۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۸
کد خبر: 82998265
T T
۰ نفر

تولید كنسانتره مس سرچشمه افزایش می یابد

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۱۸
کد خبر: 82998265
تولید كنسانتره مس سرچشمه افزایش می یابد

كرمان- ایرنا- معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه استان كرمان گفت: با اجرای طرح های توسعه استان، تولید كنسانتره در سال 1401 از 600 هزارتن فعلی به بیش از یك میلیون و 60 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش ایرنا ، محمد‌ ضیاءالدینی شامگاه شنبه در جریان بازدید بسیج رسانه كشور از این مجتمع ، معدن مس سرچشمه را یكی از معادن بزرگ پروفیلی‌ در دنیا دانست و اظهار داشت: حدود 50 سال پیش شركت آمریكایی ها با اكتشاف این معدن ،ذخیره اولیه آن را به طور تقریبی 283 میلیون تن سنگ معدنی با عیار1/2 درصد برآورد كردند.
وی با اشاره به این طرح 20 ساله گفت: كارخانه تغلیظ شماره یك قدیم با ظرفیت تولید سالانه 360 هزار تن سنگ كنسانتره راه اندازی و بدنبال آن كارخانه ذوب با ظرفیت تولید140 هزارتن آند ایجاد شد‌.
ضیاءالدینی تصریح كرد: با توجه به اینكه سیستم كوره ها قدیمی و با تكنولوژی ریورب بود، در سال 1361 پالایشگاهی با ظرفیت 158 هزار تن كاتد راه اندازی كردیم كه قابل افزایش تا 240 هزار تن كاتد در سال است.
‌وی عنوان كرد: در سال 80 با بررسی مجدد روی معادن استان، میزان ماده معدنی قابل استخراج از 288 میلیون ‌تن به 800 میلیون تن با عیار 0/76( هفتاد و شش صدم ) افزایش پیدا كرد و پس از آن طرح توسعه ای كارخانه تغلیظ و همچنین فاز اولیه كارخانه با ظرفیت تولید 150 هزارتن كنسانتره در سال را اجرا كردیم و از همان سال بدنبال تغییر تكنولوژی كوره های ذوب بودیم .
ضیاء الدینی ادامه داد: در زمان حاضر 600 میلیون تن سنگ سولفوریك از معدن سرچشمه استخراج شده و ذخیره باقیمانده سنگ معدن به 820 میلیون تن رسیده ضمن اینكه در سال 90 با راه اندازی فاز دوم كارخانه تغلیظ ظرفیت آن به150 هزارتن افزایش یافته است.
معاون بهره برداری مجتمع مس سر چشمه گفت: با راه اند‌ازی كارخانه تغلیظ در سال گذشته تولید از 300 هزار تن به 600 هزار تن افزایش یافت ضمن اینكه كارخانه ذوب فلش هم در آبان ماه گذشته راه اندازی شد كه در شرایط فعلی 250 هزار تن آند حاصل از كنسانتره در طول سال تولید می شود.
وی بیان كرد: ظرفیت كارخانه پالایشگاه در حالت اولیه 158 هزار تن و قابل افزایش به 240 هزار تن است .
ضیاء الدینی خاطرنشان كرد: با توجه به اتمام خاك های‌ اكسید ظرفیت كارخانه لیچینگ پایین آمده و در نتیجه به فكر پیاده كردن روش های جدید بیو لیچینگ ‌ هستیم .
معاون بهره برداری مجتمع مس سرچشمه تصریح كرد: كارخانه تغلیظ میدوك با تولید سالانه 150 هزارتن كنسانتره فعالیت می كند كه با احتساب 600 هزار تن تولید كنسانتره در استان می توان گفت كه تولید آن در معادن استان كرمان به 810 هزار تن می رسد ضمن اینكه با راه اندازی واحد «دره آلو » با ظرفیت 100 هزار تن و واحد «دره زار» با ظرفیت 100 هزار تن كنسانتره در سال، مجموع تولید استان به یك میلیون و 60 هزار تن در سال 1401 خواهد رسید.
وی با اشاره به تولید 240 هزار تن كنسانتره كاتد در منطقه كرمان در سالجاری گفت : 11 هزار تن از این میزان در كارخانجات لیچینگ و بقیه از پالایشگاه معادن استخراج و تولید شد.
ضیاءالدینی بیان كرد: سالانه 50 هزار تن ورقه مفتول مس تولید و به بازار عرضه می شود ،علاوه بر آن سالانه 6 هزار تن كنسانتره مولیبدن تولیدی معادن استان كرمان است .
وی گفت : از ابتدای اكتشاف معادن استان كرمان تا كنون 600 میلیون ‌تن سنگ سولفور تولید كردیم و بررسی ها نشان می دهد كه 820 میلیون ‌تن مواد معدنی قابل برداشت دیگر داریم.
به گفته ضیاءالدینی ،در حوزه مس محتوا كه سالانه 298 هزارتن در ایران تولید می شود رتبه 15 جهانی را داریم و به لحاظ ذخایر معدنی جزو 10كشور اول دنیا هستیم، ایران در تولید كاتد و كنسانتره در منطقه خاورمیانه بزرگترین كشور استخراج كننده است .

** راه اندازی كارخانه اسید
معاون طرح های توسعه شركت ملی صنایع مس ایران هم گفت: راه اندازی كارخانه اسید در سرچشمه و خاتون آباد از مهمترین پروژه هاست كه آلایندگی در این معادن را به صفر می رساند.
محمود خدادادی بیان كرد: این كارخانه اسید با مبلغ 208 میلیون یورو معادل 90 میلیارد تومان در حال راه اندازی است.
وی بیان كرد: بعد از راه اندازی این دو طرح كه تا پایان امسال به اتمام می رسند طرح دره زار را داریم كه با ظرفیت تولید 140 هزار تن كنسانتره در نیمه دوم امسال پیمانكار عملیات اجرایی آن را آغاز خواهد كرد.
خدادادی ادامه داد: طرح دیگر دره آلو است ِكه‌ در جنوب استان كرمان مابین بردسیر و بافت با ظرفیت تولید 100 هزارتن تا دوسال دیگر راه اندازی می شود.
شهر مس سرچشمه با جمعیتی افزون بر 25 هزار نفر در 60 كیلومتری رفسنجان از توابع استان كرمان قرار دارد.
7433/ 5054
۰ نفر