۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴
کد خبر: 82997498
T T
۰ نفر
اوكراين خط لوله گاز جريان شمالي 2 را اسب تروآ روسيه خواند

مسكو - ايرنا - رئيس جمهوري اوكراين خط لوله گاز جريان شمالي 2 روسيه به اروپا را اسب تروآي بزرگترين كشور جهان در اروپا خواند و به كشورهاي اروپايي درباره احداث آن هشدار داد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، «پترو پوروشنكو»در توئيتر خود نوشت: خط لوله جريان شمالي 2 جادوي كرملين است و اروپا بايد از امنيت انرژي خود(تنها خط لوله گاز اروپا از مسير اوكراين) دفاع كند.
وي خاطرنشان كرد كه طرح خط لوله گاز جريان شمالي 2 به مانند اسب تروآي مي ماند كه عليه امنيت انرژي و ژئوپليتيكي اروپا هدف گيري شده است و پيامدهاي فاجعه آميزي براي كشورهاي اروپايي به همراه خواهد داشت.
'اسب تروآ داستاني حماسي از يك حيله جنگي در تاريخ يوناني است كه با استفاده از آن يوناني ها توانستند پس از محاصره بي نتيجه شهر تروآ از طريق آن وارد شهر شوند و به جنگ پايان دهند.'
به گزارش ايرنا، خط لوله جريان شمالي 2 براي انتقال سالانه 55 ميليارد متر مكعب گاز روسيه از طريق درياي بالتيك به آلمان برنامه ريزي شده است و بخشي از برنامه شركت گازپروم براي برون رفت روسيه از مسير كنوني اوكراين براي گاز رساني به اروپا است.
فاز نخست اين خط لوله به آلمان كه يك هزار و 222 كيلومتر است، سال 2011 به بهره برداري رسيد و سالانه بيش از 20 ميليارد متر مكعب گاز روسيه را به اين كشور اروپايي منتقل مي كند.
هزينه ساخت مرحله دوم اين خط لوله حدود هفت ميليارد و 400 ميليون يورو برآورد شده است كه گازپروم و چند شركت اروپايي ديگر اعتبار مالي آن را تامين مي كنند.
اجراي اين طرح، گاز روسيه را ارزان تر به بازارهاي مصرف اروپايي مي رساند، زيرا هزينه ترانزيت كه اكنون به اوكراين و ديگر كشورها پرداخت مي شود، حذف خواهد شد و اين كاهش بها براي مسكو يك پيروزي اقتصادي محسوب مي شود ضمن اينكه موقعيت استراتژيك اوكراين در تامين گاز اروپا را هم از بين مي برد.
اروپام*391* 1346 **1908