۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۴
کد خبر: 83004975
T T
۰ نفر
احياي جنگل هاي كهگيلويه و بويراحمد نيازمند اعتبار ويژه است

گچساران - ايرنا - معاون فني مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت:احياي جنگل هاي دچار خشكيدگي شده در استان نيازمند همت مضاعف همه دستگاه هاي اجرايي، مشاركت مردم و اختصاص رديف اعتباري ويژه است.

افزون بر 120هزار هكتار از جنگل‌هاي بلوط اين استان در سال هاي اخير دچار خشكيدگي شده است.
گودرز باقري فرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بدون اشاره به ميزان اعتبار مورد نياز اظهار داشت: در سال هاي گذشته براي كنترل خشكيدگي درختان بلوط در كهگيلويه و بويراحمد رديف اعتباري وجود داشت اما هم اينك اين بودجه حذف شده است.
وي بيان كرد: برداشت بي رويه از آب هاي سطحي و سفره هاي زيرزميني در كنار خشكسالي هاي پياپي باعث خشكيدگي درختان بلوط در كهگيلويه و بويراحمد شده است .
معاون فني مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد افزود: ميزان برداشت از آب از چاه ها در بيشتر كشورهاي دنيا 4 تا 20 درصد است در حالي كه اين آمار در كهگيلويه و بويراحمد بسيار بيشتر است.
باقري فرد افزود: خشك شدن بخش هايي از رودخانه بشار نشان مي دهد كه در صورت ادامه روند كنوني گنجينه ارزشمند جنگلي كه ظرفيتي براي توسعه اقتصادي، صنعت گردشگري و سلامت مردم است در معرض تهديد است.
معاون فني مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد ابراز داشت:براساس بررسي كارشناسي انجام شده دامنه خشكيدگي درختان بلوط پنج تا 70 درصد است.
باقري فرد تصريح كرد: تدوين يك برنامه كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت، حفاظت از جنگل ها، نظارت بيشتر بر ميزان برداشت از سفره هاي زيرزميني و آب هاي سطحي در كنار تخصيص رديف اعتباري براي كاشت جنگل از راهكارهاي گره گشا براي كنترل پديده خشكيدگي جنگل هاي بلوط در اين استان است.
وي گفت:در سال هاي اخير سنگ چيني براي ذخيره فرو رفت آب در زمين، جنگل كاري در شهرستان هاي باشت و كهگيلويه انجام شده و بايد اعتباري براي ادامه اين عمليات وجود داشته باشد.
كهگيلويه و بويراحمد بيش از 874 هزار هكتار جنگل دارد كه از اين ميزان 90 درصد گونه بلوط است.
باقري فرد با بيان اينكه برداشت بذر بلوط غيرقانوني است افزود: مشاركت مردم نيز براي حفظ اكوسيستم طبيعي جنگل ها ضروري است.
وي ابراز داشت:كاهش توان اكولوژيك و افزايش تخريب اكوسيستم جنگل و مرتع و فقر بانك بذر و خاك و فرسايش ژنتيكي زاد آوري جنگل از پيامدهاي جمع آوري بي رويه بذر بلوط است.
باقري فرد بيان كرد: بيشترين خشكيدگي بلوط در مناطق بوستان، لنده و كوه خاييز است.
وي افزود: مبارزه بيولوژيك، غني سازي با بذر و اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري از راهكارهاي حفظ جنگل‌هاي بلوط اين استان است.
معاون فني مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: اين بيماري به‌صورت سرخشكيدگي درخت، كاهش رشد و ريزبرگي نشان داده مي‌شود.
36 هزار هكتار جنگل دست كاشت در مناطق مختلف اين استان وجود دارد.
كهگيلويه و بويراحمد با بيش از 15 هزار كيلومتر مربع مساحت در جنوب غربي ايران قرار دارد و 30 درصد كل گونه‌هاي گياهي كشور را در خود جاي داده است.
اين استان 713 هزار نفري داراي يك درصد مساحت و يك درصد جمعيت كشور است.
كهگيلويه و بويراحمد با 2 اقليم متفاوت و مناظر بكر و طبيعي و موقعيت خاص گردشگري داراي هشت شهرستان، 17 شهر و يك هزار و 676 روستاي داراي سكنه است.
8143/1662