۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۹
کد خبر: 82997160
T T
۰ نفر

گليل و سراني شيروان به عنوان 'زيستكره' ثبت شد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۵۹
کد خبر: 82997160
گليل و سراني شيروان به عنوان 'زيستكره' ثبت شد

بجنورد- ايرنا- مديركل حفاظت از محيط زيست خراسان شمالي گفت: ثبت منطقه گليل و سراني موسوم به كپه داغ در شهرستان شيروان به عنوان سيزدهمين زيستكره كشور به تاييد نهايي رسيد و بتازگي به نام جمهوري اسلامي ايران در اندونزي ثبت شد.

به گزارش ايرنا، سيداصغر مطهري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در جشني از تابلوي آن در منطقه گليل شيروان رونمايي مي شود.
وي با بيان اينكه بيش از 80 درصد از پهنه كپه داغ در كشور ايران و در خراسان شمالي است افزود: مطالعات خوبي براي ثبت كپه داغ انجام و به سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) ارسال شده بود كه خوشبختانه به نتيجه رسيد.
مديركل حفاظت از محيط زيست خراسان شمالي گفت: با ثبت اين منطقه به عنوان زيستكره، پروژه هاي مختلف مي تواند از حمايت هاي بين المللي برخوردار شود.
وي تصريح كرد: روش مديريتي يونسكو در صيانت از ذخيره گاه ها، مردم محور است و تلاش مي شود از مشاركت مردم بهره برده و وابستگي هاي مردم به طبيعت در رفع نيازها، كاسته شود.
وي تاكيد كرد: در مرحله نخست، با آموزش و توانمندي سازي جوامع محلي، تلاش شده تا درآمدزايي، معيشت و اشتغال مردم رونق گيرد و وابستگي ها به طبيعت، كم و تعارض ها كاهش يابد.
مطهري گفت: برنامه هايي براي عملياتي شدن تدوين و به يونسكو فرستاده مي شود تا از اعتبارات بين المللي هم بهره مند شويم.
وي خاطرنشان كرد: جشن ثبت ذخيره گاه زيستكره كپه داغ، نيمه نخست شهريور ماه در منطقه گليل شيروان برگزار و تابلو ذخيره گاه نيز نصب مي شود.
وي گفت: ثبت ذخيره گاه زيستكره كپه داغ دائمي شده است و سند اين ذخيره گاه نيز از طرف يونسكو براي كشور ارسال مي شود كه از آن رونمايي خواهد شد.
مطهري با بيان اينكه منطقه گليل و سراني 18 هزار هكتار وسعت دارد و گستره ذخيره گاه، 34 هزار هكتار است افزود: روستاهاي حاشيه گليل و سراني زير پوشس فاز عملياتي قرار مي گيرند.
مدير كل حفاظت از محيط زيست خراسان شمالي تصريح كرد: با تاييد ثبت منطقه گليل و سراني به عنوان ذخيره گاه زيستكره، مي توان از حمايت هاي بين اللمي يونسكو براي مديريت اين مناطق بهره مند شد.
بر اساس اين گزارش اين سومين منطقه در كشور است كه پس از انقلاب اسلامي به عنوان ذخيره گاه زيستكره به ثبت رسيده است.
پس از انقلاب اسلامي، در چهارمحال و بختياري و كهكيلويه و بويراحمد ذخيره گاه زيستكره به ثبت رسيده است و در مجموع اكنون 12 منطقه در كشور به عنوان ذخيره گاه زيستكره در سطح كشور به ثبت رسيده است.
ذخيره گاه هاي زيستكره با رويكرد استفاده از روش هاي نوين براي مديريت مناطق حفاظت شده و نيز عرصه هاي طبيعي تعريف مي شوند و تلاش بر اين است تا صيانت و محافظت از اين عرصه ها و نيز بهره برداري از ظرفيت هاي موجود در اين مناطق با مشاركت هاي مردمي انجام شود.
منطقه حفاظت شده گليل و سراني با 18 هزار هكتار وسعت در شهرستان شيروان در استان خراسان شمالي و مرز بين ايران و تركمنستان قرار دارد كه داراي ذخيره گاه غني و ارزشمند گياهي و جانوري است.
منطقه حفاظت شده گليل و سراني داراي آب و هوايي عموما كوهستاني، با شيب‌هاي تند و دره‌هاي عميق و صخره‌هاي مرتفع است، اين منطقه قسمتي از رشته كوه‌هاي موسوم به 'كپه داغ' را تشكيل مي دهد و از مناظر زيبايي برخوردار است.
گليل و سراني در 60 كيلومتري شهر شيروان قرار دارد. اين منطقه با توجه به دارا بودن ويژگي‌هاي خاص طبيعي از جمله جنگل‌هاي انبوه درختان ارس و تنوع بسيار زياد پوشش گياهي و نيز زيستگاه خالص ترين قوچ اوريال، 27 تيرماه سال 50 منطقه حفاظت شده اعلام شد.
7185/ 6042