به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، جواد حاتمی روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از میان هشت معیار، چهار معیار از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی در تشریح معیارها گفت: نخست عامل مدیریت است. دوره های آموزشی، مدرسان و فضاهای كاربری، تجهیزات و كارگاهی نیز در ردیف های دوم تا سوم معیارها قرار می گیرند.
وی در ادامه نیز فعالیت های فرهنگی مراكز را معیار دیگر سنجش مراكز عنوان كرد و از هزینه 12 میلیارد تومانی دانشگاه در حوزه برنامه های فرهنگی خبر داد.
پژوهش و پوشه های فناوری و كارآفرینی، بخش اداری مالی دانشگاه ها و میزان اشتغال دانش آموختگان مراكز نیز از دیگر معیارهای موثر در سطح بندی مراكز است كه حاتمی درباره آن ها تصریح كرد: نهادهای نظارتی ایراداتی در باره نظام نامه های مالی و معاملاتی مراكز وارد ساخته اند بنابراین، نظام مالی و معاملاتی مراكز باید مشخص و دخل و خرج ها نیز معلوم شوند. به طور حتم این اقدام، مواجهه منفی مراكز را برخواهد انگیخت اما این چیزی است كه نهادهای نظارتی از ما می خواهند.
وی همچنین در باره اشتغال دانش آموختگان مراكز نیز توضیح داد: براساس برخی اسناد و مدارك همه دانش آموختگان برخی مراكز شاغل هستند بنابراین این نیز معیار مهمی در سنجش عملكرد مراكز خواهد بود.
** گزارش سطح بندی مراكز علمی كاربردی تا پایان مرداد ماه منتشر می شود
حاتمی با اشاره به راه اندازی طرح نرم افزاری برای سطح بندی مراكز كه تا پایان مرداد ماه نخستین گزارش آن منتشر می شود، گفت: در حال حاضر ٥٦٤ مركز فعال داریم كه تا پیش از مدیریت جدید تعداد آن ها به یكهزار و ١٧٢ مركز می رسید. پس از بررسی های صورت گرفته بخشی از این مراكز كه غیرفعال و فضا را اشغال كرده بودند، بسته شدند. با ٢٧٥ مركز نیز به دلیل نداشتن كیفیت قطع همكاری شد.
وی افزود: بر اساس قانون شورای عالی اداری نیز سازمان های اجرایی و نهادهای دولتی به دلیل دریافت بودجه دولتی امكان ورود به آموزش عالی را ندارند. از این رو، برخی مراكز شامل این قانون شدند البته نه به آن معنا كه این مراكز فعالیت نخواهند داشت بلكه دیگر پذیرش دانشجو نخواهند داشت. بر اساس این قانون 282 مركز لغو همكاری شدند.
حاتمی با اشاره به اینكه تاكنون از ٦٠٠ مركز فعال ٥٣١ مركز داده های خود را وارد نرم افزار سطح بندی كرده اند، گفت: بیش از ٩٤ درصد مراكز در این سطح بندی شركت كرده اند و ٥٦ هزار ركورد توسط این سامانه ثبت شده است. این ركوردها مورد راستی آزمایی قرار خواهند گرفت. مسئولان واحد استانی و كارشناسان نظارت ارزیابی استان ها مسئول بررسی راستی آزمایی داده های وارد شده مراكز هستند. تایید نهایی نیز توسط دفتر نظارت و ارزیابی ستاد مركزی دانشگاه جامع علمی كاربردی است
** پنج درصد تخفیفِ حق نظارت برای مراكز سطح یك
وی با اشاره به اینكه هنوز داده ها و نمرات خام مراكز شمارش و تفكیك نشده است، گفت: در حال حاضر به طور دقیق نمی توان در مورد تعداد سطوح مراكز و همچنین تعداد مراكز سطح یك یا دو صحبت كرد اما به طور كلی مراكز به 4 یا 5 سطح تقسیم بندی خواهند شد كه سطح چهار و پنج، منطقه قرمز خواهند بود و مراكز قرار گرفته در آن بیشتر از دو ترم نمی توانند، فعالیت كنند. آرزوی ما این هست همه مراكز در سطح یك قرار بگیرند اما ممكن است حتی یك مركز در سطح یك شناسایی نكنیم.
حاتمی افزود: مراكزی كه در سطح یك قرار می گیرند پنج درصد بخشودگی یا تخفیف حق نظارت دارند. این مراكز از 15 درصد درآمدی كه در اختیار ستاد مركزی دانشگاه قرار می دهند، می توانند پنج درصد حاصل از تخفیف خود را به تجهیز مراكز خود اختصاص دهند. همچنین مراكز این سطح می توانند طرف قرارداد با مراكز علمی كاربردی درجه یك اروپایی قرار گیرند و مدارك دوگانه صادر كنند.
** برگزاری آزمون متمركز برای ورودی های مهر ماه 97
این نشست در ادامه با پرسش و پاسخ خبرنگاران همراه شد. حاتمی در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا مبنی بر سهل انگاری برخی مدرسان در ارائه نمره به برخی دانشجویان مسن در برخی دروس مانند زبان انگلیسی گفت: این موضوع به نظام برنامه درسی مربوط است. برنامه های درسی شخصی سازی و براساس گروه های سنی مشخصی تعریف نمی شود بلكه بر اساس صلاحیت حرفه ای تنظیم می شوند. بنابراین، ارائه درسی مانند زبان منطق دارد و دانشجو باید واحدهای آن را پاس كند.
