۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۴
کد خبر: 82997861
T T
۰ نفر
رقابت و تجلیل فیلم‌های ایرانی از آمریكا تا صربستان

تهران - ایرنا - سینمای ایران در تازه‌ترین حضور خود در دنیا، در سه كشور آمریكا، كانادا و صربستان رقابت و جوایزی كسب كرده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نخستین فیلم ایرانی كه در نخستین روز هفته در جشنواره‌های بین المللی پذیرفته شد «كوپال» به كارگردانی كاظم ملایی است.
فیلم سینمایی «كوپال» در بخش مسابقه‌ چهارمین جشنواره‌ فیلمسازان جدید «میدلبری» آمریكا به نمایش درمی‌آید.
جشنواره‌ فیلم «میدلبری» Middlebury New Filmmakers film Festival كه به نمایش آثار اول و دوم فیلمسازان نوگرا تمركز دارد، امسال در چهارمین دوره‌ خود 17 فیلم از كشورهای مختلف را برای بخش سینمایی خود انتخاب كرده است كه «كوپال» از ایران در این بخش به نمایش درمی‌آید.
از دیگر آثار این بخش می توان به فیلم های «لالالند» برنده‌ 6 جایزه‌ اسكار 2017، «بازی مولی» نامزد اسكار و گلدن گلوب 2018، «سوار» برگزیده كن ، «گناهكار» جایزه‌ تماشاگران ساندنس و رتردام 2018، «وصیت نامه» نامزد افق‌های نو ونیز ، «فاكس ترات» شیر نقره‌ای ونیز، «عشق بعد از عشق» برگزیده‌ ترایبكای و ... اشاره كرد.
«كوپال» اولین اثر سینمایی كاظم ملایی است كه در آن بازیگرانی همچون لوون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام نقش آفرینی می‌كنند. این فیلم هم اكنون در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اكران است.
چهارمین جشنواره‌ فیلمسازان جدید «میدلبری» از 23 تا 26 اوت برابر با 1 تا 4 شهریورماه در شهر ورمونت آمریكا برگزار می‌شود.
«كوپال» روز شنبه سوم شهریورماه در بخش مسابقه‌ آثار سینمایی این رویداد روی پرده می‌رود.

**«روباه» ایرانی به 2 جشنواره جهانی می‌رود
هنر – صنعت انیمیشن‌ ایران نیز این روزها خبرهای خوبی از رقابت و حضور آن در جشنواره‌های خارجی به گوش می‌رسد. در تازه ترین خبرهای انیمیشن «روباه» به كارگردانی صادق جوادی در 2 جشنواره‌ جهانی در كشورهای كانادا و صربستان روی پرده می‌رود.
انیمیشن «روباه» ابتدا در بخش مسابقه چهارمین جشنواره فیلم «رجینا» كه از 23 تا 27 مرداد ماه 97 در كشور كانادا برگزار می‌شود، به نمایش در می‌آید.
در این بخش 9 فیلم رقابت دارند كه «تعادل» به كارگردانی باران رستمی و «مادر» به كارگردانی محمدرضا خردمندان از دیگر آثار ایرانی جشنواره رجینا هستند.
انیمیشن «روباه» سپس در بخش خارج از مسابقه چشم‌انداز جهان دوازدهمین دوره جشنواره فیلم انیمیشن «انیما انیما» روی پرده می‌رود. این جشنواره از 13 تا 17 شهریور ماه در صربستان برگزار می‌شود.
در خلاصه داستان انیمیشن «روباه» آمده است: «روباه جوان و چالاكی هنگام تجربه‌ اولین عشق به دست شكارچی اسیر می‌شود. شكارچی زنگوله‌ای بر گردنش آویخته و رهایش می‌كند. روباه زنگوله بر گردن توانایی زندگی در جنگل، شكار را از دست می‌دهد و تنها راه نجاتش، اهلی شدن و بازگشت نزد شكارچی است.»

**آمریكایی ها به «حد» جایزه دادند
اما جایزه این روزهای سینمای ایران از فستیوال های خارجی را فیلم كوتاه «حد» از جشنواره ای در آمریكا به دست آورده است.
فیلم كوتاه «حد» ساخته جواد دارایی برنده جایزه بهترین فیلم دانشجویی را از جشنواره Great lakes christian film festival در آمریكا كسب كرد.
چهارمین دوره این جشنواره از 30 ژوئیه تا 5 اوت برابر با 9 تا 14 مردادماه در بوفالوی نیویورك برگزار شد.
فیلم كوتاه «حد» با موضوع مسایل و مشكلات معلولان در اسلام‌آباد كرج فیلمبرداری شده است.
«حد» به تهیه كنندگی آرزو دهكردی، فیلم كوتاه هفت دقیقه‌ای است كه با همكاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ساخته شده است و بیشتر عوامل تولید آن از كاركنان صدا و سیمای مركز البرز هستند.
داوود معینی كیا، كریم قلی زاده، هخا بازرگان، فرهاد قطبی، بردیا هوشنگی، مهدیس سیدالهاشمی و نوا مسلمی بازیگران فیلم كوتاه «حد» هستند.

**سینمای چین به ایران می‌آید
اما در ادامه برنامه هفته‌‌های فیلم كشورهای خارجی در ایران از 24 الی26 مردادماه برنامه سه روزه «نگاهی بر سینمای چین» توسط امور بین‌الملل گروه سینمایی «هنر و تجربه» برگزار می شود.
این برنامه از چهارشنبه 24 تا 26 مرداد در 6 شهر تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، كرمان و بابل به طور همزمان برگزار خواهد شد.
آیین افتتاحیه این برنامه روز چهارشنبه 24 مرداد ساعت 17 با حضور مقامات سفارت چین، سفرای دیگر كشورها و معاونان سفرا، رایزن­‌های فرهنگی، هنرمندان و چهره­‌های سرشناس فرهنگی و هنری در موزه سینما برگزار خواهد شد.
برنامه «نگاهی بر سینمای چین» نمایش سه فیلم شاخص تولید سینمای چین را در دستور كار خود قرار داده است. فیلم سینمایی «پس لزره» به كارگردانی فنگ شیائوگانگ كه محصول سال 2010 میلادی است به عنوان اولین فیلم این برنامه و پس از آیین افتتاحیه به نمایش درخواهد آمد.
این فیلم برنده افتخارات متعددی از جمله جایزه بهترین فیلم آسیاپسفیك، نامزدی جایزه بهترین فیلم آسیایی، نامزدی بهترین فیلم جشنواره دانشجویی پكن، جایزه تماشاگران جشنواره پالم اسپرینگز، جایزه ققنوس زرین چین، نامزدی جایزه بهترین فیلم جشنواره هنگ­كنگ، جایزه انجمن صنفی چین و... شده است.
فیلم سینمایی «كوه­‌ها ممكن است متلاشی شوند» به كارگردانی جیا ژانگ‌كه است كه نامزد بهترین فیلم جشنواره كن و نامزد بهترین فیلم جشنواره هنگ كنگ بوده و محصول سال 2015 است. این فیلم به عنوان دومین فیلم به نمایش درخواهد آمد و فیلم سینمایی «داستان سه شهر» به كارگردانی میبول چیون محصول سال 2015 سومین فیلم برنامه «نگاهی بر سینمای چین» است كه نامزدی بهترین فیلم جشنواره هنگ­كنگ را در كارنامه خود دارد.
فراهنگ**9246** 1418
۰ نفر