به گزارش ايرنا، اتوبوس هاي ناوگان حمل و نقل درون شهري در اهواز در شبانه روز 16 ساعت كار مي كنند، از سويي با توجه به وضعيت آب و هوايي نامساعد و گرماي شديد ، عمر اين دستگاه ها كوتاه است و همين موجب شده كمبود اتوبوس در شهر به وضوح مشاهده شود.
از آنجايي كه فعاليت اتوبوس هاي درون شهري يكي از خدمات قابل توجه شهرداري ها به شهروندان محسوب مي شود، دولت بر اساس قانون بايد 82.5 درصد از پول اتوبوس ها را پرداخت كند اما اين امر از سال 91 محقق نشد و از سال گذشته دولت تنها 52 دستگاه اتوبوس به كلانشهر اهواز اختصاص داده شده است.
*دولت به تعهدات خود در قبال ناوگان حمل و نقل عمومي عمل كند
رئيس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر اهواز در اين خصوص با تاكيد بر اينكه در همه جاي دنيا، دولت ها براي بخش حمل و نقل عمومي يارانه اختصاص مي دهند، عنوان كرد: از سال 91 تا كنون دولت به بهانه هاي مختلف، تعهدات خود را عملي نكرده و تنها از سال گذشته تا كنون 52 دستگاه اتوبوس به شهر اهواز اختصاص يافته است.
رحيم كعب عمير افزود: اين بي توجهي به موضوع حمل و نقل عمومي، هزينه هاي زيادي را به شهرداري تحميل كرده ،حال آنكه بر اساس قوانين برنامه هاي پنجم و ششم توسعه كشور، يك سوم از هزينه هاي سفر درون شهري برعهده شهرداري و يك سوم ديگر را بايد دولت پرداخت كند و در اين ميان مسافر هم يك سوم سهم خود را پرداخت مي كند.
اين عضو شوراي شهر اهواز با اشاره به فعاليت 220 اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي اين كلانشهر ادامه داد: با توجه به الگوي جمعيتي و نيز شرايط آب و هوايي، اهواز به حدود 800 اتوبوس نياز دارد كه وضع موجود با اين نياز در حوزه حمل و نقل فاصله بسيار زيادي دارد.
وي خاطرنشان كرد: هزينه ها در بخش اتوبوسراني بسيار سنگين است و كمبود كمك هاي مالي دولت، نگراني هاي جدي را براي مديريت شهري اهواز رقم زده است.
كعب عمير نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري در اهواز را بسيار سخت عنوان كرد و گفت: با وجود مشكلات مالي بسيار جدي كه شهرداري با آن مواجه است، تلاش ها براي ارائه خدمات به مردم همچنان ادامه دارد اما شرايط به هيج وجه رضايت بخش نيست.
رئيس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر اهواز استقبال ضعيف بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در حوزه حمل و نقل را ناشي از نوسانات قيمتي بازار خودرو دانست و گفت: سال گذشته 52 اتوبوس درون شهري به شهرداري اهواز اختصاص يافت و براي واگذاري اين خودروها به بخش خصوصي فراخوان هاي متعددي صادر شد اما تنها هفت نفر براي دريافت اين دستگاه ها متقاضي بودند كه با توجه به نياز شهر، بالاجبار مابقي اتوبوس ها بدون مشاركت بخش خصوصي وارد ناوگان شدند.
كعب عمير با ابراز نگراني از وضعيت فرسودگي اتوبوس هاي درون شهري اهواز ، تصريح كرد: عدم نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي تبعات زيست محيطي بسيار بدي را براي شهروندان در پي دارد و ضروري است كه دولت هرچه زودتر بر اساس قوانين به تعهدات خود عمل كند.
اين عضو شوراي شهر اهواز ادامه داد: يكي از دلايلي كه شهرداري نمي تواند بيش از اين در نوسازي خودروهاي حمل و نقل عمومي مشاركت كند، عدم پايبندي صنايع بخصوص صنعت نفت به تعهداتي است كه قانون بر عهده آنها گذاشته است.
وي يادآور شد: متاسفانه تعداد عمده اي از صنايع موجود در حريم شهر اهواز نسبت به پرداخت عوارض آلايندگي مقاومت و يا بعضا از پرداخت آن خودداري مي كنند و مطالبات انباشته شده شهرداري در اين زمينه يكي ديگر از دلايلي است كه شهر اهواز با سيستم حمل و نقلي فرسوده مواجه است.
