۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۴
کد خبر: 83002263
T T
۰ نفر
54 نفر از شهدای خراسان رضوی در زمان اسارت به شهادت رسیدند

مشهد- ایرنا- مدیر موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی گفت: 54 نفر از شهدای این استان در دوران اسارت و به علت شكنجه، جراحت یا بیماری در اردوگاه های اسرای جنگی در عراق به شهادت رسیده اند.

علی اكبر عرفانی روز چهارشنبه در آستانه سالروز ورود آزادگان به كشور در جمع خبرنگاران افزود: این شهدا بسیار غریب هستند و جا دارد رسانه ها نسبت به انتشار وقایع مربوط به آنان همت كنند.
وی با بیان اینكه پیكر این شهدا سال 81 به میهن اسلامی بازگشت اظهار داشت: امسال برنامه های ویژه ای برای معرفی آنان در نظر گرفته شده كه از آن جمله می توان به نصب تصاویر این شهدا در معابر عمومی مشهد و غبار روبی مزار آنان اشاره كرد.
وی مجموع اسرای دوران دفاع مقدس كشور را 43 هزار و 290 نفر اعلام كرد و گفت: سه هزار و 300 نفر از این تعداد از استان خراسان رضوی بودند كه هزار و 800 نفر آنان مشهدی می باشند.
عرفانی افزود: 935 نفر از آزادگان این استان پیش از اسارت ازدواج كرده بودند و همسران آنان سالها رنج دوری از همسر و تربیت فرزندان را به جان خریدند كه به همین مناسبت امسال تجلیل از همسران و فرزندان آزادگان نیز در دستور كار نهادهای مختلف قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: هفت خانواده در استان خراسان رضوی دارای 2 فرزند اسیر بودند و سه پدر و فرزند از این استان نیز به صورت همزمان در اسارت به سر می بردند.
مدیر كل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز با تجلیل از مقام شامخ آزادگان گفت: رقابت اتومبیلرانی رالی از بهشت رضا (ع) مشهد تا فردوس، تجلیل و دیدار از خانواده آزادگان، كوهپیمایی خانوادگی و همایش آزادگان مشهد در حرم مطهر رضوی از جمله برنامه های این بنیاد در سالروز ورود آزادگان به كشور است.
حجت الاسلام حسین معصومی افزود: در مجموع خراسان رضوی 254 شهید در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع) تقدیم كرده است.
وی تعداد جانبازان مدافع حرم اهل بیت (ع) در این استان را نیز 112 نفر اعلام كرد و گفت: تاكنون برای 160 نفر از شهدای مدافع حرم در بنیاد شهید و امور ایثارگران این استان پرونده تشكیل شده و تشكیل پرونده بقیه نیز مراحل اداری را طی می كند.
استان خراسان رضوی 17 هزار و 139 شهید، 48 هزار و 671 جانباز و سه هزار و 300 آزاده در راه تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی تقدیم كرده است.
26 مرداد سال 1369 اولین گروه از آزادگان وارد كشور شدند.
3221 / 6053