۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 83001730
T T
۰ نفر

قصه كتاب كودك در استان

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۵
کد خبر: 83001730
قصه كتاب كودك در استان

روزنامه محلي سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان روز چهارشنبه/24 مرداد 97 مطلبي با عنوان «قصه كتاب كودك در استان» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: قصه كتاب كودك در سيستان و بلوچستان گويا قرار نيست به سرانجام برسد و راه زيادي را تا رسيدن به بلوغ پيش رو دارد. اگر چه پيشينه فرهنگي زيادي در اين استان وجود دارد و نويسندگان زيادي فعاليت دارند كه حتي در كشور هم مطرح شده اند، اما نويسندگان كتاب كودك محدود هستند و فعاليت آن ها هم به گفته خودشان آن چنان كه بايد مورد حمايت قرار نمي گيرد. دوري از مركز، هزينه هاي سنگين چاپ و نشر كتاب در داخل استان نسبت به استان هاي ديگر و ... ادامه مسير را براي اين نويسندگان انگشت شمار محدود كرده و علاقه مندان براي حضور در اين عرصه را هم بر دو راهي ترديد قرار داده است.
چاپ آثار نويسندگان در استان هاي ديگر
يكي از نويسندگان كتاب كودك استان كه مجموعه 14 جلدي به نام «لذت آشنايي با 14 معصوم را به فرزندانمان هديه دهيم» را منتشر كرده است به خبرنگار ما مي گويد: در استان حمايت چنداني از نويسندگان كتاب هاي كودك و آثار آن ها نمي شود. اين كتاب ها در قم به چاپ رسيد كه به دليل استقبال زياد به چاپ دوم هم رسيد. تعدادي از اين كتاب ها را به زابل آوردم و اگر چه مراجعه زيادي به مسئولان داشتم تا از من حمايت كنند اما حمايت چنداني نشد. «فاطمه شيخ سيستاني» كه 10 سال به صورت حرفه اي نويسندگي مي كند و پنج سال در عرصه كتاب كودك قلم مي زند تصريح مي كند: اين در حالي است كه در قم از من براي نوشتن داستان درخواست شد، اما براي هر داستان مبلغ ناچيز 150 هزار تومان دريافت مي‌كردم و امتيازها و سود در اختيار ناشر بود. در زابل امام جمعه و رئيس اداره تبليغات اسلامي حمايت كردند. وي بيان مي كند: كتاب هايم را دوباره به قم بازگرداندم تا به فروش برسانم. مسئولان مي توانستند براي خريد كتاب هاي كودك و اهداي آن به كودكان روستايي اقدام كنند كه اين كار را انجام ندادند. وي ادامه مي دهد: به علاوه مسئولان از نويسندگان استان هاي ديگر دعوت مي كنند و قلم نويسندگان در داخل استان بي ارزش است. اگر چه استعدادهاي زيادي وجود دارد اما به دليل اين كه حمايت نمي شوند پر و بال ندارند لازم است ارزش قلم نويسندگان كودك ديده شود. به گفته وي، كودكان همچون لوح سفيد هستند و كار براي آن ها حساس است. من در زمينه كتاب‌هاي كودك قرآني فعاليت دارم، به همين دليل مطالعات زيادي از احاديث و داستان هاي قرآني دارم تا آن چه به نگارش در مي آورم درست باشد و اثر خوبي روي كودك بگذارد.
واگذاري امتيازات به ناشران خارج استان
