فرزاد سهيلي روز چهارشنبه به مناسبت روز خبرنگار در گفت و گوي با ايرنا افزود: هرجايي كه خبر نباشد آنجا مكاني براي بروز شايعه خواهد بود.
او اهميت موضوع و ضريب ابهام را 2 عامل موثر در بروز شايعه عنوان كرد و گفت: رسانه هاي رسمي در جامعه بايد آنقدر قدرتمند باشند كه بتوانند با ايجاد شفافيت مانع حضور منابع غيررسمي در عرصه خبررساني شوند.
سهيلي تاكيد كرد: شبكه هاي اجتماعي براي تسريع در امر ارتباطات افراد و تبادل نظر آنها ايجاد شده است و قرار نيست كه مجراي خبررساني و خبردهي باشند.
او افزود: متاسفانه امروز شبكه هاي اجتماعي به بستري براي گسترش شايعه تبديل شده اند و اتفافا به دليل مراجعه زياد مردم به اين شبكه ها و نيز پايين بودن ميزان سواد رسانه اي آنها موثرنيز بوده اند.
** تاثير نهاد رسانه بر باورها و رفتار افراد
مدير مسئول نشريه رازآور در ادامه گفت و گوي خود اشاره كرد كه در گذشته نه چندان دور انديشمندان حوزه روانشناسي اجتماعي فقط تاثير آموزشي سه نهاد خانواده، دين و سيستم رسمي آموزشي را به رسميت مي شناختند اما امروز نهاد چهارمي هم به نام رسانه به اين جمع اضافه شده است.
به باور او ، تاثير نهاد رسانه امروزه به گونه اي است كه حتي قدرتش از سه نهاد ديگر نيز بيشتر است.
سهيلي اضافه كرد: حتي در كمتر از يك دهه پيش تمام حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي متاثر از حوزه سياست بودند و براي موضع گيري رسمي نهادي مانند وزارت امور خارجه كشوري تا يك هفته بايد منتظر مي شديم اما به واسطه قدرت رسانه اين موضع گيري به كمتر از هشت ساعت كاهش پيدا كرده است.
** ضعف رسانه هاي داخلي در حوزه تحقيقي
اين استاد دانشگاه حوزه ارتباطات در ادامه روزنامه نگاري تحقيقي را مسير اصلي توسعه رسانه ها در جهان دانست و گفت: متاسفانه رسانه هاي داخل كشور نتوانسته اند به درستي در اين مسير حركت كنند و باعث شفافيت در حوزه هاي اقتصادي و سياسي شوند.
او به وابستگي بيش از حد رسانه هاي داخلي به حاميان ماليشان اشاره كرد و بيان داشت: اين موضوع مانع جسارت در روزنامه نگاري تحقيقي مي شود.
هرچند به گفته او ، موضوع وابستگي اقتصادي شايد در رسانه هاي بزرگ دنيا هم مطرح باشد اما اين وابستگي به صورت شديد و مستقيم نيست.
سهيلي تاكيد كرد: هرجا وابستگي مستقيم باشد دست رسانه نيز بسته مي شود.
مدير مسئول نشريه رازآور در ادامه موضوعات آموزش و نيز تقويت جسارت را ديگر نيازهاي تحقق روزنامه نگاري تحقيقي عنوان كرد و گفت: حتي در قوانين مختص به رسانه ها نيز نيازمند بازنگري جدي هستيم.
او ادامه داد: براساس قانون چهارم توسعه ، لايحه جامع رسانه ها بايد به تصويب مجلس مي رسيد اما الان در برنامه ششم توسعه به سر مي بريم و هنوز خبري از تصويب اين لايحه در مجلس نيست.
سهيلي در ادامه يكسان نبودن برخورد با رسانه هاي مختلف را از آسيب هاي اين حوزه برشمرد و افزود: اين تبعيض در برخورد باعث شده تا شاهد جسارت واحدي در بين رسانه هاي داخلي نباشيم.
او در خصوص رسالت رسانه ها در فساد زدايي در جامعه نيز گفت: فساد را بايد در 2 بخش دولتي و مردمي بررسي كرد و فقط نمي توان دولت را مسبب اصلي گسترش فساد در جامعه دانست.
به باور سهيلي ، گاهي خود مردم نيز به موضوع فساد دامن مي زنند و نمونه اخيرش را نيز در بحران بازار طلا و ارز كشور شاهد بوديم.
7457/8066
كرمانشاه - ايرنا - به گفته يك مدرس حوزه ارتباطات، زماني كه نهادهاي رسمي خبررساني نتوانند كارشان را به درستي انجام دهند؛ ضريب ابهام در جامعه افزايش پيدا مي كند و اين موضوع منجر به افزايش شايعه خواهد شد.