داد: راه اندازی شبكه سلامت و حضور پزشكان در برنامه های مختلف، با وجود رویكرد مثبت اما منجر به افزایش استرس و میزان مراجعات مردم به مطب ها شده است.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان گفت: ماحصل تلاش صدا و سیما برای پخش برنامه های سلامت محور با وجود نیت خیرخواهانه منجر به افزایش شاخص های سلامت نشده بلكه میزان مراجعه درمانی به مطب پزشكان و درمانگاه ها را افزایش داده است.
مدركیان افزود: صدا و سیما، اینترنت و فضای مجازی، جهان وسیعی از اطلاعات را در اختیار افراد قرار می دهند كه این موضوع با وجود مزیت، آسیب هایی نیز به همراه دارد.
وی توضیح داد: افراد پس از كسب اطلاعات از صدا و سیما و اینترنت، با ذهنیت اشرافیت كامل در تشخیص بیماری به پزشك مراجعه می كنند.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان مثال زد: فردی كه طبق یافته های علمی خود از اینترنت یا برنامه های شبكه سلامت، بر این باور رسیده كه كم كاری تیروئید دارد از پزشك می خواهد كه داروها و آزمایش های منطبق با این نوع بیماری را تجویز كند.
مدركیان اضافه كرد: چنانچه پزشك به این نتیجه برسد كه بیمار نیازی به آزمایش یا دارو ندارد، فرد به ظاهر بیمار، به پزشك دیگری برای نوشتن داروها و آزمایش های منطبق با بیماری تیروئید مراجعه كرده و در صورت ممانعت دیگر پزشكان، این روال تا حصول به نتیجه ادامه داد.
وی بیان كرد: حتی در صورتی كه جواب آزمایش های صورت گرفته بیانگر سالم بودن فرد باشد، بازهم مراجعه كننده، پزشك و آزمایشگاه را متهم كرده و همچنان خود را بیمار می داند.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان ادامه داد: این فرد مجدد به دیگر پزشكان متخصص مراجعه كرده و آزمایش های خود را در چند آزمایشگاه انجام می دهد كه این كارهای غیر ضروری بار مراجعات و صف افراد در انتظار را افزایش داده است.
***نسخه های فرمایشی
مدركیان گفت: این روال موجب شكل گیری نسخه های فرمایشی شده است؛ چراكه بیمار ذهن پزشك را به سمتی سوق می دهد كه او مجبور به تجویز دارو و آزمایش هایی با بیماری های خیالی فرد مراجعه كننده می كند.
وی افزود: برخی مواقع با مقاومت پزشك برای نوشتن یك 'ام آر آی' یا آزمایش های مشابه، بیمار اقدام به مطالعه علائم بیماری در اینترنت كرده و یافته های خود را به منزله آثاری كه در او آشكار است به پزشك هنگام معاینه منتقل می كند.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان اضافه كرد: پزشك معالج نیز پس از شنیدن این شرح حال، با توجه به منطبق بودن این علائم با یك نوع بیماری اقدام به تجویز آزمایش می كند.
**شكل گیری روابط ناسالم در حرفه پزشكی
مدركیان گفت: در مواردی هرچد بسیار اندك احتمال می رود پزشك یا منشی پزشكی با یك داروخانه و آزمایشگاه مراودات ناسالم مالی داشته بانشد و بیمار را برای گرفتن دارو و آزمایش به این مراكز هدایت كنند.
وی افزود: با اطمینان عنوان می كنم كه در همدان با توجه به سیستم نظارتی قوی و بررسی روزانه داروخانه ها، مطب های دندان پزشكی و درمانگاه ها امكان شكل گیری این نوع رفتار ناسالم در همدان وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان بیان كرد: هر چند برخی مواقع پزشك به ویژه در زمینه 'سی تی اسكن' و 'ام آر آی' با تصور اینكه گزارش های متخصصان رادیولوژی خاصی برای آنها اعتبار بیشتری دارد بیمار را برای انجام آزمایش به این مركز سوق می دهند.
مدركیان با عنوان اینكه شكل گری باندهای سازمان یافته در این زمینه صحت ندارد، اظهار داشت: برخی مواقع شاهد تخلف هایی از سوی منشی ها بودیم با این وجود از شهروندان درخواست می شود در صورت مواجهه با این قبیل تخلف ها آن را به نظام پزشكی اطلاع رسانی كنند.
** كمبود پزشك در برخی رشته ها
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان گفت: هر روز شاهد حضور پزشكان متخصص رشته های مختلف در رسانه ملی و ارائه صحبت های كارشناسانه و تشویق مردم به مراجعه به پزشكان دارای تخصص هستیم.
مدركیان اضافه كرد: مردم با شنیدن این اظهارات و باور اینكه آنها هم به این بیماری مبتلا هستند و نشانه بیماری در آنها نیز وجود دارد به مطب پزشكان متخصص مراجعه می كنند.
وی بیان كرد: پس از هر نوبت پخش مطالب پزشك متخصص از صدا و سیما، شاهد افزایش شمار مراجعه كنندگان به پزشكان متخصص هستیم این در حالیست كه به میزان مراجعه كنندگان، پزشك متخصص وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام پزشكی همدان از متولیان و برنامه ریزان صدا و سیما خواست به جای برنامه درمانی برنامه های سرگرمی برای مردم پخش كنند.
طبق مصوبه دولت متوسط زمان ویزیت برای پزشك عمومی دست كم 15 دقیقه، پزشك متخصص دست كم 20 دقیقه، پزشك فوقتخصص دست كم 25 دقیقه و برای روانپزشك دست كم 30 دقیقه تعیین شده است.
7526/2090
همدان- ایرنا- روند رو به رشد مراجعه كنندگان به پزشكان و شلوغی مطب ها زمینه ای برای ویزیت های گروهی و فله ای بیماران و نقض حریم خصوصی آنان شده است.