اين نويسنده كتاب كودك كه پنج كتاب ديگر از پيامبر گرامي اسلام (ص) به نگارش در آورده و به دليل حمايت‌هاي ضعيف نتوانسته است به چاپ برساند ادامه مي دهد: 50 شعر و متن ادبي هم نوشته ام كه اگر چه براي چاپ آن بارها مراجعه كردم، اما امكان چاپ فراهم نشد. بايد قلم نويسندگان در استان خودشان مورد توجه قرار گيرد. اگر مسئولان از قلم نويسندگان استان حمايت كنند نويسنده هم براي نوشتن انگيزه پيدا مي كند و آثار بيشتري مي‌نگارد كه مايه افتخار براي استان است. وي مي گويد: اگر چه از استان هاي ديگر براي نوشتن داستان كودك حمايت شدم، اما به دليل هزينه هاي رفت و آمد و مبالغ دريافتي كم تمايلي به كار در استان هاي ديگر ندارم. سال گذشته براي هر داستان كتاب 14 معصوم 150 هزار تومان دريافت كردم، در حالي كه ناشر سود زيادي كرده است و من همه امتيازها را به ناشر واگذار كردم تا فقط داستان هايم منتشر شود. وي مي افزايد: متاسفانه مسئولان استاني پس از آن كه نويسنده با مشقت هاي فراوان كتاب را به چاپ رساند از او با اهداي لوح تقدير و كارت هديه تجليل مي كنند كه فايده ندارد زيرا نويسنده به حمايت نياز دارد.
فروش محدود كتاب هاي كودك
يكي ديگر از نويسندگان كتاب كودك استان مي گويد: مشكلات كتاب كودك در حال افزايش است. براي چاپ كتاب در استان مشكل داريم، ناشر مولف هستم و چهار كتاب كودك همزمان در مشهد به چاپ رساندم كه هزينه زيادي هم داشت. به علاوه فروش كتاب كودك استقبال چنداني ندارد و تعداد كمي را توانستم به فروش برسانم. «اشرف گرگيج» كه سال گذشته چهار كتاب كودك به چاپ رساند ادامه مي دهد: در نمايشگاه كتاب تعدادي از كتاب ها را به فروش رساندم و اگر چه از تصويرگري آثارم تعريف مي شد اما به فروش نمي رسيد. كتاب كودك را فقط در نمايشگاه و تعداد محدودي كتاب‌فروشي به فروش رساندم. اين نويسنده تصريح مي كند: چهار كتاب آماده چاپ هم دارم و دو كتاب نيز در زمينه كودك آماده كردم كه به دليل مشكلات نمي توانم آن را به چاپ برسانم. علاقه تنها عاملي است كه سبب مي شود نويسنده كتاب كودك به اين كار ادامه دهد. به دليل هزينه هاي بالاي تصويرگري كتاب كودك، اين كار را خودم انجام مي دهم تا هزينه هاي چاپ داستان هاي كودك به حداقل برسد. وي كه نويسنده كتاب هاي حاكم سنگان و مرغ سخنگو، مبين زبر و زرنگ، امير حسين راستگو، آيسا گلي و مرغ كاكلي است بيان مي كند: فرهنگ سازي براي خريد كتاب كودك توسط خانواده ها و استفاده از كتابخانه در خانه مي تواند از سنين كم كودكان را به كتاب‌خواني علاقه مند كند.
نويسندگان كتاب كودك حمايت مي شوند
معاون فرهنگي و مطبوعاتي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: كتاب هاي خاص و ويژه بيشتر مورد توجه اين اداره كل قرار دارد. در عرصه كتاب كودك نويسنده توانمندي در استان نداريم. برخي از نويسندگان كتاب ترجمه مي كنند كه مورد توجه نيست. بعضي از نويسندگان در حوزه كتاب كودك چند كتاب به رشته تحرير در آورده اند كه پس از بررسي در كميته مربوطه ايرادهاي زياد ويرايشي داشت. «مرتضي سلطان نژاد» مي افزايد: كساني كه در عرصه كودك و نوجوان كتاب بنويسند مورد توجه ويژه قرار مي گيرند. البته قالب هايي براي كتاب كودك مد نظر است، به طور مثال ترجمه جزو قالب هاي كتاب كودك محسوب نمي شود و در صورتي كه نويسنده اي فقط كتاب ترجمه كرده باشد حمايت نمي‌شود. وي تصريح مي كند: نويسندگاني كه در عرصه كتاب كودك در سال هاي 96 و 97 در استان كتاب هايي به چاپ رساندند و كتاب هاي آن ها ترجمه نيست مي توانند به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مراجعه كنند تا حمايت هاي لازم از آن ها انجام شود. بر اساس قيمت پشت جلد، محتوا، كيفيت و جايگاه كتاب تصميم گيري مي شود چند جلد از كتاب آن ها خريداري شود.
8006**6081