*فرسودگي 50 درصد از اتوبوس هاي موجود
مديرعامل سازمان اتوبوسراني اهواز نيز در اين خصوص، اظهارداشت: كلانشهر اهواز به 800 اتوبوس نياز دارد و اين درحالي است كه خدمات اتوبوسراني شهرداري به 220 دستگاه محدود مي شود.
سيد كوروش حسيني زاده 50 درصد از سيستم حمل و نقل اتوبوسراني كلانشهر اهواز را فرسوده دانست و بيان داشت: تعمير و بازسازي اين دستگاه ها يكي از اقداماتي است كه شهرداري براي حفظ وضعيت موجود در پيش گرفته است.
وي، افزود: عمر مفيد اتوبوس براي شهري با شرايط آب و هوايي اهواز و جمعيت يك ميليون 200 هزار نفري بين 6 تا هفت سال است.
اين مقام مسئول در شهرداري اهواز يكي از چالش هاي سيستم حمل و نقل در اين كلانشهر را عدم پرداخت يارانه دولتي از سال 91 تا كنون بيان كرد و گفت: با اين وجود در سال گذشته 52 اتوبوس با قيمت هر كدام پنج ميليارد ريال وارد شهر اهواز شد اما با نوسانات قيمتي كه در سال جاري شاهد بوديم، قيمت خريد اتوبوس هاي درون شهري به 9ميليارد ريال افزايش يافته است.
وي افزود: روزانه بيش از 70 هزار شهروند از طريق ناوگان اتوبوسراني اهواز جابجا مي شوند كه با افزايش قيمت لاستيك و قطعات خودرو، فشارهاي زيادي به سازمان اتوبوسراني وارد شده است.
حسيني زاده خاطرنشان كرد: روند نوسازي اتوبوس هاي درون شهري اهواز با مشكل همراه است اما ورود سالانه 50 اتوبوس جديد در ناوگان حمل و نقل شهري در دستور كار شهرداري اهواز قرار دارد.
نوسازي اتوبوس هاي درون شهري اهواز سخت است
معاون حمل و نقل و ترافيك اداره كل دفترفني استانداري خوزستان همچنين در اين رابطه بيان داشت: بر اساس سرانه تعيين شده، اتوبوس هاي فعال در كلانشهر اهواز بايد به 800 دستگاه برسند.
ايمان هدايت با تاكيد بر اينكه دولت بعد از سال ها توانست 52 دستگاه اتوبوس را براي شهر اهواز تامين كند، گفت: منابع دولت محدود است و اين شرايط باعث شده نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي در اين كلانشهر سخت تر شود.
وي عنوان كرد: اين شرايط براي تمامي استان هاي كشور به وجود آمده و افزايش قيمت ها در زمينه هاي مختلف مشكلات را بيشتر كرده است.
دبير شوراي ترافيك استان خوزستان آخرين يارانه اختصاصي خريد اتوبوس به استان را در سال 91 اعلام كرد و گفت: خوزستان تنها استاني بوده كه موفق به دريافت اتوبوس با يارانه دولتي در سال 96 شده است.
*تعليق نوسازي ناوگان اتوبوسراني اهواز تا اطلاع ثانوي
با وجود اينكه شهرداري اهواز هزينه هاي دولت در زمينه نوسازي حمل و نقل عمومي را هم بر دوش مي كشد اما همچنان شاهد آن هستيم كه بخش خصوصي چندان راغب به مشاركت براي سرمايه گذاري در اين حوزه نيست. البته سخت گيري هاي سيستم بانكي براي ارائه تسهيلات در بازسازي ناوگان حمل و نقل عمومي از يك سو و عدم كنترل قيمت خودروها نيز از سوي ديگر عواملي هستند كه اين بي ميلي را در بين فعالان بخش حمل و نقل به وجود آورده است. حداقل اقدامي كه دولت بايد انجام دهد اين است كه ارزش خودرو را به واقعيت نزديك كند تا شايد در نهايت بتواند به تعهدات قانوني خود مبني بر پرداخت سهم 82.5 درصدي خود در نوسازي اتوبوس هاي درون شهري عمل كند؛ در غير اين صورت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كلانشهر اهواز بخصوص در بخش اتوبوسراني با مشكل مواجه شود.
7148/6002
اهواز - ايرنا - اهواز به عنوان يك كلانشهر در حالي با مشكل آلودگي هوا مواجه است كه ناوگان حمل و نقل عمومي آن در وضعيت نگران كننده اي قرار دارد و با توجه به نوسانات قيمت ها، طرح نوسازي ناوگان عمومي به خصوص در بخش اتوبوس هاي درون شهري در هاله اي از ابهام به سر مي برد.