۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۴۰
کد خبر: 82995823
T T
۰ نفر
فرآورده هاي داراي مواد تراريخته برچسب گذاري مي شوند

كرمانشاه - ايرنا - مدير نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه از الزام سازمان غذا و دارو مبني بر برچسب گذاري فرآورده هاي داراي مواد تراريخته توسط كارخانه هاي توليدي در كشور خبر داد.

دكتر شهريار مستوفي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در ايران عمدتاً ‌چهار محصول تراريخته شامل سويا، كلزا، دانه ذرت و پنبه دانه كشت مي شود و شركت هاي توليدي موظفند براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو نسبت به برچسب گذاري اين محصولات اقدام نمايند.
وي با بيان اينكه مردم بايد از تركيبات و نوع فرآورده هاي غذايي مصرفي خود اطلاع كافي داشته باشند، افزود: بحث هاي زيادي در محافل علمي دنيا وجود دارد و محصولات تراريخته موافقان و مخالفاني دارد اما مردم ايران همچنان با شك و ترديد به اين محصولات نگاه مي كنند.
مستوفي افزود: ايران از بهمن ماه 1378 عضو كنوانسيون تنوع زيستي ( پروتكل كارتاهنا) است و از آن زمان به بعد از محصولات تراريخته در كشور ما نيز استفاده شده است.
محصولات تراريخته به محصولاتي گفته مي شود كه در آن تغييرات ژنتيكي انجام شده است.
جمع كل زمين هاي كرمانشاه 946 هزار و 871 هكتار است كه از اين سطح، 906 هزار هكتار مربوط به كشت اقلام زراعي شامل گندم، جو، غلات، حبوبات، ذرت، دانه هاي روغني و ديگر محصولات است كه در بازه زماني 92 تا 95 بدون اينكه به سطح اراضي زراعي استان افزوده شود با اقدام هاي اساسي دولت يازدهم بيش از 949 هزار تن به توليدات محصولات زراعي استان اضافه شده است.
3033/8066