وی گفت: اما اینكه مدرسی در ارائه نمره سهل بگیرد یا نمره اعطا كند، كار غلطی است. مدرس این اجازه را ندارد. به همین دلیل پذیرش مدرسان را دشوارتر ساخته ایم و در حال غربالگری آنان هستیم. چطور می شود كسی كه در درسی دانش و توان لازم را احراز نكرده نمره قبولی بگیرد؟ هیچ فردی نباید مدرس را برای نمره تحت فشار قرار دهد.
حاتمی افزود: مدرسان عمود خیمه كیفیت در دانشگاه جامع علمی كاربردی بوده و باید سختگیری كنند.
معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی كاربردی همچنین از برگزاری آزمون متمركز برای ورودی های مهر 97 خبر داد و گفت:
بر اساس مجوز شورای مركزی دانشگاه، از این پس برای 20 درصد دروس آزمون متمركز برگزار خواهد شد. به عبارت بهتر، برای 20 درصد از دروس و واحدهای ارائه شده كه 15 یا 16 واحد می شود توسط دفتر سنجش و آزمون دانشگاه، آزمون متمركز برگزار خواهد شد و فرد تا نمره نیاورد نمی تواند از دانشگاه جامع فارغ التحصیل شود.
وی گفت: این آزمون متمركز از مهر ماه 97 برگزار خواهد شد و پذیرش های مهر 97 شامل قانون آزمون متمركز می شوند.
** مراكز نمونه، توسعه خواهند یافت
حاتمی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر عدم حمایت شایسته از مراكزی با عملكرد موفق گفت: مسئولیت اصلی ما برخورد با مراكز مختلف و توسعه مراكز خوب است.
وی افزود: برای مراكز خوب مشوق هایی مانند تخفیف 5 درصدی حق نظارت و گسترش كدرشته محل ها را درنظرگرفته ایم.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر در باره سطح مدرسان، با اشاره به پالایش مدرسان از باطل شدن كد فعالیت بسیاری كه تخلفاتی داشته و فاقد صلاحیت تدریس در مراكز بودند، خبر داد.
حاتمی در پاسخ به پرسشی دیگر در باره برگزاری دوره كارشناسی ارشد با اعلام اینكه دانشگاه جامع تجربه خوبی در برگزاری دوره های ارشد نداشت، گفت: بیش از 60 درصد دانشجویان پذیرش شده كارشناسی ارشد نتوانسته اند، فارغ التحصیل شوند. بنابراین، فعلا برنامه ای تا سال 1398 برای پذیرش دانشجو در ارشد نداریم.
حاتمی در باره اعتبار مدارك دانشگاه علمی كاربردی نیز تصریح كرد: به طور قانونی هیچ نهاد یا مركزی نمی تواند مدرك علمی كاربردی را قبول نكند اما حقیقت این است كه باید از مدرگ گرایی گذر كنیم و به مرحله ای برسیم كه در كارگزینی در باره صلاحیت حرفه ای افراد پرسش شود.
** پذیرش در پنج رشته جدید
حاتمی در پاسخ به پرسشی دیگر در باره رشته های كم متقاضی و رشته های جدید دانشگاه با عنوان اینكه امسال نیز در رشته های كم متقاضی نیز پذیرش خواهیم داشت، گفت: كاردانی فنی كنترل كیفیت مواد غذایی، كاردانی فنی امداد ریلی مترو و كاردانی حرفه ای كنترل ترافیك سه رشته كاردانی اضافه شده به رشته های علمی كاربردی است. همچنین، مدیریت ایستگاه پلیس و هنرهای دیجیتال نیز دو رشته ای هستند كه در مقطع كارشناسی داوطلب خواهند پذیرفت.
** پیش ثبت نام ممنوع است
وی در باره پیش ثبت نامه دانشجویان عنوان كرد: ثبت نام تنها از طریق سازمان سنجش آموزش كشور انجام می شود و مراكزی كه پیش ثبت نام داشته باشند، متخلف محسوب شده و با آن ها برخورد جدی می شود. در این مراكز توقف كامل رشته ها را خواهیم داشت. طبق قانون تنها دانشجو از طریق سازمان سنجش آموزش كشور در مراكز عالی و دانشگاه ها پذیرفته می شود.
حاتمی گفت: مسئولیت هر گونه مغایرت در مشخصات با داوطلب بوده و در مراكز باید تمامی مغایرت های اصلاح شود.
** شرایط استخدام مدرسان علمی كاربردی
به گفته حاتمی مدرسان متقاضی تدریس در دانشگاه جامع علمی كابردی باید مدرك كارشناسی ارشد داشته باشند.
وی در ادامه از سیستمی به نام مدرسان خبره برای سنجش افرادی خبر داد كه شاید مدرك نداشته باشند اما در حرفه ای مانند مكانیك یا موسیقی خبر باشند. بنابر اظهارات وی، این افراد در هیات ممیزه سنجش و بررسی حرفه ای خواهند شد.
**9283**1601**
تهران- ایرنا- معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی كاربردی از آماده شدن گزارش سطح بندی مراكز علمی كاربردی تا پایان مرداد ماه جاری خبر داد و گفت: سطح بندی مراكز براساس هشت معیار انجام می شود.