این روزنامه در ستون صفحه سوم خود در مطلبی با عنوان «حمایت از براندازان برای خودنمایی» نوشت: «باز هم مطابق انتظار، برخی از بازیگران از براندازان و اغتشاشگران حمایت كردند.»
كیهان در این مطلب لیلا حاتمی را یكی از مصادیق این دست از هنرمندان خوانده و ضمن پرهیز از آوردن نام این بازیگر مشهور آورده است: «یكی از این افراد كه پیشتر از سردسته دراویش داعشی و جاسوس نشاندار آمریكا در ایران، حمایت كرده بود باز به میدان آمد تا بیخبری خود از اوضاع و احوال كشور را به رخ بكشد. دختر زری خوشكام بازیگر فیلمفارسی نیز كه گفتوگویش با رسانههای بیگانه در دیماه 96، به دلیل تلاش ناكامش در انگلیسی حرف زدن با تمسخر كاربران روبهرو شــده بود، از نبود آزادی حرف زد و نگفت اگر آزادی نیســت چرا باید بهعنوان یك دوستدار اجنبی، آزادانه در ایران زندگی كند! مماشات نهادهای امنیتی با كسانی كه خود در ردیف مرفهین بیدرد بهشمار میآیند و فارغ از درد و رنج اقشار محروم و مستضعف تنها به فكر خودنمایی در هر شرایطی هستند، جای تأمل دارد!»
متن مورد اشاره كیهان، مطلب اخیر اینستاگرام لیلا حاتمی است كه در آن با هشتگ اعتراضات، گرانی، فساد و فساد اقتصادی، به شعری از مرام المصری، شاعره سوری اشاره كرده است.
**رفتاری كه در صدر اسلام هم سابقه دارد
طعنه كیهان به گذشته مادر لیلا حاتمی و اشاره به حضور وی در فیلمفارسی در حالی است كه هیچ نكته منفی و غیراخلاقی از او در سالهای پس از انقلاب دیده نشد و با این نگاه روزنامه حسین شریعتمداری، هر توبهكنندهای را میتوان به خاطر گذشتهاش تمسخر یا تحقیر كرد و این دقیقاً مخالف آموزههای قرآنی و دینی است.
روشی كه كیهان هنوز چهار دهه بعد از انقلاب آن را رها نمیكند و از طریق آن صدها هنرمند و فعال فرهنگی را از جبهه نظام به سوی مخالفان آن سوق داده، روش جدیدی نیست و در صدر اسلام نیز سابقه داشته است؛ زمانی كه دو تن از شخصیتهای آن دوران صفیه، همسر رسول خدا را شماتت میكردند و او را به دلیل یهودي بودن مادرش دختر یهودی خطاب مي كردند. اما آیه 11 سوره حجرات نازل شد با این مضمون كه « لقب بد به یكدیگر ندهید، این بد ذكریست كه بعد از ایمان باز هم یكدیگر را به فسوق یاد كنید.»
**از زری خوشكام تا زهرا حاتمی
زری خوشكام یا همان زهرا حاتمی، مادر لیلا حاتمی و همسر كارگردان برجسته سینمای ایران علی حاتمی است كه در ابتدای دهه 50 در فیلمهای معروف به فیلمفارسی بازی میكرد، اما ازدواج با علی حاتمی زندگی او را دگرگون كرد و پس از تولد فرزندش در 9 مهر 51، عملا از سینما كنار كشید و تا زمان انقلاب تنها در مجموعه تلویزیونی سلطان صاحبقران در سال 54 به كارگردانی همسرش ظاهر شد.
او بعد از انقلاب هم در فیلم هزاردستان ساخته همسرش بازی كرد و پس از مرگ علی حاتمی نیز در فیلم جهانپهلوان تختی به كارگردانی بهروز افخمی حضور یافت. آخرین حضور زری خوشكام در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است»، با استقبال مخاطبان جدی سینما مواجه شد.
**التهابات كشور و نقش هنرمندان و مسوولان
البته نقد رفتار غیراخلاقی كیهان به معنای دفاع از تندروی لیلا حاتمی نیست. در سالهای اخیر با گسترش فضای ارتباطی و به ویژه شبكه های اجتماعی، چهرههای مختلف از جمله هنرمندان مشهور در این فضاها به انعكاس دیدگاههای خود از جمله در زمینه های اجتماعی و سیاسی پرداخته اند كه حق آنهاست. اما ورود به این فضاها هوشمندی و درایت خاص خود را میخواهد و بارها اتفاق افتاده كه نقش آفرینی هنرمندان در فضای سیاسی و اجتماعی هزینه هایی برای آنها داشته است.
در عین حال مسوولان و مدافعان نظام نیز باید ظرافت برخورد با این طیف را بدانند و در این راستا خط دادن كیهان به برخورد نهادهای امنیتی با امثال لیلا حاتمی، رویكردی است كه امتحان خود را پس داده و آزمودن دوباره آن چندان صحیح به نظر نمیرسد.
گزارش از: سیدمهدی موسوی تبار
*اداره كل اخبار چندرسانهای * ایرناپلاس**
كدام علت است، كدام معلول؟
از تندروی لیلا حاتمی تا بیاخلاقی كیهان
۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر:
82993166
تهران- ایرناپلاس- بعد از پست تند اینستاگرامی لیلا حاتمی، روزنامه كیهان در شماره امروز خود، با پرهیز از نام بردن از این بازیگر، در كنایهای عجیب، از او با تعبیر «دختر زری خوشكام» یاد كرد.