۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82993130
T T
۰ نفر
وقايع مشروطه در موزه عكسخانه شهر به نمايش گذاشته شد

تهران-ايرنا-نمايشگاه «كارت پستال‌هاي مشروطه» به مناسبت يكصد و دوازدهمين سال صدور فرمان مشروطيت در موزه عكسخانه شهر افتتاح ‌شد.

جنبش مشروطه‌خواهي، انقلاب مشروطه يا جنبش مشروطه مجموعه‌ كوشش‌ها و رويدادهايي است كه به امضا كردن فرمان مشروطه توسط مظفرالدين شاه قاجار در 14 مرداد 1285 خورشيدي انجاميد و تا دوره محمدعلي شاه قاجار براي تبديل حكومت استبدادي به حكومت مشروطه ادامه يافت و منجر به تشكيل مجلس شوراي ملي و تصويب نخستين قانون اساسي كشور ايران شد.
انقلاب مشروطه يا جنبش مشروطه‌خواهي يكي از بزرگ‌ترين رويدادهاي سياسي در تاريخ ايران جديد بود.
به گزارش روز دوشنبه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مدير موزه عكسخانه شهر درباره اين نمايشگاه اظهار داشت: به مناسبت 14 مرداد، روز امضاي فرمان مشروطيت نمايشگاه «كارت پستال‌هاي مشروطه» با همكاري ناصرالدين حسن‌زاده يكي از بزرگترين مجموعه‌داران در موزه عكسخانه برگزار شد.
اميرهوشنگ للهي گفت: پيش از اين سال 1384 مجموعه‌اي از 84 كارت پستال گرافيكي در اين مركز به نمايش گذاشته شد و به مناسبت يكصد و 12 سالگي اين واقعه 47 كارت‌پستال و بخشي از اسناد آن دوره در موزه قرار گرفته است.
وي افزود: اين آثار در اندازه بزرگتري نسبت به نسخه اصلي چاپ شده‌ و در معرض ديد عموم قرار گرفته‌، اصل نسخه‌ها در مجموعه شخصي حسن‌زاده نگهداري مي‌شوند.
مدير موزه عكسخانه شهر با اشاره به تفاوت‌هاي اين نمايشگاه نسبت به نمايشگاه‌هاي دوره گذشته اظهار داشت: 2سال قبل نمايشگاه عكس مشروطه با محوريت «مشروطه در تبريز» در اين موزه برگزار شد اما امسال به صورت جامع‌تري به مشروطه پرداختيم و تصاويري از افرادي همچون عارف قزويني، سردار اسعد بختياري و پادشاهان مشروطه نيز در آثار به نمايش گذاشته شده، ديده مي شود.
للهي از مشاركت موزه عكسخانه شهر در نمايشگاه ديگري با موضوع مشروطه خبر داد و افزود: نمايشگاه «مشروطه در قاب نياوران» با مشاركت اين موزه تا 21 مردادماه در تالار مجموعه فرهنگي نياوران برپاست.
وي درباره برنامه‌هاي آينده موزه عكسخانه شهر گفت: به مناسبت ماه محرم،40 اثر با درونمايه «ايثار» و «مروت» از مجموعه آثار «زورخانه‌اي دوره قاجار» با مشاركت كامران نجف‌زاده ديگر مجموعه‌دار به‌نام روي ديوار موزه مي‌رود.
مدير موزه عكسخانه شهر، برپايي نمايشگاهي از عكس‌هاي تاريخي نمايش در ايران با مشاركت انجمن عكاسان تئاتر و نمايشگاهي از ديميتري ايوانوويچ يرماكوف عكاس روس از ايران در دهه 1870 از ديگر برنامه هاي اين موزه است.
موزه‌ عكسخانه‌ شهر نخستين موزه‌ تخصصي تاريخ عكاسي در خاورميانه با برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي تاريخي ميزبان علاقه‌مندان است.
نمايشگاه كارت پستال «مشروطه» بخشي از آرشيو شخصي و گران‌بهاي ناصرالدين حسن‌زاده از نوادگان يكي از مشروطه‌خواهان تبريز شامل عكس مجاهدان مشروطه تا جشن‌هاي سالگرد مشروطه روز يكشنبه(14مردادماه) در موزه عكسخانه شهر افتتاح شد.
علاقه‌مندان براي ديدن آثار اين نمايشگاه مي‌توانند تا 12 شهريورماه روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13 و 14 تا 17 و پنجشنبه از ساعت 9 تا 13 به موزه عكسخانه شهر واقع در ميدان هفتم تير، ميدان بهارشيراز، بوستان بهارشيراز مراجعه و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88848993 تماس حاصل كنند.
تهرام/7245/ 1539
۰ نفر